Site icon IAS

חרדת טיסה – אביופוביה

חרדת טיסה (אביופוביה) נובעת מפחד של אדם להימצא במטוס במהלך טיסה וברוב המקרים היא חלק מקלסטרופוביה – חרדה בלתי נשלטת ממקומות סגורים או מפוביות ופחדים אחרים הקשורים: חטיפת מטוס, התרסקות, פחד גבהים, חוסר שליטה במצב הקיים ועוד.

אם חשבתם שחרדת טיסה היא דבר נדיר נוכח מספר הנוסעים העולה וגדל בנמלי התעופה בעולם, טעיתם. על פי אתר האינטרנט האוסטרלי Airlineratings , כ-60% מכלל האוכלוסייה סובל מדרגות שונות של אביופוביה (Aviophobia) . מיקי כץ, טייס חברת אל על ומומחה בינלאומי לחרדת טיסה ממליץ לאנשים הסובלים מהתופעה המטרידה דווקא לשבת במושב – חלון , בניגוד למקובל. " אני יודע שזה נשמע טיפשי, אבל נסו את זה ותיווכחו בהבדל לשבת ליד החלון ולצפות החוצה בנוף ". התשובה מאוד פשוטה, לדברי מיקי כץ, הישיבה במושב מעבר מגבירה את תחושת הצפיפות מכוון שרואים את כל השורות והנוסעים לעומת צפייה מהחלון בו נראים שטחים פתוחים.

חברות פרטיות וחברות תעופה רבות מציעות קורסים לחרדת טיסה, בנוסף ליישומים בטלפונים חכמים שיכולים לעזור. חלק מחברות התעופה אף מציעות סרטוני וידאו כחלק מתוכניות הבידור המלוות במוסיקה מרגיעה.

הפחדים הנפוצים ביותר     

האם דלת המטוס יכולה להיפתח במהלך הטיסה ?

התשובה היא כמובן, לא. אנשים חוששים שאם דלת המטוס לא נסגרה כראוי לפני הטיסה היא עלולה להיפתח. לא ניתן לפתוח את הדלת מבפנים בטיסה כתוצאה מהפרשי לחצים בין פנים המטוס וללחץ השורר מחוץ למטוס. שנית, לפני כל המראה בוודאי ראיתם כי קיימת חובת דיווח "cross check all doors" של הדיילים לוודא שכל הדלתות נעולות. שני דיילים לכל דלת. אז תירגעו הדלת לא תיפתח בטיסה.

מערבולות אוויר – הכי מפחיד ?

מטוסים נבדקים בקפדנות יתר תקופתית לשלמותם המבנית והם עמידים לתנודות רבות עוצמה. כנפי המטוס עוצבו ויוצרו לגמישות וכל תזוזה הנראית אינה צריכה להיות מפורשת כחולשה אלא כחלק מתפקידם. מערבולות אוויר הם בסך הכל שינויים בזרימת האוויר, גבוהה יותר במרכז ביחס לשוליים, בדיוק כמו סלע, המפריע לזרימת המים בנחל. נכון, שמידי פעם אנו שומעים על מיקרים בהם נפצעו נוסעים כתוצאה ממערבולות אוויר, אך הדבר בהחלט נדיר ביחס למספר הטיסות היומיות בעולם.

האם המנועים יכולים להפסיק לעבוד ?  

תקלות במנועי מטוס הוא דבר נדיר כיום ונפילת שני מנועים הוא דבר כמעט בלתי מתקבל על הדעת נוכח לקדמה הטכנולוגית. לטענת יצרנית המטוסים איירבוס, כשל של שני מנועים בזמן טיסה הוא כמו מנהרת הזמן לעידן הקרח. מה עוד, שרוב הבעיות במנועי מטוסים מתרחשות ב-10 הדקות הראשונות של הטיסה מה שמאפשר לחזור למצב נחיתה. לא לשכוח שמטוס בעל שני מנועים יכול להמשיך לטוס באמצעות מנוע אחד די הרבה זמן.

האם המנועים מאבדים כח לאחר ההמראה  ?

זה נשמע כאילו מנועי המטוס מאבדים מכוחם לאחר ההמראה אבל בפועל זה בשליטת הטייסים מהצורך של הפחתת רעשים בזמן טיסה בגובה נמוך. במהלך הטיסה נשמעים קלות המנוע, גבוהים או נמוכים יותר, כתוצאה משינוי רמות הטיסה, נחיתה , המראה, תאוצה וכדומה.

לאחר המראה נשמעים קולות מוזרים ובכלל גם בזמן הטיסה, מה הסיבה ?

לאחר ההמראה או לפני הנחיתה הטייסים דואגים לסגור או לפתוח את גלגלי המטוס, אלו הם הרעשים הנשמעים, במטרה לשמור אותם ולמנוע פגיעתם בזמן הטיסה וטוב שכך. בכל טיסה תשמעו קולות מכאניים רבים במיוחד בזמן המראה או נחיתה, זה נורמלי לחלוטין ומוכיח שהטייסים שולטים במטוס.

מהו הצלצול הנשמע לאחר ההמראה ?

הצלצול מיועד לדיילים  ומעיד על סיום הרגעים בהם חייבת להיות "דממת רדיו" בכל המטוס, בדרך כלל מתחת ל-10 אלפים רגל. ברגע הצלצול הדיילים יכולים להתכונן לביצוע עבודתם במטוס ולהגיש לכם ארוחה ושתייה. צלצול דומה תשמעו גם כאשר כמה "נודניקים" מזניקים את צוות המטוס לעוד קנייה של שוקולד או כוס קפה, הרביעי במספר.

 

 

 

Exit mobile version