Site icon IAS

הכנסת אישרה: תוקם רשות לאומית לחקירה בטיחותית בתעופה

מטוסים חונים בנתב"ג. צילום Depositphotos

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה, התשפ"ג-2023. 21 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

מוצע להקים את הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה שתהיה רשות עצמאית ותחליף את משרד החוקר הראשי הפועל היום במשרד התחבורה. הרשות תהיה מוסמכת לחקור תאונות ותקריות אוויריות בתעופה האזרחית. הצעת החוק כוללת הסדרים חדשים שמטרתם להתאים את החקיקה בישראל למחויבויותיה של ישראל לפי אמנת שיקגו – אמנת התעופה האזרחית הבין-לאומית, ולפי הסכם השמיים הפתוחים שחתמה ישראל עם האיחוד האירופי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התעופה האזרחית הפכה במהלך השנים להיות אמצעי תחבורה עולמי מרכזי (כארבעה מיליארד נוסעים בממוצע בשנה ברחבי העולם). כמו כן התעופה מהווה כיום כלי משמעותי למשימות רבות אחרות, הניתנות לביצוע מהאוויר, וכן מהווה כלי לצורכי ספורט ותרבות פנאי למיליוני אנשים.

בביקורות שנערכו בישראל על ידי ארגון התעופה הבין־לאומי בשנים האחרונות, נמצא שבמישור התחייבויותיה הבינלאומיות של ישראל אין בחוק הטיס תשתית משפטית מספקת לאימוץ הסטנדרטים הבינלאומיים בנושא חקירת תאונות ותקריות בתעופה האזרחית, ואין הלימה מלאה בין ההסדרים הקיימים לבין סטנדרטים בינלאומיים אלה.

עקב ממצאי הביקורת כאמור ובשל התחייבות מדינת ישראל ב'הסכם השמים הפתוחים', מוצע בהצעת חוק זו להסדיר בחוק נפרד את הקמתה של רשות עצמאית לחקירה בטיחותית של תאונות ותקריות אוויריות בתעופה האזרחית, וזאת בדומה לקיים במדינות רבות בעולם".

Exit mobile version