Site icon IAS

השקעה משתלמת בתעשיית התיירות

תהליך התאוששות מהיר ועקבי בתיירות נכנסת ובתיירות פנים בעקבות השקעות מוגברות של משרד התיירות בשיווק בחו"ל ובישראל בעקבות משבר מבצע "עמוד ענן". בסוף 2012 הקצה משרד התיירות 33 מיליון ₪ (מתוכם 22 מיליון ₪ ממשרד האוצר) לפעילות פרסומית ושיווקית נמרצת במטרה לצאת במהירות ממשבר שנוצר בתיירות בעקבות מבצע עמוד ענן. 5 מיליון ₪ לשווק פנים ו- 28 מיליון ₪ לשיווק בחו"ל.

 

שר התיירות עוזי לנדאו: "שוב מוכח לנו במספרים ערכה הרב של תעשיית התיירות; מדובר ביחס ישר וחיובי: על כל שקל שהושקע בשיווק נכנסו כ-15 שקלים. חלק גדול מן הסכומים הללו מגיע לפריפריה ומסייע ביצירה ובשימור מקומות עבודה. יש להגדיל את פעילות השיווק של ישראל אל מול קהלי היעד השונים"

 

ההשפעות על תיירות הפנים: הפרסום בשילוב מבצעים של המלונות הביא לתוספת של לפחות 300 אלף לינות  במלונות שתרמו למשק תוספת הכנסות של 150 מיליון ש"ח ונוצר שיא של כל הזמנים בסה"כ לינות בבתי מלון בארץ.

 

לצורך חיזוק תיירות הפנים יצא המשרד בקמפיינים בחודשים דצמבר-ינואר-פברואר בעלות של 5 מיליון ₪, במהלך משותף עם המלונות שהציעו מבצעים לישראלים. מהלך זה הביא לגידול בלינות ישראלים במלונות בינואר-פברואר בשיעור של 8% אל מול ירידה של 18% בלינות התיירים מחו"ל באותה תקופה.

 

בחודש מרץ 2013 חלה הקפיצה הגדולה ביותר בתיירות פנים – גידול של 42% בהשוואה ל-2012, 50% גידול בהשוואה ל- 2011, 27% גידול בהשוואה ל- 2010 (שהייתה דומה מבחינת תקופת החגים). כאשר התעשייה חווה ירידה של 8% בלינות תיירים מחו"ל, בהשוואה ל- 2012.

 

בהשוואת 2013 ל-2010: ההשקעה בשיווק תיירות פנים בסכום של 5 מיליון ₪ הניבה  תוספת של כ- 300,000 לינות ישראלים –שיא של כל הזמנים בלינות במלונות. שווי תוספת זו: כ-150 מיליון ₪ הכנסות מתוכן כ-100 מיליון ₪ לענף המלונות.

 

ההשפעה על התיירות הנכנסת: בעקבות ההשקעה בקמפיינים בחו"ל גדל מספר התיירים בלפחות 70,000 וההכנסות למשק גדלו (נכון להיום) בלפחות 400 מיליון.

תקציב השיווק השוטף בחו"ל של המשרד שימש לתגבור קמפיינים ברוסיה בארה"ב ובגרמניה לעומת היקפם בשנה שעברה.        

     

על פי נתוני מרץ-אפריל השנה (שחוברו עקב מועדים שונים בהם חלים החגים במשך השנים) עלה שיעור מספר התיירים ב-1% לעומת שיעור מספרם בשנה שעברה- שיא חדש של כל הזמנים לחודשים מרץ-אפריל.

 

המשרד סבור, כי הפעילות השיווקית הזו סייעה לצאת לחלוטין ממשבר "עמוד ענן", כבר אחרי 4 חודשים, לטובת המשק והתעסוקה.

 

דוגמא מובהקת לכך, היא התיירות מרוסיה, שהיא מדינת המקור השנייה בתיירות לישראל, ואחד ממאפייניה היא מהירות תגובה גבוהה לקמפיינים וגמישות בהחלטות לאן לצאת לנופש. בעקבות הקמפיינים ברוסיה בחודשים מרץ-אפריל 2013 חל גידול בתיירות ממנה לישראל בשיעור 16% בהשוואה לשנה שעברה.

 

בסך הכול, על פי נתוני המשרד, בהערכה זהירה, גדל מספר התיירים שהגיעו לישראל בעקבות ההשקעה בשיווק בלפחות 70,000 וההכנסות למשק גדלו נכון להיום בלפחות 400 מיליון ₪. על פי הערכות המשרד, התועלת  הכספית למשק עשויה לגדול עוד יותר, שכן מהירות התגובה לקמפיינים בשווקים כמו ארה"ב וגרמניה היא איטית יותר (מאשר ברוסיה כאמור).  

 

במכתב ששלח בימים אלו, מנכ"ל משרד התיירות היוצא נועז בר ניר ליוני רגב, סגן הממונה על התקציבים באוצר נכתב: "עקב מבצע "עמוד ענן" הייתה פגיעת טילים בראשל"צ בת"א ונשמעו אזעקות באזור ת"א ובירושלים.

 

עצם הירי על אזור תל אביב ואזור ירושלים פורסם כמעט בכל מדינה בעולם והדבר הביא לביטולי הזמנות של תיירים לארץ ועצירת הזמנות עתידיות. במחצית השנייה של נובמבר,

 

מייד אחרי מבצע עמוד ענן, חלה ירידה בתיירות הנכנסת בשיעור של כ- 25%". בר ניר גם השווה את אורך תקופת היציאה ממשבר התיירות הנכנסת, לזו שלאחר מבצע "עופרת יצוקה ב-2009, וכתב: "סיום ההתאוששות בעת מבצע עופרת יצוקה ב-2009, שלא גובה בתוספת תקציב, ארך 9 חודשים (אז היה גם משבר כלכלי אבל לא הייתה כלל פגיעה באזורי ירושלים ות"א) בעוד שבעמוד ענן סיום ההתאוששות ארך כ- 4 חודשים! וההכנסות למשק גדלו במינימום  400 מיליון ₪".

 

כמו כן צוין במכתב, כי "הפגיעה הקשה ביותר בתיירות הנכנסת הייתה באילת, שסבלה מביטולים של טיסות צ'רטר. משום כך קיבלה אילת נתח גדול יותר בהשקעה בשיווק תיירות פנים – דבר שתרם להקטנת הנזק כמעט לגמרי, בעקבות הזמנות רבות שביצעו ישראלים".

 

 

Exit mobile version