Site icon IAS

המועצה לצרכנות קוראת לחברות לפעול בשקיפות למול הציבור

צילום Depositphptos

בעקבות הכרזת חברת התעופה האיסלנדית WOW על הפסקת פעילות וביטול טיסות, ביקשנו את התייחסות המועצה לצרכנות ותובנותיה באשר לזכויות רוכשי הכרטיסים וכיצד הצרכן יכול להגן על עצמו מפני קריסת חברות חוזרת ונשנית. נציין כי במקרה של WOW, טיסות החברה לישראל היו אמורות להתחיל רק בחודש יוני ולכן אין מדובר על נוסעים ישראלים שנתקעו בנמלי תעופה שונים ונאלצו למצוא טיסה חלופית.

מן המועצה נמסר בתגובה כי בשנים האחרונות מתפרסמות בתקשורת יותר ויותר הודעות של חברות תעופה שקרסו (ראו לדוגמא חברות מונארך, אייר ברלין, קובאלט, פרימרה אייר, גרמניה איירליינס ועוד) וכך צרכנים רבים שרכשו כרטיסי טיסה מאותן חברות נפגעו.

חלק מהחברות יצאו זמן מה לפני הפסקת הפעילות בהכרזות והודיעו לציבור כי נקלעו לקשיים כלכליים בעקבות התחרות הקשה בענף ומחירי הדלק המאמירים ואצל חלקן ההודעה על קריסת החברה הפתיעה את הציבור. בכל מקרה, קיים קושי לחזות את המועד המדויק של קריסת חברה, שכן החברות מנסות לשקם ולהבריא את מצבן הכלכלי בהגברת הפעילות, ולעיתים דווקא הצרכנים שרכשו מבעוד מועד במחיר הזול יותר – נפגעים.

המועצה לצרכנות קוראת לחברות לפעול בשקיפות למול הציבור – במיוחד לגבי מצבן הכלכלי ומצפה כי חברות שירותיות לא יבצעו עסקאות שלא יוכלו לעמוד בהן.

WOW Air: ייתכנו מקרים שבהם צרכנים יהיו זכאים לפיצוי לפי דין האיחוד האירופי צילום יח"צ

להלן הנחיות המועצה לצרכנות לציבור הצרכנים:

  1. צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה ישירות מחברת התעופה – מומלץ לפנות בהקדם לחברת כרטיסי האשראי באמצעותה ביצעתם את העסקה ולדרוש לבטל את העסקה בשל כשל תמורה. התנאים לקבלת החזר כספי: על הצרכן להודיע לחברת כרטיסי האשראי כי החברה הפסיקה לספק באופן קבוע את השירות שנרכש והצרכן ביטל את העסקה מול החברה. הוראות אלה לא יחולו על עסקה בתשלום אחד שהחברה קיבלה את מלוא תמורתה טרם הודעת הצרכן לחברת כרטיסי האשראי ולא ניתן להיפרע מהחברה בדרך של קיזוז.
  1. רכשתם ביטוח נסיעות? – פנו לחברת הביטוח בכתב ובדקו האם הפוליסה שלכם מכסה מקרה של ביטול טיסה בשל הפסקת פעילות ×¢"י חברת התעופה.
  2. צרכנים שרכשו כרטיסי טיסה מסוכן נסיעות – עליכם לפנות בהקדם לסוכנות הנסיעות שבאמצעותה בצעתם את העסקה ולדרוש טיסה חלופית, או השבת התמורה. ככל שהדבר לא נעשה, יש לפנות לחברת כרטיסי האשראי ולדרוש את ביטול העסקה בשל כשל תמורה. חשוב לדעת שככל שחברת התעופה רשומה ביאט"א (ארגון התעופה העולמי) שבו קיים מנגנון להגנה על סוכני הנסיעות, ניתן יהיה להקפיא את העברת הכספים לחברת התעופה במקרה של קריסה ולהשיב את הכסף לסוכני הנסיעות.
  3. צרכנים שטיסתם חזרה בוטלה – חברת WOW פרסמה באתר שלה הנחיות לצרכנים ועדכנה שחלק מחברות התעופה המתחרות יתחשבו במצב הנוסעים ויציעו טיסות חלופיות מוזלות לנוסעים שטיסתם חזרה בוטלה.
  4. פיצוי לפי הדין האירופאי – בהתאם לפרסומי החברה באתר האינטרנט שלה, ייתכנו מקרים שבהם צרכנים יהיו זכאים לפיצוי לפי דין האיחוד האירופי ובהתאם, מומלץ להתעדכן בהודעות שיפורסמו באתר החברה בכתובת. 
Exit mobile version