Site icon IAS

הרווח הנקי ברבעון השלישי באל על נחתך ב-29.6%

מבחינת אל על תוצאות הדוח בתום הרבעון השלישי, שהוא הרבעון החשוב ביותר סבירות, אבל לא יותר מכך. היא לא מצליחה להדביק את גידול התנועה בנתב"ג וסופגת ירידות כמעט בכל הפרמטרים התפעוליים, היא גם סובלת מקשיים חיצוניים לא פשוטים כמו עלייה במחירי הדלק, ייסוף השקל ועלייה בריבית הלייבור ושיחות הגישור עם הטייסים עדיין לא הסתיימו וקשה לדעת אם הן יצליחו או יכשלו עם כל התוצאות הכלכליות שהיו מכך. היות שגם תוצאות 9 החודשים שחלפו מינואר הן לא יותר מסבירות, לאל על לא נותר זמן רב כדי לשפר את תוצאות כל שנת 2017 בתום הרבעון הרביעי של השנה.

וזה לא יהיה פשוט – כך למשל, באוקטובר שחלף בדיון המוניטרי על הריבית מסר בנק ישראל, כי בחודשים האחרונים עד לאותו דיון התחדש הייסוף וציין, כי מאז הדיון המוניטרי בחודש הקודם התחזק השקל בכ-3% במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי וב-12 החודשים שחלפו עד אז הסתכם הייסוף במונחי השער האפקטיבי ב-6.1%.

רווחים

הרווח הנקי ברבעון השלישי השנה הסתכם ב-48.939 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של  69.517 מיליון ברבעון המקביל ב-2016,  ירידה של 29.6%, שנרמה בגלל השפעת חגי תשרי (אל על לא פועלת בחגים ושבתות), קיטון בהכנסות, קיטון ברווח התפעולי, ירידה במספר קטעי נוסע, ירידה בהיצע מושבים זמינים וירידה בנתח שוק בנתב"ג לרמה של כ-26.5%.

הרווח הנקי ב-9 החודשים שחלפו מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר היה 35 מיליון דולר, בהשוואה ל-83 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, שזו ירידה של 57%!

חוסנה של חברה

חשוב לציין, כי חוסנה של חברה נמדד לא רק בנתוני רווח או הפסד, אלא ביתרות המזומנים ופקדונות, שבאל על  הסתכמו בסוף ספטמבר השנה בכ-289 מיליון דולר, שזו הרמה הגבוהה ביותר ב-15 השנים שחלפו מאז הפרטתה, ובתזרים מזומנים מפעילות שוטפת שבאל על  הסתכם בכ-65 מיליון דולר.

בהקשר זה חשוב לציין גם את נתון ההון של אל על, שהסתכם ב-30 בספטמבר השנה בכ-305 מיליון דולר,  גידול בסכום של כ-20.9 מיליון דולר בהשוואה להון שהיה לחברה ב-31 בדצמבר 2016. אבל, זה גידול שלא נוצר בגלל תוספות כספיות, אלא בגלל שב-2016 נוקה מהרווח התקופתי דיבידנד בסכום של כ-9.9 מיליון דולר, והיו גם שינויים בקרנות ההון של החברה בסכום של כ-4.8 מיליון דולר.

תוצאות רווח והפסד של הרבעון השלישי

הכנסות מהפעלה – קטנו ברבעון בכ-17.6 מיליון דולר, שזה כ-2.7% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016, כאשר הכנסות מנוסעים קטנו בכ-2.5% (כ-14.5 מיליון דולר). הקיטון בהכנסות נוסעים נובע מהקיטון במספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK) שהטיסה החברה, קיטון שקוזז במעט כתוצאה מעליה בתשואה לנוסע-ק"מ. הכנסות ממטען גדלו בכ-4.9% (כ-1.8 מיליון דולר), בעיקר כתוצאה מגידול במשקל בטונות של מטען מוטס בתשלום כפול המרחק המוטס (RTK). גידול שקוזז ע"י קיטון בתשואה לטון-ק"מ.

