Site icon IAS

התאחדות ECTAA דורשת קרן להגנת הנוסעים מפני קריסת חברות תעופה

צילום Depositphptos

בעקבות הפסקת הטיסות של חברת התעופה הצרפתית השנייה בגודלה בצרפת, Aigle Azur, החל ב-7 בספטמבר, הדגישה התאחדות סוכני הנסיעות ומפעילי התיירות האירופית  ECTAA אתמול, יום שלישי, את היעדר ההגנה הצרכנית הראויה מפני כשלי חברות תעופה.

כפי שצוין על ידי ECTAA – European Travel Agents and Tour Operators Association – איגל אזור היא האחרונה ברשימת חברות התעופה שהפסיקו את פעילותן, כשהיא מותירה יותר מ-13,000 נוסעים תקועים ואלפי נוסעים שקנו כרטיסים שהם כיום חסרי ערך. לפי נתוני ההתאחדות, בשנתיים האחרונות קרסו 36 חברות תעופה, כשהן משאירות מאות אלפי נוסעים מקורקעים והמומים.

מהתאחדות משרדי הנסיעות בישראל נמסר בתגובה כי "לשמחתנו חברת Agile Azur לא היתה חברה ב-BSP ישראל ולא טסה לישראל. לפיכך לא ידוע לנו על ישראלים שנפגעו מהפסקת פעילותה, אולם אנו שבים וקוראים להקמת קרן לאומית או פרטית במתכונת של דנמרק להגנה על ציבור הצרכנים בפני קריסת חברות תעופה". התאחדות משרדי הנסיעות חברה בהתאחדות ECTAA והמנכ"לית, חני סובול, אף מכהנת כחברה בוועדת התעופה וועדת הטכנולוגיות.

"זהו אותו מצב אחרי כל תקלה בחברת התעופה – הנוסעים תקועים בחו"ל ונאלצים לקנות כרטיסים חדשים ללא סיכויים אמיתיים לתבוע החזר על הכרטיסים שלא נוצלו ", אמר פאוול נביאדומסקי, נשיא ECTAA.

באתר האינטרנט שלה – לפני שהפך לבלתי פעיל –  מסרה איגל אזור על ביטול כל הטיסות והורתה לנוסעים המושפעים מהפסקת הטיסות לקנות כרטיס טיסה נוסף.  אולם לדברי נשיא ההתאחדות, אין כיום הגנה נאותה לנוסעים שרכשו כרטיסים למושב בלבד.

בעוד שנוסעים הרוכשים טיסה כחלק מחבילה מוגנים מפני כשלים של חברות תעופה במסגרת הנחייה של האיחוד האירופי, מנגנון כזה אינו נוגע לנוסעים הרוכשים כרטיסים למושב בלבד. סוכני נסיעות ומפעילי תיירות נדרשים לתת ערבויות כספיות יקרות ו/או ביטוח כנגד חדלות פירעון.  בניגוד לכך, על פי ECTAA, אין דרישות שוות ערך לחברות תעופה להגן על לקוחותיהן מפני חדלות הפירעון שלהן.

נמל התעופה אורלי שבפריז, צרפת. נמל הבית של החברה הקורסת צילום Depositphotos

כשלים נוספים של חברות תעופה בדרך

מהתאחדות ECTAA נמסר כי היא קוראת מזה שנים ליצירת מנגנון חובה של חברות תעופה להגנה על הנוסעים מפני כשלי תעופה. "אנו זקוקים למכניזם שיוכל לספק לציבור הנוסעים את הביטחון כי ישנם הסדרים להחזרתם ליעדם ולהחזרים כספיים במקרה של התמוטטות חברת תעופה", אמר נוויאדומסקי.

על פי נתוני ECTAA, המבנה הנוכחי של ענף התעופה באירופה מרמז כי קונסולידציה נוספת תתרחש בשנים הקרובות וככל הנראה תגרום לכשלים נוספים של חברות התעופה. מההתאחדות נמסר עוד כי היא מצרה על העובדה ש"המחוקקים של האיחוד האירופי והמחוקקים הלאומיים אינם שאפתניים דיים להגן על אזרחיהם". למרות שני מחקרים גדולים בנושא כישלונות חברות תעופה באירופה, בהערכת ההשפעה על הנוסעים והערכת האפשרויות להגנה טובה יותר על הנוסעים – המחוקקים האירופים עדיין לא החליטו לחוקק חוק בתחום זה, טוענת ההתאחדות.

בהודעת ECTAA נמסר כי "זה מאכזב בהתחשב בכך שהמחקר, שנערך בשנת 2011, הוכיח כי הפתרון היעיל ביותר ובר הביצוע הוא הקמת קרן ביטחון שתפקידה יהיה להגן על הנוסעים מפני כשלי תעופה".

Exit mobile version