Site icon IAS

חוק שדה דב אושר היום בכנסת

הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את חוק שדה דב בתמיכתם של 73 חברי כנסת במסגרת היום האחרון של מושב החורף של הכנסת, בתמיכת 73 ח"כים. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי)

מעבר למסוף זמני

החוק קובע, כי כל עוד משמש שדה דב הוז להמראות ולנחיתות צבאיות, תמשך בו גם הפעילות של התעופה האזרחית עד שנת 2019, שבה אמורה להסתיים הפעילות הצבאית. לאור זאת, יועבר נמל התעופה האזרחי למסוף זמני בחלק הצבאי של שדה דב. החוק שהתקבל קובע גם, כי המדינה תתחיל  בהעברת המבנים באופן מידי ותסיים את המעבר לא יאוחר מדצמבר 2017.

בגין הפעילות האזרחית שתמשך בשדה דב קובע החוק, כי המדינה תעניק פיצויים לבעלי הקרקע,  שיחושב על פי הוראת פקודת הקרקעות והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור.

"סגירה הייתה בגדר גזר דין מוות לאילת"

שר התיירות יריב לוין אמר בתגובה: "אני שמח שהמאבק הקשה שהובלתי בממשלה להצלת שדה דב הצליח. העיר אילת חייבת להיות מקושרת בקשר אווירי ישיר לתל אביב. הדבר חיוני הן לתושבי העיר והן לתנועת תיירות הפנים לאילת. סגירתו של השדה הייתה בגדר גזר דין מוות לאילת".

"לא ניתן לרסק את הפריפריה"

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "בזכות מאמצים רבים של ראש העיר אילת ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הצלחנו ברגע האחרון לגייס את כל הכנסת, כדי להוריד את החרב מהצוואר של אילת והפריפריה. אני מאמין ומקווה שבעלי הקרקע יצליחו בסופו של דבר לקדם את התוכניות במקום, אבל השדה יוכל להתפנות רק כשתהיה חלופה. עד אז לא ניתן לרסק את הפריפריה עבור מגדל פאר מול חוף הים בתל אביב."

על המדינה למצוא תחליף מספק

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "שדה התעופה שדה דב יישאר במקומו עד לפינוי השדה הצבאי. בזמן הזה על המדינה למצוא תחליף מספק לשדה התעופה שישאיר את נתיב האוויר פתוח ויהווה פיתרון קבע עבור תושבי הפריפריה".

"ניצחה הנחישות האמונה"

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מסר: "במאבק למען תושבי אילת מול גורמים כבדי משקל וממון, ניצחה הנחישות האמונה העקביות ובעיקר הצדק. סיימנו בניצחון מערכה חשובה מאד אך הקרב לא הסתיים, צריך לראות שהפתרונות התחבורתיים לתושבי העיר אילת לקראת שנת 2019 יהיו הכי טובים שרק ניתן לקבל, ועל כך יש בכוונתי להמשיך ולהיאבק".

"לסייע לקדם פתרון קבע אמיתי"

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר, כי היא "מודה לחברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ על הנחישות בהעברת החוק בעניין שדה דב, ומודה לשר התיירות, יריב לוין, על הסיוע הרב שלו לנושא. סגירת שדה דב הייתה גורמת לפגיעה אנושה בעיר התיירות מס' 1 של מדינת ישראל, שלמעלה מ- 90 אחוזים מאורחיה הם תיירי פנים, שרבים מהם נעזרים בשירותי שדה דב. ההתאחדות מקווה שכעת החקיקה תסייע לקדם פתרון קבע אמיתי בעניין שדה דב, שלא יתיר כל פגיעה בעיר אילת.

לכלול בכל פיתרון את המשך פעילות התעופה הכללית

באשר לקדום פתרון קבע פנתה אגודת התעופה הכללית בקריאה לחברי הכנסת: "חובה לכלול בכל חוק או הסדר את המשך פעילות התעופה הכללית בשדה דב. הקשר האווירי האמיתי לפריפריה זה אנחנו.  הפסקת פעילות התעופה הכללית בשדה דב, בנוסף להגבלות הקשות הקיימות בפעילות בשדה התעופה הרצליה, יגררו את קריסתן של חברות התעופה הכללית ואת אובדן פרנסתם של מאות עובדים".

 יו"ר אגודת התעופה הכללית נתן שרון, פנה במכתב לחברי הכנסת העוסקים במציאת פתרון לסוגיית שדה דב בקריאה לכלול את התעופה הקלה בכל הסכם או חוק הקשור להמשך הפעלתו של השדה.

"בימים אלה מתבצעת פעילות ברוכה של המשך הפעלת התעופה האזרחית בשדה דב עד תחילת 2019, המועד בו יפנה חיל האוויר את השדה. המהלכים האלו מתנהלים תחת הכותרת הצלת התעופה לאילת והקשר עם הפריפריה. השדה מהווה את 'אבן הראשה' של שדות התעופה הפנים ארציים במדינת ישראל ואת הקשר בין המרכז לפריפריה: ראש פינה, חיפה, אילת והמנחתים בשדה תימן, במצדה, בעין-יהב, בקרית שמונה ובפיק אשר ברמת הגולן. היה וייסגר שדה דב, לא תהיה הצדקה לקיומם של שדות התעופה הפריפריאליים, היות שאיש לא יטוס אליהם מנתב"ג ומהם לנתב"ג, שאינו בנוי להכיל ולהפעיל את סוג הטיסות הנ"ל עקב העומסים האוויריים והקרקעיים הכבדים בו", צוין במכתב.

עוד נמסר, כי הפעילויות הקיימות כיום בשדה דב כוללות, בנוסף לטיסות קו לראש פינה ולעין יהב, המבוצעות ע"י מטוסי התעופה הכללית, גם את הפעילויות הבאות, אשר לא תוכלנה להמשיך ולהתבצע כאשר תופסק הפעילות האזרחית הקלה בשדה דב בסוף אפריל, כפי שמסתמן במצב הנוכחי:

טיסות מיפוי ומדידה – משימות בעלות חשיבות ברמה הלאומית. גוש דן הוא "מרכז הכובד" של מפת המדינה לביצוע טיסות מיפוי ומדידה לגורמים ממשלתיים ולתעשיות הביטחוניות. אין הגיון כלכלי לבסס מוקד פעילות, המתפרש על כל הארץ, בנקודת קצה (למשל: בשדה תימן או חיפה). הלקוחות, הטייסים, אתרי הצילום, מכוני הבדק – כולם מתמקדים במרכז הארץ ולא בקצותיה.

פיתוח וכיול אמצעי לחימה למערכת הביטחון (טיסות כיול) – טיסות המבוצעות כדי לכייל אמצעים אלקטרוניים כגון מערכות מכ"מ, ניווט, הנחיית מטוסים וכד'. בין השאר מבוצעות טיסות כיול של "כיפת ברזל".

טיסות מסוקים – הליפורט של תל-אביב: טיסות "מונית אויר" ע"י מסוקים הם כלי תחבורה חשוב מן המעלה הראשונה במדינה מפותחת.

טיסות הכשרה של עתודות הטייסים האזרחיים של מדינת ישראל, במטוסים בגודל קטן ובינוני. המתבצעות ביום ובלילה, בארץ ולחו"ל.

 

Exit mobile version