Site icon IAS

המאבק נגד הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד, גדל ומתרחב

המאבק נגד הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד. צילום freepik

מינהל התכנון פועל בניגוד להחלטת הממשלה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, וקבע דיון שלא מאפשר לרשויות להיערך בהתאם. למאבק למניעת הקמת שדה תעופה ברמת דוד, הצטרפו לראשונה רשויות גדולות ומשמעותיות: מועצה אזורית גלבוע, עיריית מגדל העמק ועיריית יקנעם.

במכתב צוין: "הרשויות סבורות שלא ראוי לקיים את הדיון לפני שהונח בפני ועדת העורכים תסקיר השפעה על הסביבה של תמ"א 15/ג בנבטים, ולכן, יש לבטל את הדיון. יש תחושה כי מנסים להעביר את ההחלטה בחסות המלחמה".

 רמת דוד, 12 במאי 2024

ביום חמישי האחרון הוציאה קואליציית הרשויות בצפון הארץ, מכתב לשר הפנים, משה ארבל, ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, הרב נתן אלנתן ולמנכ"ל המועצה הארצית לתכנון ובניה, רפי אלמליח, בנושא בקשה לביטול או דחייה של דיון בוועדת העורכים. מטרת הדיון במינהל התכנון היא: "הצגת תסקיר השפעה על הסביבה – חוו"ד המשרד להגנת הסביבה והמלצה על חלופה נבחרת", הצפוי להתקיים בסוף החודש.

על המכתב חתומים שורת ראשי רשויות רבים מאזור הצפון: ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל – שלומית שיחור רייכמן, ראש המועצה המקומית טבעון – עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית רמת ישי – אסף אובלנדר, ראש המועצה האזורית גלבוע – דני עטר, ראש המועצה האזורית מגידו – גיל לין, ראש עירית מגדל העמק – יקי בן חיים, ראש עירית יקנעם – רומן פרס, ראש המועצה המקומית בסמת טבעון – מוניר זבידאת, ראש המועצה האזורית גלבוע – דני עטר, ראש המועצה האזורית בוסתאן אל מרג' – אחמד זועבי, ראש המועצה המקומית זרזיר – עאטף גריפאת וראש המועצה המקומית כעביה-טבאש-חג'אג'רה – יאסר טבאש.

מבין הרשויות שחתמו, ישנן ערים גדולות, שלראשונה מצטרפות למאבק נגד הקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד.

על פי המכתב, בהחלטת המועצה הארצית מיום 5.12.2017 הוחלט על קידום תוכניות מפורטות לשדה תעופה משלים לנתב"ג, תמ"א 15/ג בנבטים ותמ"א 15/ד ברמת דוד. מטרת ההחלטה הייתה ליצור מסד נתונים שעל בסיסו ניתן יהיה להחליט איזו חלופה עדיפה. יחד עם זאת, ועל אף שטרם הושלמה הכנתו של תסקיר ההשפעה על הסביבה של נבטים, מבקשת חברת נתיבי ישראל להתעלם מהחלטת המועצה ארצית, ובחסות המלחמה לנסות להעביר מאחורי הקלעים, החלטה על הקמת שדה התעופה משלים ברמת דוד. בכך, חורג מנהל התכנון מסמכותו, קובע עובדות בשטח ומכוון את מקבלי ההחלטות למעשה לחלופת רמת דוד בלבד.

במכתב מציינים ראשי הרשויות, כי "מאחר וההחלטות בשתי התוכניות שלובות זו בזו, מן הדין ומן הראוי שהדיון בהן יהיה משותף, כך שבעת הדיון בתוכנית אחת יהיו בפני הוועדה הנכבדה הנתונים הרלבנטיים הנוגעים לתוכנית האחרת". מעבר לכך, ציינו חותמי המכתב, כי בנוסף להזמנה לדיון התקבלו חומרי רקע של מאות עמודים ולרשויות ניתן פרק זמן זעום של 23 ימי עבודה בלבד ללמוד אותו, בתקופה בה מרבית ממליאות הרשויות המקומיות המושפעות מהתסקיר הנן חדשות, וטרם אושר בהן תקציב 2024 הנדרש כדי ללמוד ולהגיב על התסקיר.

פורום ראשי הרשויות והתושבים נגד שדה התעופה ברמת דוד:

"שדה תעופה בונים מתוך ראייה רחבה, כך שישרת את מדינת ישראל שנים רבות קדימה. הדיון הקרוב נוגע לאחת מהתשתיות הלאומיות המשמעותיות ביותר במדינה, ומינהל התכנון מנסה להריץ אותו בגופי התכנון, כאילו מדובר בתוכנית לתחנת שאיבה קטנטנה. אנחנו לא ניתן לזה יד! מעבר למשמעות הרס עמק יזרעאל, פגיעה קשה במאות אלפי תושבים בכל מרחב הצפון וערעור אדיר של בטחון המזון של כל המדינה, תוכנית שדה התעופה ברמת דוד מגלמת בזבוז משווע של עשרות מיליוני שקלים מכספי הציבור. התחזקנו לאחרונה בתמיכתם של ראשי רשויות מצוינים שהצטרפו אלינו, נמשיך להגדיל את הקואליציה נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד, ונעזור למדינת ישראל להימנע מלעשות בעמק יזרעאל את הטעות שנעשתה בים המלח, אותו כבר אי אפשר להציל".

Exit mobile version