Site icon IAS

חשש מפני עליית מחיר הנפט הגולמי

מחיר הנפט הגולמי והשלכותיו. צילום Depositphotos

אנליסטים טוענים, כי בעקבות התקיפה האמריקנית, בריטית וצרפתית בסוריה, עלול מחיר הנפט הגולמי לעלות לשיאים חדשים, ישנם הטוענים שהוא יגיע ל-80 דולר לחבית ואפילו יותר. רק לפני כ-6 חודשים עדיין לא האמינו כשנטען שמחירי הנפט הגולמי יגיעו לרמות של 60 – 70 דולר לחבית, והנה ביום שישי האחרון (13.4.2018) קפצו מחירי הנפט לשיא של שלוש שנים. מחיר הנפט הגולמי במערב טקסס עלה ל-67.76 דולר לחבית – שיא שהוא שיחזור למחיר שהיה בדצמבר 2014, לאחר מכן ירד ל-67 דולר לחבית. אבל, ברנט נפט גולמי, שהוא הסמן הבינלאומי למחיר הנפט, נסחר באותו היום ב-72.30 דולר לחבית.

ההשפעה על חברות התעופה

מחיר חבית נפט משפיע על מחיר הדלק הסילוני (דס"ל) , חומר הגלם העיקרי של חברות התעופה. על פי דוח אל על, כל עלייה של 1 סנט במחירו של גלון דס"ל במשך שנה מגדיל את הוצאות הדלק של החברה בכ-2.6  מיליון דולר. אל על היא חברת תעופה בגודל בינוני עם כ-43 מטוסים, לכן קל להבין, כיצד ישפיע עלייה במחיר הדס"ל על חברות תעופה עם ציים של יותר מ-90 מטוסים ומעלה, ביניהן חברות הלגאסי הענקיות כמו קבוצת לופטהנזה, קבוצת IAG (בריטיש איירווייס, איבריה, ווילינג) קבוצת אייר פראנס-KLM  , אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס ונוספות וחברות הלואו קוסט כמו ריינאייר ואיזי ג'ט.

יש לציין, כי עוד לפני ששוגר הטיל הראשון לסוריה כבר החל מחיר חבית הנפט לזנק ל- 70 דולר לחבית, לשימחתם של השחקנים המרכזיים בתעשיית הנפט העולמית, המעוניינים להעלות את מחיר הנפט כדי לשפר את רווחיהם.

הסיבות לעליית מחיר הנפט

כבר בינואר 2018 התברר, כי מסוף יוני 2017 עלו החוזים העתידיים של מחיר הנפט הגולמי שנסחר בארה"ב ב-49%, ומחירו הגיע לשיא של שלוש שנים. עליית המחיר היא בגין הירידה במלאי הנפט הגולמי בארה"ב, בעיקר בגלל מדיניות צימצום התפוקה של ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ומדינות נוספות, אבל גם בגלל מזג האוויר הקפוא שהיה בחורף שהגביר את הביקושים, שולי רווח גדולים בתעשיות הזיקוק (המעוניינות גם הן שהמחיר יעלה) והמתיחות במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם.

בדצמבר 2016 חתמו נציגי מדינות אופ"ק  (ארגון המדינות המייצאות נפט) ויצרניות הנפט שאינן חברות בארגון על הסכם להפחתת תפוקת הנפט לראשונה מאז 2011, לאחר שנתיים שבהן מחירי הנפט ירדו בחדות, במטרה לעלות את מחירו. ההסכם נחתם לאחר שנה של דיונים באופ"ק כדי שרוסיה תשתף פעולה בקיצוץ התפוקה.

יש ציין, כי  כבר בנובמבר 2016 הודיע ארגון  אופ"ק, כי המדינות החברות בארגון יקצצו את תפוקת הנפט ב-1.2 מיליון חביות ליום. זמן קצר לאחר מכן הסכימו 13 המדינות שאינן חברות בארגון לקצץ את תפוקת הנפט ב-558 אלף חביות ליום. רוסיה למשל, החליטה לקצץ בהדרגה עד ל-300 אלף חביות ביום.

צילום: Depositphotos

הארכת הסכם קיצוץ התפוקה

לפני שנה התברר, כי רוב המדינות החברות באופ"ק קיצצו בתפוקת הנפט גם בזכות בעיות בתפוקה בוונצואלה ולוב. בנובמבר 2017 החליטו המדינות להאריך את ההסכם על הגבלת התפוקה לכל שנת 2018, והוסיפו להסכם את לוב וניגריה.

מה יהיה גורל מחיר הנפט, בתום השנה, כשיפוג הסכם הקפאת תפוקת הנפט- איש לא יודע. בעיקר לאחר שהבנק העולמי העלה לפני כשבוע את התחזית העולמית לצמיחה כלכלית גלובלית ב-2018 ל-3.1%. אם תחזית זו אכן תתממש, צריכת הדלק צפויה לעלות והגידולים בביקושים עלולים להשפיע על מחיר הנפט שיזנק כלפי מעלה.

למרות זאת האנליסטים חלוקים היום בדיעותיהם, חלקם טוענים שאם המצב הנוכחי ימשך יעלו המחירים ל-80 דולר לחבית, אחרים טוענים, כי עלייה במלאי הנפט בעקבות השימוש בפצלים בארה"ב תרסן  את עליות מחיר הנפט.

Exit mobile version