Site icon IAS

המועצה הישראלית לצרכנות הגישה תביעה ייצוגית נגד ארקיע

האחים נקש יזרימו כספים לחברת ארקיע. צילום ארקיע

המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בימים האחרונים תביעה ייצוגית לביהמ"ש המחוזי בירושלים נגד חברת ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ, בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה מתחת לגיל 16.

מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה, ולרוב הם מוצגים כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים. מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD הנגבית מנוסעים היוצאים מגבולות בריטניה לישראל ונחשבת למס הנמל הגבוה בעולם מסוגו (עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג – השווים כיום כ-350 שקלים או 100 דולר אמריקאי לנוסע בודד).

לונדון. האגרה מבריטניה לישראל נחשבת למס הנמל הגבוה מסוגו. צילום עירית רוזנבלום

התביעה מתמקדת בנוסעים שהיו מתחת לגיל 16 כשטסו משטח בריטניה לישראל (בטיסות במחלקת תיירים). בהתאם לתיקון חוק שעבר בבריטניה בשנת 2014, הם אמורים היו להיות פטורים מתשלום אגרת ה-APD. למרות שארקיע ידעה זאת – וידעה גם מהם גילאי הנוסעים – החברה המשיכה לגבות את האגרה גם מהנוסעים הפטורים מתשלומה, מבלי לעדכן את הנוסעים באופן אפקטיבי כי זכותם לדרוש החזר בגין תשלום יתר זה.

הזיכוי היה על סך 70 דולר בלבד, במקום 100 דולר

המועצה הישראלית לצרכנות פנתה לארקיע והתריעה על הבעיה. ארקיע אמנם שינתה את הליך ההזמנה באתר האינטרנט שלה, כך שנוספה בו הודעה ובה מידע חלקי אודות הזכות לפטור למזמיני הכרטיסים, אך יחד עם זאת  ארקיע לא דאגה למנוע את הגבייה מראש או לחילופין להשיב ללקוחותיה כספים שנגבו מהם. מעבר לכך, לקוחות שפנו לארקיע בבקשה לקבל החזר, נענו כי גובה ההחזר עומד על 70 דולר בלבד, במקום 100 דולר. ארקיע זיכתה חלק מהנוסעים באופן אוטומטי (לרוב נוסעים אשר היו במועד הטיסה מתחת לגיל 12), אך גם כאשר עשתה זאת – הזיכוי היה על סך 70 דולר בלבד, במקום  100 דולר.

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "מדובר בעזות מצח. אנחנו דורשים מארקיע להשיב לכל הנוסעים ששילמו את האגרה שלא בצדק את הסכום המלא אותו שילמו, בתוספת ריבית והצמדה, ולפעול בכל המישורים כדי למנוע את הגבייה האסורה בעתיד. חברות התעופה בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן".

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות', ועו"ד רוני אבישר-שדה ממשרד שפירא בר-אור מצקין ושות'.

מארקיע נמסר בתגובה כי החברה קיבלה את התביעה ותגיב בבית המשפט.

Exit mobile version