Site icon IAS

חברות השכר הפכו לקמעונאיות וסיטונאיות תחת קורת גג אחת

מסורתית חברות תעופה לטיסות שכר (צ'רטר) פועלות בתחום חבילות התיור בשני מישורים החכרת מושבי המטוסים, או את חלקן, למפעילי תיירות (Tour Operators), או שהן מוכרות את חבילות התיור בעצמן.  בשני המקרים מדובר במכירת חבילות תיור, הכוללות טיסה, מלון, העברות וסיורים (חלקם הגדול בתשלום נוסף), ליעדים שאליהם, בדרך כלל, לא מגיעות טיסות מסורתיות ואפילו הטיסות המוזלות (Low Cost). במטוסיהן מופעלת בעיקרון מחלקת תיירים אחת, כאשר מרכיב הטיסה בחבילה הכוללת נמוך. לכן לעיתים קרובות נמכרים המושבים שנותרו ריקים רק עבור הטיסות ובמחירים מפתים.

מחירי מושב ק"מ (ASK)

מחיר מושב ק"מ בחברות תעופה לטיסות שכר נקבע בהתאם לכמה פרמטרים עיקריים: מספר שעות הטיסה, סוג המטוס וגודלו, מחיר הדלק, המדינה שאליה טסים (אגרות) והמדינה שממנה יוצאים (אגרות).

כאשר מפעיל תיירות מעוניין לחכור מושבים במטוס של חברת שכר הוא יכול לעשות זאת בשני אופנים: התחייבות (Commitment), שלפיה חוכר מפעיל התיירות את מושבי המטוס, או את חלקם, או הקצאה (Allotment), שלפיה מוקצים עבור מפעיל התיירות מושבים למכירה.

מחיר מושב ק"מ ממוצע, ללא מסים, של מושב בשיטת ההקצאה באגן ים התיכון, במרחק טיסה של עד כשעה וחצי הוא 50 – 60 דולר ובטיסות ארוכות יותר לאירופה מחיר מושב ק"מ הוא כ-155 דולר. מחיר ממוצע, ללא מסים, של מושב ק"מ בשיטת ההתחייבות  באגן ים התיכון, במרחק טיסה של עד כשעה וחצי הוא 200 דולר ובטיסות ארוכות יותר לאירופה מחיר מושב ק"מ הוא 440 דולר. במחירים כאלה ההכנסה ממושב ק"מ, לפני מסים, של מפעיל התיירות מגיע בקושי ל-10% ושל חברות התעופה לטיסות שכר מגיעה, אם בכלל, לאחוזים קטנים מאוד.

לואו קוסט כחלופה לטיסות השכר

טיסות הלאו קוסט מהוות חלופה לכמה יעדים שהיו עד כה נחלתם הבלעדית של טיסות השכר, במחירים משמעותיים פחות ממה שמשלמים מפעילי התיירות לחברות התעופה לטיסות שכר. טיסות הלואו קוסט נוגסות גם ללא רחם בטיסות של חברות התעופה המסורתיות לטיסות סדירות, שגרם להן להשיב מלחמה. כתוצאה מכך גדלה מאוד בתעשיית התיירות והתעופה התחרותיות, מרווח הרווחיות של כולן קטן מאוד, ומבחינה כלכלית תכנון היעדים נהיה מורכב ומסובך יותר.

טיול מאורגן

מפעיל תיירות, שזכה, למשל, בחוזה עם ארגון גמלאים להפעיל חבילת טיול מאורגן של 8 ימים לגאורגיה, במחיר של כ-1,000 דולר לאדם, חכר, בהתחייבות, מחברת תעופה לטיסות שכר גאורגית את כל מושבי המטוס. הוא גם התחייב לבתי מלון ולחברת אוטובוסים מקומיים. ההענות לטיול הייתה גדולה מהמצופה, אבל לא בכמות שכיסתה את כל מושבי המטוס, לכן הוא מכר את המושבים שנותרו ריקים בדיל מפתה של 777 דולר לאדם עבור כל הטיול. אם מפעיל התיירות לא היה מצליח למלא את כל מושבי המטוס, הוא היה מוכר, במחיר הקרן, את המושבים כטיסות בלבד. הליך הפוך למה שמתרחש בטיסות המוזלות ובטיסות השכר הסדירות, שמחיריהן מתייקרות ככל שמתקרב מועד ההמראה.

מאגר מידע ממוחשב

הבעיה של מצטרפים לטיסות שכר היא שמדובר עבורם במועדים קבועים של יציאה וחזרה, שמכתיב את משך הנסיעה. כדי להתגבר על הבעיה מפעילים היום מארגני התיור מאגר מידע ממוחשב רב היקפים, המחובר לטיסות סדירות, טיסות שכר של אחרים וטיסות שכר עצמאיות. שיטה זו מאפשרת להם להתגבר על הגבלות שמכתיבות חבילות נופש בגין מלאי מוגבל של יעדים ותאריכים.

אפליקציות

שיטת מכירת הטיסות לכיוון אחד בלבד, המאפשרת להמריא בחברת תעופה אחת ולחזור בחברת תעופה אחרת  גרמה להתפתחותן של אפליקציות ישראליות חדשות, הקשורות לכל אפשרויות חבילות הנופש והטיסות, המנסות לאתר את האפשרויות הזולות ביותר עבור הלקוחות, במחיר לחיצה על האפליקציה בטלפון הסלולארי.

המסורת ופריצתה

מסורתית טיסות הלואו קוסט הן טיסות בלבד, ואילו טיסות השכר הן חלק מחבילות תיור, או טיולים מאורגנים. במצב מסורתי זה, הפער הכספי ביניהן מצטמצם בגין הרכישה העצמית היקרה יותר של שאר אמצעי חבילה הנופש – בעיקר לינה ותחבורה – שהטסים בטיסות הלואו קוסט צריכים לשלם. יתרה מכך, בטיסות השכר יש ללקוחות אחראים לכל פרטי החבילה, מה שאין כך ברכישה העצמית.

המסורתיות הזאת נפרצה בגין מאבק ההשרדות של חברות התעופה לטיסות שכר, שגרם לכך שהן הפכו לסיטונאיות וקימעונאיות תחת קורת גג אחת והחלו לשלוח ידיהן לכל פריטי התעופה והתיירות – חבילות, טיולים מאורגנים, טיסות לואו קוסט, טיסות סדירות וטיסות שכר, כפי שרואים היום בארקיע, בישראייר ובמונרך הבריטית, שלאחרונה הודיעה על חידוש טיסותיה לישראל. הליך דומה, אם כי איטי יותר, חל גם על חברות הטיסה המסורתיות הסדירות בטווחים הקצרים והבינוניים.

 

 

 

 

Exit mobile version