Site icon IAS

הממשלה אישרה לבטל אחריות השב"כ לאבטחת טיסות חכירה רטובה

במסגרת אישור תקציב 2018 – 2017 והתוכנית הכלכלית, החליטה הממשלה להטיל על שר התחבורה לבטל את האחריות המקצועית של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) להנחיית האבטחה בטיסות חכירה רטובה. בכך מקווה האוצר לחסוך כ-40 מיליון שקל.

טיסה בחכירה רטובה היא כשחברת תעופה חוכרת מטוס כולל הטייסים, הדיילים וכל העובדים הדרושים לתפעול המטוס השייכים למחכיר. זאת לעומת חכירה יבשה שבה החכירה היא של המטוס בלבד, ואילו הטייסים, הדיילים והמתפעלים הם של החוכר.

האחריות על שב"כ

האחריות המקצועית לאבטחת תחום התעופה מוטלת על שירות הביטחון הכללי (שב"כ). במסגרת זו נקבע, בין היתר, כי שירות הביטחון הכללי אחראי מקצועית על פעולות המיועדות לאבטחת כלי טיס ונוסעים בטיסות שמוצאן בחו"ל הפועלות תחת קוד חברה ישראלי ומבוצעות באמצעות כלי טיס ברישום זר ושיעדן בתחומי מדינת ישראל כלומר – חכירה רטובה.

בנוסף, שירות הביטחון הכללי אחראי גם על טיסות שמוצאן בחו"ל הפועלות תחת קוד חברה זרה ומבוצעות באמצעות כלי טיס ברישום ישראלי ואשר יעדן בתחומי מדינת ישראל. כיום האבטחה הניתנת לטיסות ישראליות ולטיסות בחכירה רטובה הינה זהה.

גידול במספר טיסות חכירה רטובה

עם יישום הסכם שמיים פתוחים חל גידול ניכר במספר הטיסות בחכירה רטובה – מה שגרם לגידול ניכר בעלויות האבטחה. בשנת 2013 היו 30 טיסות חכירה רטובה, בשנת 2014 היה גידול של 400% ומספר טיסות חכירה רטובה הגיע ל-150 טיסות. ב-2015 היה גידול נוסף של 333% במספר טיסות חכירה רטובה ומספרן הגיע ל-650 טיסות ועד סוף 2016 אמור מספר טיסות חכירה רטובה להגיע לכ-1,200 טיסות, שזה גידול של 85%.

עמדה מקצועית של שב"כ

בהתאם לעמדה המקצועית של שב"כ, אשרה הממשלה את ההצעה לקבוע, כי תבוטל אחריותו להנחיית האבטחה בטיסות חכירה רטובה. ההסבר שניתן הוא – שעמדה זו מבוססת על כך שטיסות בחכירה רטובה אינן נושאות סממנים ישראלים מובהקים – ובמידה רבה, אין שוני רב בין אלו לבין טיסות זרות הנושאות נוסעים ישראלים. בנוסף, מוצע לקבוע, כי תבוטל גם אחריותו בכל הנוגע לטיסות שמוצאן בחו"ל הפועלות תחת קוד חברה זרה ומבוצעות באמצעות כלי טיס ברישום ישראלי ושיעדן בתחומי מדינת ישראל.

הנחיית שר התחבורה

האוצר טוען, כי יישום מהלך זה יוביל לחיסכון תקציבי ניכר בתקציב אבטחת התעופה ויאפשר הקצאת מקורות יעילה יותר מצד המדינה עבור אבטחת מטוסי הנוסעים. לפיכך מוצע למחוק את הסעיפים המתאימים באבטחת התעופה שהם מוגדרות טיסות בחכירה רטובה וטיסות הפועלות בקוד חברה זרה בהתאמה. שינויים אלה אינם מצריכים החלטת ממשלה אלא הסכמה בין המשרד הממשלתי הרלוונטי, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל. מכוח חוק הטיס בטחון בתעופה האזרחית שר התחבורה והבטיחות בדרכים הוא השר האחראי על מתן הוראות ביטחון למפעיל כלי טיס ולכן הוחלט להטיל עליו לבטל את האחריות המקצועית של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) להנחיית האבטחה בטיסות חכירה רטובה. יישום מהלך זה יוביל, לדברי האוצר, לחיסכון מוערך של כ-40 מיליון שקל בשנה בבסיס תקציב המדינה.

 

 

Exit mobile version