הוצאות הפעלה  – עליה בהוצאות השכר בסכום של כ-8 מיליון דולר, בשל כמה גורמים, אשר העיקריים שבהם הינם היחלשות הדולר ביחס לשקל ועליה בשכר העובדים עקב תוספות שכר על פי הסכמי השכר של החברה, לרבות ההסכמים שנחתמו עם מגזר הטייסים, בחודש דצמבר 2016 ובחודש פברואר 2017. והגידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) של החברה – הגדילו את הוצאות ההפעלה ברבעון השלישי בכ-2.5 מיליון דולר, שזה גידול של 0.5% בהשוואהלרבעון השלישי ב-2016. אבל, הגידול בהוצאות קוזז בחלקו על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען, ובהוצאות התחזוקה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וכן מקיטון בהוצאות הפחת כתוצאה משינוי אומדן אורך החיים השימושיים של מטוסי בואינג מדגם 777.

הוצאות דס"ל– הוצאות הדס"ל ברבעון השלישי השנה, גדלו בכ-8.1 מיליון דולר, שזה גידול של כ-7.2% בהשוואה להוצאות הדלק ברבעון המקביל ב-2016, גידול שנבע מעלייה במחירי הדס"ל. אבל, השפעה זו קוזזה בחלקה ע"י השינוי בתוצאות עסקאות גידור הדס"ל והירידה בשעות הטיסה. 

הוצאות מכירה – גם בהוצאות המכירה חל גידול של כ-2 מיליון דולר, שזה גידול של 4% בהשוואה להוצאות המכירה שהיו ברבעון המקביל ב-2016 והם הסתכמו ברבעון השנהבכ-55.7 מיליון דולר. הגידול נובע בעיקרו מעליה בהוצאות הפרסום של החברה, בעיקר כתוצאה מהשקת מסעות פרסום חדשים, בין השאר בגין מטוסי בואינג 787 החדשים, ושוב גם מהעליה בהוצאות השכר בעיקר בשל השינוי בשער החליפין של הדולר לעומת השקל ובשינוי בהסכמי העבודה. גם עליה זו קוזזה חלקית על ידי קיטון בהוצאות ההפצה של החברה, בעיקר כתוצאה מהירידה בהכנסות.

הוצאות הנהלה וכלליות – גם בתחום זה חל גידול של כ-5 מיליון דולר, שזה גידול של 23.1% בהשוואה להוצאות הנהלה וכלליות ברבעון המקביל ב-2016 והם הסתכמו השנה בכ-28.2 מיליון דולר. עיקר הגידול מקורו שוב בגידול בהוצאות השכר, וזאת, בעיקר, מאותן הסיבות שתוארו בסעיפים הקודמים, וכן מגידול בשירותים שונים אותם צרכה החברה ברבעון השלישי השנה.

הוצאות מימון – הפרשי שער וגידול בהכנסות ריבית על פקדונות גרמו לקיטון נטו של כ-5 מיליון דולר בהשוואה לכ-6.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע מירידה בעיקר בהפרשי שער ומגידול בהכנסות ריבית על פקדונות.

מסים על ההכנסה – הסתכמו בכ- 14.9 מיליון דולר בהשוואה לכ-23.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מהירידה ברווח החברה לפני מסים.

רווח לתקופה – הרווח לפני מסים ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב-63.839, בהשוואה לרווח של 92.697 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016, שזו ירידה של 31.1%, והרווח לאחר מס היה 48.939 מיליון דולר (המהווה כ- 7.8% מהמחזור לעומת), בהשוואה לרווח של 69.517 מיליון דולר, שזו ירידה של 29.6%

תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת – לחברה נבע תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסכום של כ- 64.5 מיליון דולר בהשוואה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסכום של כ-22 מיליון דולר, שזה גידול של 65.8% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. הגידול בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, חרף הירידה ברווח בסך של כ-20.6 מיליון דולר, נובע בעיקר בשל עיתוי תשלום שכר, כתוצאה מעיתוי של ימי שבת וחג בתום רבעון כך שברבעון המדווח שולמו שני חודשי שכר ואילו ברבעון המקביל שולמו ארבעה חודשי שכר. כמו כן היו שינויים בסעיפי רכוש והתחייבויות כתוצאה מפערי עיתוי תשלומים ותקבולים.

