Site icon IAS

הכשרת טרמינל הנוסעים בנמל התעופה רמון נכנסה להילוך גבוה

מטוס האמבראר של ארקיע שנחת בנמל רמון ביום שני. צילום סיון פרג'

בנמל התעופה רמון ע"ש אילן ואסף רמון, שהוסמך ביום שני השבוע על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א) לנחיתות והמראות – נעשים עתה מאמצים גדולים להכשרת טרמינל הנוסעים ולשיפורים הנדרשים בנתיב הנסיעה בין הנמל שהוקם במרחב תמנע לבין העיר אילת. הכל כדי להספיק לפתוח את הנמל לפעילות מבצעית בעונת החורף הקרובה.

תרגיל "רוח דרומית"

תרגיל "רוח דרומית" שבוצע ביום שני השבוע בנמל התעופה רמון, ושבעקבותיו הוסמך הנמל לנחיתות והמראות, הוא סיכום חשוב ומחייב, שבוצע לאחר שורה ארוכה של פעולות הנדרשות, כדי לקבל את אישור רת"א שלנמל יש כושר אווירי לנחיתות והמראות. הפעולות כללו, בין היתר, בדיקות פיזיות ותפעוליות של כל התשתיות הטכנולוגיות התעופתיות של הנמל, כולל טיסות כיול מיוחדות. במסגרת תרגיל ההסמכה האחרון נחת, בפעם השניה בנמל מטוס אמבראר של ארקיע והמריא ממנו עם נוסעים חזרה לשדה דב.

תרגיל "יעף פתיחה"

מטוס אמבראר של ארקיע נחת לראשונה בנמל התעופה רמון בספטמבר 2017. הנחיתה התבצעה במסגרת תרגיל חירום תעופתי רחב היקף בשם "יעף פתיחה", שגם הוא בוצע במסגרת הליכי מתן רישיון הפעלה והסמכה של נמל התעופה רמון לפעילות תעופתית. אז ניתן לנמל רמון לקראת הפעלת התרגיל רישיון הפעלה זמני. בתום תרגיל ההסמכה "רוח דרומית", הוסמך הנמל סופית על ידי רת"א לנחיתות והמראות.

לעמוד בדרישות בינלאומיות

תרגיל "יעף פתיחה" בספטמבר היווה, כאמור, שלב הכרחי לקראת פתיחתו של הנמל לפעילות תעופתית, כשנדרש ממנו, על פי הדרישות הבינלאומיות, לתת מענה לניהול אירוע תעופתי וניהול מצבי חירום, כחלק מ-Airport Emergency Plan ועל פי הדרישות המחמירות של ארגון התעופה הבינלאומי (ICAO – International Civil Aviation Organization), ה-FAA האמריקני, ה- JAA האירופי ועל פי תקנות רת"א המחייבות.

ברמון יש בשני כיווני המסלול הליכי נחיתה אוטומטית ILS – Instrument Landing System וגם הלכי RNP מונחי GPS. הציוד במגדל הפיקוח, שגובהו 50 מטר, כולל את כל הטכנולוגיות החדישות ביותר לשליטה בניהול ושליטה במרחב האווירי, כולל מערכת תמונה אווירית מהמשוכללות בעולם. כך גם בניהול המרחב הקרקעי, כמו מערכות תאורה מתקדמות, מערכת פסי עצירה אקטיבית ועוד.

מזוודות שהוצבו מול דלפקי הצ'ק אין לקראת ניסוי מסוע המזוודות ביום שלישי. צילום רש"ת

טיסות הכיול

החברה שביצעה את כל טיסות הכיולים בנמל התעופה רמון היא רעות נתיבי אוויר (Reut Air Ways), המבצעת את כל הכיולים בארץ, כולל עבור חיל האוויר. בטיסות רעות נבדקה למשל "קרן הגלישה" (Slope Glide) של מערכת ILS, כדי לבחון אם הקרן משדרת את זווית הגלישה הנכונה.

כמו כן נבדקו מערכות לטיסה ולניווט (Navigation Aid), שהן מערכות קרקעיות ומסייעות לטייס לנווט במרחב. קיימות מערכות עזר לניווט אלקטרוניות (משואות איתות רדיו, מערכות מכ"ם) או מערכות ויזואליות (מערכת פנסים,או תאורות, סימוני צבע על מסלולי הטיסה), שבשילוב צורה וצבע מסייעות לטייס לנווט את מטוסו בשלושת המימדים במרחב.

הכשרת טרמינל הנוסעים

השלב הבולט הבא, המתנהל ממש בימים אלה, הוא הכשרת טרמינל הנוסעים, האמור לתת מענה בשלב הראשון לכ-2 מיליון נוסעים, כשהתשתיות כבר מותקנות בו. למשל, מערכת המיון הביטחונית האוטומטית ברמה גבוהה ביותר – מערכת HBS, הזהה למערכת הקיימת בנתב"ג, ומערכת בידוק ביטחוני שתאפשר רישום וולונטרי עצמאי למערכת, שבסיומו היא תנפיק כרטיס מעבר אישי, עמו יוכלו הנוסעים להזדהות על בסיס נתונים ביומטרים ולעבור הליך עצמי במקום הבידוק הביטחוני אצל הבודקים. לאחר הבידוק במערכת הזאת, יוכלו הנוסעים לעבור ישר לרישום לטיסה, במעבר מהיר מהביטחון לצ'ק אין.

במסגרת הכשרת טרמינל הנוסעים, חייבים לתפעל ולנסות את כל המערכות. כך, למשל, ביום שלישי השבוע הופעלה מערכת מסועי המזוודות מדלפקי הצ'ק אין לעבר נקודת המשלוחים למטוסים. במקביל מבוצעות בטרמינל עבודות השלמת חיפויי הקירות הדקורטיביים, מערכות החשמל והתאורה ומערכות מיזוג האוויר.

הכשרת נתיב הנסיעה בין אילת לנמל

הנסיעה מנמל התעופה באילת לנמל התעופה רמון נמשכה ביום שני השבוע כ-20 דקות בנתיב של ארבעה מסלולים לכל כיוון, כאשר שני גורמים בולטים האטו  את זמן הנסיעה בנתיב: הכיכר ביציאה מאילת המותירה נתיב נסיעה אחד בלבד מכל צד ובהמשך מבני והגישה אליהם לביקורות המע"מ. לאחר בירור התברר, כי הכיכר ביציאה תצומצם כדי ליצור שני נתיבי נסיעה מכל צד, ומבני המע"מ יועברו לאזור סמוך לכניסה לנמל רמון, שמשטחי הבטון עבורם כבר הושלמו. התקווה היא שלאחר השינויים האמורים זמן הנסיעה יקוצר לכ-15 דקות.

נמל התעופה רמון הוא הנמל האזרחי הראשון הנבנה מהיסוד מאז קום המדינה. הוא יחליף את נמל התעופה של אילת וישמש נמל תעופה בינלאומי נוסף של מדינת ישראל, בעיקר לטיסות לאירופה וממנה וכן לטיסות פנים ארציות. הוא גם ישמש נמל אלטרנטיבי לנתב"ג לשעת חירום. עלות הקמת פרויקט הנמל נאמדת בכ-1.8 מיליארד שקלים.

Exit mobile version