Site icon IAS

ועדת הפנים בעניין שדה דב: להקים טרמינל זמני

שדה דב המאבק נגד סגירתו מסלים צילום עירית רוזנבלום

"שדה דב הוא התחנה המרכזית של אילת", כך אמר מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת בדיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש, שדנה היום (ג') בסטטוס חלופה לשדה דב ומתן מענה לתושבי אילת. "היום עליתי למטוס ואיתי 12 חולים שנדרשו לקבל טיפולים רפואיים באיכילוב. לא ייתכן שהעיר הפריפריאלית ביותר במדינה תיוותר ללא מענה תחבורתי זמין", טען ראש העיר אילת.

ח"כ קיש אמר שהכנסת חוקקה חוק לפיו על המדינה היה לבנות טרמינל זמני בשדה דב. "משרד האוצר הפעיל שיקול דעת על החוק, לפעול בניגוד לו ולא לבנות את הטרמינל. הגיע הזמן שנפעל. חברי הכנסת מכל סיעות הבית מודעים לחשיבות שדה התעופה לעיר אילת. יש תוכנית של עיריית תל אביב  שעומדת בסיכום עם בעלי הקרקע, ואת המחיר ישלם האוצר. אנו ממליצים למדינה לספוג ולא לנסות שיטה עוקפת. הוועדה דורשת לפעול להקמת טרמינל זמני. נמשיך לאפשר לבעלי הקרקע לקבל זכויות וגם נשמור על אילת. אי אפשר להשאיר את אילת ללא השדה".

הוועדה קיבלה את המלצת היו"ר פה אחד.

תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדה, פירט שהמדינה הגיעה להסכם עם בעלי הקרקע אשר שדה דב יפונה. "בתמורה הבעלים יקבלו 6,000 יחידות דיור מתוך 8,000 יחידות דיור שתקבל המדינה".

יצויין כי על פי התוכנית המקורית שכוללת פינוי שדה דב, היו אמורים להיבנות 14,000 יחידות דיור, מתוכן הבעלים יקבלו 6,000 יחידות והשאר המדינה. בנסיון לשמור על שדה התעופה, התוכנית החלופית היא להותיר מסלול המראה, ואז יוכלו לבנות רק 8,000 יחידות. בעלי הקרקע יקבלו 6,000 מתוכן והשאר המדינה, כלומר, מספר נמוך בהרבה מהמתוכנן.

ארנון גלעדי מעיריית תל אביב:הוסיף שמדינת ישראל לא יכולה להתבסס על שדה תעופה אחד. "בתל אביב יש שני מיליון תושבים. צריך שדה פנימי נוסף שייתן מענה. בבן גוריון יש כבר עכשיו חריגות רעש מעבר לתוכנית המתאר. אז רוצים להוסיף לשם עוד מיליון איש? לנו יש פתרון לבעלי הקרקע עכשיו". לדברי אדריכל עדן בר, נעשתה בדיקה בנושא השדה ופעילותו. "50% מהפעילות עוזבת, כך שיהיה מקום לעוד נוסעים. את החלק הארי של הרעש עושה המסלול הצבאי. לפי התוכנית אפשר לבנות שדה צמוד לרחוב אבן גבירול ופארק הירקון. שדה קטן, שהולכים בו עם טרולי עד המטוס. לידו תקום שכונה מתחשבת במגבלות רעש וגובה. כאמור, 8,000 יחידות דיור, מתוכן 6,000 לבעלי הקרקע והיתרה לטובת פיתוח העיר".

ח"כ איתן ברושי טען ששום שיקול נדל"ני לא גובר על הצורך לשרת את אילת, את הערבה ואת הצפון. "יש מדיניות ממשלה לפזר אוכלוסייה. לא ייתכן שמרחיבים את תל אביב ומפקירים את אילת והצפון".

ח"כ מיקי לוי: "הגשתי שאילתה לשר האוצר למה לא מקימים את הטרמינל הזמני. האוצר אחראי על תשלום הכסף". ח"כ בצלאל סמוטריץ טען שחייבים להשאיר שם שדה תעופה. "עם זאת, אין לפגוע בזכויות בעלי הקרקע. התוכנית של עיריית תל אביב מאפשרת שדה תעופה ללא פגיעה בבעלי הגוש הגדול". חברות הכנסת נאוה בוקר ונורית קורן חיזקו את דברי הדוברים הקודמים וטענו ששדה דב הוא עורק ראשי שאסור לסוגרו ו"אי אפשר לחסל את אילת".

התוכנית החלופית של עיריית תל אביב

Exit mobile version