Site icon IAS

חודשיים להתמוטטות וואו אייר: צפי לירידה של מיליון נוסעים באיסלנד

WOW Air. לא שרדה את הטיסות הטרנס אטלנטיות הזולות . צילום יח"צ

לקראת סוף חודש מרץ 2019 ביטלה חברת הלואו-קוסט לטיסות ארוכות-טווח WOW Air את כל טיסותיה. המוביל האיסלנדי, שהתמודד מול חברת התעופה המקומית איסלנדאייר, נאבק במשך חודשים "לגמור את החודש" ולבסוף נאלץ לסגור את העסק. בהיות וואו אייר כמעט 30% משוק התעופה באיסלנד, היעלמה הותיר השפעה משמעותית על הכלכלה האיסלנדית.

איסלנד היא אי סגור ועצמאי באוקיאנוס האטלנטי. כלכלת האי מסתמכת במידה רבה על התיירות וכשבן לילה נגדעו מן המצבת 30% מן הטיסות, החלה התיירות לסבול מירידה במספר התיירים ובעקבות כך גם הכלכלה.

מותו של מותג

קריסתה של וואו אייר החל בשנה שעברה, כאשר המייסד והמנכ"ל סקולי מוגנסן נאלץ לנקוט צעדים דרסטיים, כולל הזרמת מזומנים גדולה מכספו האישי. אלא שצעד זה לא היה בו די: חברת התעופה החלה לחפש רוכשים שיהיו מעוניינים בה. בעל העניין הראשון היה המתחרה הישיר איסלנדאייר. הצדדים לא הגיעו להסכמה וההצעה נפלה.

הבאה בתור היתה קבוצת אינדיגו ושות' שהיא, בין השאר, הבעלים של חברת התעופה Wizz Air. עסקה זו היתה על השולחן מעט יותר זמן מאשר זו של איסלנדאייר, לפני שירדה גם היא מהפרק. נסיון נוסף נעשה להגיע להסכמות עם איסלנדייר ממש לפני קריסת חברת התעופה.

ב-28 במרץ ירד המסך על וואו אייר: היא הודיעה על פשיטת רגל וביטלה במקביל את כל טיסותיה העתידיות, מותירה מאות נוסעים תקועים ביעדים ברחבי הגלובוס. חברות תעופה אחרות התגייסו לטובת נוסעי וואו אייר הזנוחים באמצעות טיסות מוזלות-משהו.

קמפיין לעידוד התיירים לישראל

וואו אייר החלה את טיסותיה לישראל בדצמבר 2017. היא הפעילה קו תעופה ישיר וסדיר מת”א לבירת איסלנד ומשם טיסות המשך ליותר מ-10 יעדים בארצות הברית ובקנדה. החברה גם יצאה בקמפיין נרחב בשת”פ עם משרד התיירות לעידוד תיירים לישראל מרחבי צפון אמריקה ואיסלנד. הטיסות מישראל ואיסלנד הופעלו במטוס חדיש מסוג איירבס 321 Neo כשהיא החברה הראשונה לקבל ולהפעיל מטוס מסוג זה באירופה.

סרטון של משרד התיירות לקידום התיירות לישראל עם וואו אייר

בישראל לא גרמה היעלמותה של וואו אייר למשבר גדול. אמנם בתחילת מרץ עוד הציעה החברה כרטיסי טיסה לרכישה מוקדמת לספטמבר השנה, אולם לא נגרמו הפסדים. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בשנת 2018 הטיסה וואו אייר 42 אלף נוסעים לעומת 15 אלף בשנת 2017 – עליה של 180.5%, אולם נתח השוק שלה בנתב"ג היה זניח – 0.18%.

דיילות וואוו אייר. בנתב"ג היה לחברה נתח שוק זניח. צילום יח"צ

פגיעה במספר המועסקים 

לפי CAPA – מרכז המידע לתעשיית התעופה – וואו אייר סיפקה כמעט שליש מכל מושבי המטוסים באיסלנד ב-2018 עם 31.3%. נוסעיה היו הן תושבי המקום שחזרו לרייקיאוויק והן נוסעים בטיסות-המשך. בשנת 2018 היתה איסלנד השוק הטראנס-אטלנטי הצומח ביותר לארה"ב והיתה אמורה להציג השנה צמיחה דו-ספרתית במספר מושבי המטוסים. שתי החברות הציעו חיבורים בין אירופה לצפון אמריקה באמצעות הרכזת ברייקיאוויק, כשההתמקדות שלהן בצמיחה בצפון אמריקה.

איסלנדאייר היוותה 47.1% מצבר המושבים באיסלנד ו-21.6% הנותרים התחלקו בין חברות תעופה אחרות. כשוואו היתה עדיין בעניינים, הציעה איסלנד 12 מיליון מושבים. עתה, אחרי הסתלקותה ממפת התעופה, נותרו כ-8,4 מיליון מושבים.

גם לדברי סוכנות הידיעות בלומברג, אובדן וואו אייר פגע קשות בכלכלה האיסלנדית. הבנק המרכזי של איסלנד חזה כי המשק יגדל ב -1.8% לפני קריסת החברה ותיקן את התחזית לירידה של 0.4%.

ההתמוטטות של חברת התעופה השפיעה גם על שיעור המועסקים באי. בעוד חברת התעופה העסיקה באופן ישיר רק כ-1,000 אנשי צוות, פעילותה יצרה שוק עבודה עקיף גם כן. הירידה הצפויה של כמיליון נוסעים תפגע באיוש של נותני שירותי קרקע לצד ירידה בלינות במלונות, שבתורם יעסיקו פחות עובדי משק.

Exit mobile version