תוצאות רווח והפסד לתקופה של תשעה חודשים (ינואר – סוף ספטמבר)

הכנסות מהפעלה – גדלו בתקופה המדווחת בכ-7 מיליון דולר, שזה גידול של כ-0.4% בהשוואה  לתקופה המקבילה ב-2016, כאשר בהכנסות מנוסעים חל גידול של כ-1.0% וההכנסות ממטענים, קטנו בכ-5.1%. הגידול בהכנסות נוסעים, נובע מעליה בתשואה לנוסע-ק"מ, אשר קוזזה בחלקה כתוצאה מהקיטון במספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK) שהטיסה החברה. הקיטון בהכנסות ממטענים בתקופה המדווחת הינו כתוצאה מירידה במשקל בטונות של מטען מוטס בתשלום כפול המרחק המוטס (RTK) ובתשואה לטון –ק"מ.

הוצאות הפעלה –  גדלו בתקופה המדווחת בכ-37.2 מיליון דולר, שזה גידול של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. הגידול בהוצאות ההפעלה נובע בעיקרו מעליה בהוצאות השכר של החברה, בעיקר בשל החלשות הדולר מול השקל ושינויים בהסכמי השכר, כפי שהוסבר בתוצאות של הרבעון השלישי, ובשל מענקים בגין שנת 2016 שאושרו בחודש אפריל 2017, וכן מעליה בהוצאות הדס"ל. הגידול בהוצאות קוזז חלקית על ידי קיטון בהוצאות החכירה אד הוק של מטוסי נוסעים ומטען, וכן מקיטון בהוצאות התחזוקה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הוצאות מכירה – בהוצאות המכירה חל גידול של כ-10 מיליון דולר שזה גידול של 7.1% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016 והם הסתכמו השנה בכ-156.7 מיליון דולר. הגידול בהוצאות המכירה נובע בעיקר מגידול בהוצאות השכר ומהשקת מסעות פרסום חדשים במשך התקופה השנה.

הוצאות הנהלה וכלליות – בהוצאות ההנהלה וכלליות חל גידול של 15 מיליון דולר, שזה גידול של 21.6% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 והם הסתכמו השנה הסתכמו בכ- 82.6 מיליון דולר. הגידול נובע בעיקר כתוצאה מעליה בהוצאות השכר ומגידול בהוצאות בגין שירותים שונים אותם צרכה החברה במהלך התקופה.

הוצאות מימון – נטו בתקופה המדווחת הסתכמו בכ-14.7 מיליון דולר בהשוואה לכ-17 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016. הירידה מושפעת בעיקר מהפרשי שער.

מסים על ההכנסה – בתקופה המדווחת הסתכמו בכ- 11.5 מיליון דולר בהשוואה לכ- 23.0 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה ב-2016. הירידה נובעת בעיקר מהירידה ברווח החברה לפני מסים. יצויין כי בתקופה המקבילה אשתקד הוכרה הכנסת מס של כ-3.8 מליון דולר עקב הפחתת שיעור מס החברות ברבעון הראשון של 2016.

רווח לתקופה – הרווח לפני מס הסתכם השנה בכ-47 מיליון דולר, בהשוואה לרווח לפני מסים של כ-106.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, שזו ירידה של 55.66%! והרווח לאחר מס השנה הסתכם הסתכם בכ-35 מיליון דולר (המהווה כ- 2.2%), בהשוואה לרווח לאחר מסר בתקופה המקבילה ב-2016 שהסתכם בכ-83.1 מיליון דולר, שזו ירידה של 57.88%!

תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת–  בתשעת החודשים שהסתיימו ביום 30 בספטמבר השנה, נבע לחברה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסכום של כ- 242.6 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסכום של כ-200.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, שזה גידול של 17.23%.

הון – סך ההון ליום 30 בספטמבר השנה הסתכם בכ-305.0 מיליון דולר. הגידול בסך של כ-20.9 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2016 נבע בעיקר מהרווח לתקופה בניכוי דיבידנד בסך של כ-9.9 מיליון דולר, ובניכוי שינויים בקרנות ההון של החברה בסך כולל  של כ-4.8 מיליון דולר.

דוד מימון מנכ"ל אל על: "החברה מציגה היום רווח נקי לרבעון השלישי של כ- 49 מיליון $ יחד עם יתרות מזומנים והון עצמי, הגבוהים ב- 15 השנים האחרונות, המעידים על  חוזק ואיתנות פיננסית.

