Site icon IAS

חברה יוונית עדיין מתעניינת בקובלט שהפסיקה את פעילותה

מטוס איירבס A320-200 של קובלט אייר שקרסה בשנה שעברה, צילום יח"צ

חברת היבוא והיצוא היוונית דייוורסה (Diversa), מביעה עניין ברכישת חברת התעופה הקפריסאית קובלט (Cobalt) שהתמוטטה, והיא מקיימת בדיקות נוספות עם הרגולטורים הפיננסיים הקפריסאים.

על פי מקורות בחברה, אשר עוברת ארגון מחדש והרחבה, היא שלחה בשבוע שעבר מכתב לרשויות הביטחון ולאחראים על ניירות ערך בקפריסין לגבי הנתונים הכספיים של קובלט, צעד המעיד כי היא מתכוונת לקדם את הנושא.

החברה היוונית הודיעה לפני שבועיים כי היא שוקלת לרכוש את חברת התעופה ויועצים שהוסמכו על ידי מועצת המנהלים של Diversa בדקו אפשרות לרכישת חברת קובלט ניו אייג' איירליינס גרופ בע"מ, בעלי 100% ממניות קובלטאייר בע"מ. דירקטוריון החברה אמור להעריך את הנתונים שייגבו על ידי היועצים ולהחליט אם החברה תמשיך בהשקעה.

משרד התחבורה בקפריסין ביטל את רישיונות המסחר וההפעלה של קובלט יום לאחר שהודיעה כי היא מקרקעת את מטוסיה ב-17 באוקטובר. למרות האורכה שניתנה לה, נכשלה חברת התעופה בגיוס הסכום הדרוש כדי להמשיך בפעילותה. בסוף שנת 2017 הסתכם הון המניות המורשה של קובלט בכ-3.2  מיליון יורו, בעוד סך כל התחייבויותיה עמד על כ-35.3 מיליון.

מלון אנאסה בקפריסין. קפריסין חווה פריחה תיירותית. צילום עירית רוזנבלום

בור ללא תחתית

לפי ידיעות בעיתונות בקפריסין בשעתו, הבעלים הסיניים של החברה החליטו כי “מספיק זה מספיק”, כאשר הבינו שחברת התעופה היא בור ללא תחתית ואחרי שכבר הזרימו לה 100 מיליון יורו בשנות פעולתה. קובלט עמדה בכל תקנות הבטיחות האוויריות ולא היתה סיבה שבגללה היה צורך לבטל את רשיונה. היתה זו החברה שקרקעה את עצמה בידיעה שבעליה הסיניים לא יכניסו אליה יותר כסף.

הכתובת היתה על הקיר בתחילת אוקטובר, כאשר הוטל שעבוד על שני מטוסים של חברת התעופה, לאחר שקובלט לא הצליחה לשלם את דמי החכירה במועד. לפי שמועות בתעשיה, המשקיעים הסיניים כיסו לא רק את החוזים על המטוסים המושבתים, אלא גם פיגור אחר ובסך הכל הזריקו עוד 10 מיליון יורו כדי לעזור לחברה לצוף.

אלא שכדי לעבור את תקופת החורף, שבה ההכנסות יורדות בדרך כלל, היתה קובלט זקוקה לעוד 30 מיליון יורו וזה, לפי המקורות, היה הקש האחרון עבור המשקיעים שהבינו שהחברה תהפוך במהרה לחדלת פירעון והחליטו לחתוך.

לטענת אנשי מקצוע, טעותה האסטרטגית של קובלט, שראתה עצמה כמחליפה של סייפרוס איירווייס, היתה להתמקד בקפריסין כשוק העיקרי ולא להתייחס אליה כאל עוד יעד, אלא שהשוק הקפריסאי אינו גדול דיו. אלא שקריסת קובלט היתה חלק מתופעה רחבה בהרבה. 

חברת התעופה הקפריסאית הטיסה מדי יום כ-2,500 נוסעים מקפריסין ואליה, ביניהם גם לא מעט ישראלים וממשלת קפריסין מימנה את עלות החזרתם של נוסעים שנותרו ללא טיסה בעקבות הקריסה, עד ה-24 באוקטובר.

את החלל שהותירה קובלט מילאו במהרה חברות התעופה האחרות הפועלות אל קפריסין וממנה ובהן סייפרוס איירווייס, אייג'יאן, ריינאייר והחברות הישראליות.

התיירות לקפריסין פורחת וגם כנס ההתאחדות בפאפוס

התיירות לקפריסין פורחת ובחודשים ינואר-אוקטובר השנה נרשמו 3.67 מיליון כניסות תיירים, המהוות עליה של 7.8%.

התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות הישראלית, מקיימת אף היא בשבוע הבא (27-29 בנובמבר) את הכנס השנתי שלה בקפריסין. הכנס, המתקיים במלון אליסיום בפאפוס בהשתתפות כ-300 סוכנים, יכלול, לצד ביזנס נטוורקינג וסיור, גם ראיון משותף של יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, והמנכ"לית חני סובול עם העיתונאי יהודה שרוני; הרצאות על הטכנולוגיות המשבשות ואיך הן מועילות לעתיד סוכני הנסיעות, על המאזן הגיאו-פוליטי באזורנו והשפעתו על התיירות וכן על "המהפכה הרביעית" ואיך אנחנו משתלבים בה.

Exit mobile version