Site icon IAS

זיהוי מטוסים

שימו לב לנתון המפתיע הבא: עפ"י סקר שנערך ע"י מכון Gorkana Surveys הבריטי, 75% מהאוכלוסייה לא יודעים להבחין בין מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, ה-A380 ("סופר-ג'מבו"), ובין המטוס צר הגוף המכונה לעתים "אוטובוס מעופף", ה-A320.  לשם המחשה, הסופר-ג'מבו, שאורכו 73 מטרים ומוטת הכנפיים שלו מגיעה לכ-80 מטרים יכול להכיל כ-470 נוסעים בשתי קומות, בעוד שאורכו של מטוס ה-A320 הוא כ-38 מטרים, מוטת הכנפיים שלו היא כ-34 מטרים והוא מסוגל להטיס כ-180 נוסעים בלבד.

ג'יימס באסנט, טייס A380 בבריטיש איירווייס אמר כי הוא מופתע מהתוצאות: "הסופר ג'מבו הוא די ענקי. אני לא רוצה להתרברב על גודל, אבל בכל זאת מדובר במטוס המסחרי הגדול ביותר שקיים בעולם כיום. לאחרונה קיבלנו את הסופר ג'מבו השמיני שלנו, ואני תמיד אוהב לעמוד בכניסה ולראות כיצד נשימתם של הנוסעים נעתקת לפעמים כשהם מבינים את גודל המטוס ונחשפים למרחב שבתוכו".

רבים מחובבי התעופה מכירים את המונח Plane Spotting ("זיהוי מטוסים") שהפך במקומות מסוימים לתרבות של ממש – אנשים מגיעים קרוב ככל האפשר למסלולי ההמראה עם כסא נוח, צידנית, משקפת ונשנושים וצופים במטוסים הנוחתים וממריאים תוך ניסיון לזהות את היצרנית (בדרך כלל בואינג או איירבוס) והדגם המדויק עפ"י סימני היכר קבועים.

בבריטיש איירווייס, שהופתעו מתוצאות הסקר האמור, החליטו להרים את הכפפה וללמד את כל מי שמתעניין מעט בתעופה מסחרית את הסימנים המזהים של מטוסי הנוסעים השונים.

איירבוס A380 "סופר ג'מבו"
ככל הנראה המטוס הקל ביותר לזיהוי – זהו המטוס המסחרי היחיד בעל שתי קומות נוסעים מלאות. אם זה לא מספיק, המטוס מחזיק בלא פחות מ-4 מנועי ענק שקשה להתעלם מהם.

בואינג 747 "ג'מבו"
 יש שיטענו שהוא דומה לענק המתחרה, הסופר ג'מבו, אולם חדי העין יבחינו כי ל-747 יש מעין "בועה" ייחודית שבולטת בקדמת המטוס.

בואינג 787 "דרימליינר"
הדרימליינר נחשב די מסובך לזיהוי כי סימני ההיכר שלו אינם בולטים במיוחד. למי שבכל זאת מעוניין לדעת כיצד לזהות את מטוס החלומות, ממליצה בריטיש איירווייס לשים לב לעקמומיות מסוימת במנח הכנפיים ולקצה המשונן של כיסוי המנוע.

איירבוס A319
את המטוס הקטנטן הזה ניתן לזהות על פי גודלו ועל פי היציאה הקטנה הממוקמת מעל הכנף.

איירבוס A320
אמנם דומה מאוד ל-A319, אך קל להבדיל ביניהם כי יש לו יציאה נוספת הממוקמת מעל הכנף.

איירבוס A321
במטוס קצר הטווח הזה אין יציאות מעל הכנפיים והיציאות הקיימות גדולות יותר, ומפוזרות באופן אחיד לאורך גוף המטוס.

בואינג 767
נחשב למטוס קשה לזיהוי אך עין מעט מאומנת ומתורגלת תזהה כי יש לו מנועים קטנים יחסית ו-8 גלגלי נחיתה ראשיים.

בואינג 777
הבואינג 777 נחשב גם הוא קשה לזיהוי והוא דומה מאוד ל-767, אך אם רואים אותם אחד ליד השני קל להבחין כי ה-777 מצויד במנועי ענק, שמגמדים את המנועים של ה-767. בנוסף, חדי העין יבחינו כי יש לו יותר גלגלי נחיתה ראשיים – 12 במספר.

לפני היציאה לשטח, בריטיש איירווייס מזמינה אתכם להתנסות בזיהוי מטוסים ביוטיוב

 www.youtube.com/watch?v=mmmuRuJffZs

ולבחון את כישוריכם. בהצלחה!

Exit mobile version