פעילות החברה ברבעון הושפעה מעיתוי חגי תשרי  שבעטיים חלה ירידה בימי הפעילות של החברה בהשוואה לרבעון המקביל בנוסף, קטנה הפעילות בשל התמשכות עבודות תחזוקה בהאנגר בשני מטוסים של החברה.

"בחודש אוגוסט הגיע מטוס הדרימליינר הראשון מתוך 16 שהוזמנו ובחודש אוקטובר הגיע המטוס השני. שני המטוסים החלו לטוס בקווים ללונדון ולניוארק ובקרוב צפויים להצטרף שני מטוסים נוספים שיטוסו למזרח הרחוק ולניוארק, יעד בו תתווסף תדירות נוספת. הנוסעים מדווחים על שביעות רצון גבוהה ונרשמים ביקושים גבוהים לטיסות במטוסים אלו, הצפויים להוות מנוע צמיחה חשוב באל על בשנים הקרובות.

"במקביל אנו שוקדים על פיתוח מנועי צמיחה נוספים ומחזקים את הקיימים. אנו ממשיכים ביישום האסטרטגיה העסקית של החברה, ובראשה תוכנית ההצטידות במטוסי הדרימליינר, כמו גם המשך הרחבת רשת הנתיבים, אינטרנט במטוסים- כיום מותקן השירות ב- 6 מטוסי 739. והחל מהרבעון הראשון של שנת 2018 יחל השירות גם במטוסי הדרימליינר החדשים- השלמת עיסקת רכישת ישראייר בכפוף לאישור הממונה, חיזוק כרטיס הפלי קארד של מועדון הנוסע המתמיד, העומד היום על כ- 255 אלף מחזיקים, הרחבת פעילות הביטוח ומקורות הכנסה שאינם מתחום התעופה , כל זה מהווה תשתית איתנה לפעילות העתידית של החברה וליכולת שלה להתמודד עם התחרות.

"במסגרת ההתחדשות, הרחבת רשת הנתיבים והתעצמות החברה, החברה השיקה החודש  קו ישיר למיאמי, שירחיב עבור לקוחותינו את מגוון היעדים בארה"ב, בזמינות גבוהה ובחיבוריות נוחה לקרוזים, וליעדי הנופש השונים במרכז אמריקה ובאיים הקריביים. 

"אני משוכנע כי אל על תמשיך להעניק ללקוחותיה שירות איכותי, נוחות מרבית, חדשנות טכנולוגית ומטוסים מתקדמים ותמשיך להתמודד בהצלחה עם תנאי השוק ועם התחרות.

בהזדמנות זו ברצוני להודות ולהביע את הערכתי הרבה לעובדי אל על בקרקע ובאוויר, בארץ ובעולם שפועלים בנחישות, ובמסירות ובזכותם אנו מתמודדים בהצלחה עם האתגרים העומדים בפנינו."

דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "התוצאות הכספיות ברבעון זה הושפעו מהתגברות התנועה והתחרות בנתב"ג, במיוחד מצד חברות ה -lowcost , מהחלשות הדולר ביחס לשקל שהגדילה את הוצאות השכר  וכן מגידול בהוצאות הדס"ל עקב עליה במחיר בשוק בשיעור של כ 19%.  למרות התנאים האקסוגנים הקשים  מציגה החברה ברבעון השלישי רווח לפני מס  בסך 64  מיליון$  ורווח נקי בסך 49 מיליון $.

"כמו כן, אנו מסכמים את  הרבעון השלישי של שנת 2017 עם  יתרות מזומנים גבוהות בסך של כ  290 מיליון דולר, עם תזרים מזומנים גבוה מפעילות שוטפת בסך של כ-65 מיליון דולר,  EBIDTA בסך של כ-109 מיליון דולר ועם הון עצמי בסך של 305 מיליון דולר. כל אלה מעידים על איתנותה הפיננסית של החברה, המאפשרת לאל על להתקדם בביטחה ביישום אסטרטגיית ההצטידות במטוסי הדריילמיינר,  ולעמוד בהתחייבויות הקיימות והעתידיות".

Exit mobile version