Site icon IAS

החלטת ממשלה: רש"ת תעביר 1.2 מיליארד שקלים ב-2019

נפל הפור, הממשלה החליטה שרשות שדות התעופה (רש"ת) תעביר ב-2019 סכום של  1.2 מיליארד שקלים לאוצר והחל משנת התקציב 2020 תעביר רש"ת למדינה תמלוגים בגובה של 50% מהרווח הנקי, או סך "הכנסה מחייבת" כהגדרתה בחוק הרשות, הנמוך מביניהם. כך נאמר בהצעת המחליטים שאישרה הממשלה.

עוד נאמר בהחלטה, שאם רש"ת תחשוב, כי קיים חשש סביר שהעברת התמלוגים תמנה ממנה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות, רשאים שר האוצר ושר התחבורה לקבוע שיעור שונה .

התנגדות מועצת רש"ת

יש לציין, כי מועצת רש"ת הביעה כבר מחאה על כך שעד למועד התכנסותה,  לפני כשבועיים, לא בוצעה כל פניה להנהלת רש"ת על כוונת האוצר לקחת דיבידנד בסכום של 1.2 מיליארד שקלים מקופתה, כמקור נוסף לתקציב המדינה לשנת  2019. המועצה הצביעה על כך שעבודת המטה בעניין זה נעשתה בניגוד לכללי מנהל תקין ומבלי להתייעץ עם הנהלת ומועצת רש"ת כנדרש בחוק.

לאור זאת החליטה מועצת הרשות להתנגד ללקיחת הכסף ולבקש ממשרדי הממשלה להיכנס לעבודת מטה מואצת מול חטיבת הכספים של רש"ת כדי ללמוד את הנתונים ולהגיע להבנה "לא ניתן לקחת כספים מקופתה של רש"ת". חשוב להדגיש, כי כל תשתיות התעופה שבנתה רש"ת בשנים האחרונות בוצעו מקופתה ללא נטילת שקל מכספי הממשלה.

רואה חשבון אחראי

כדי לסייע לרש"ת בהעברת התמלוגים תמנה מועצת הרשות, באישור שרי האוצר והתחבורה רואה חשבון מבקר, שיהיה אחראי כלפי הרשות וכלפי שרי האוצר והתחבורה לתת חוות דעת לגבי הדוחות הכספיים של רש"ת.

הגידול בהכנסות

בדברי ההסבר של החלטת הממשלה נמסר כי החל משנת 2003 חל גידול חד בהכנסות רש"ת, הנובע מעלייה בהכנסות מאגרות התעופה ומעלייה בהכנסות המסחריות. כך, בעוד שבשנת 2003 ההכנסות רש"ת מאגרות ושירותים למטוסים ולנוסעים עמדו על סך של 623 מיליון שקל, בשנת 2016 עמדו הכנסות אלו בשנת 2016 על סך של 1.816 מיליון שקל. ההכנסות ממסחר בשנת 2003 עמדו על סך של 700 מיליון שקל, כאשר בשנת 2016 עמדו הכנסות אלו על סך של 1.626 מיליארד שקלים. כלומר, מדובר בגידול תזרימי של יותר מ-180% על פני 14 שנים שחלפו משנת 2003.

לאור הגידול החד בהכנסות רש"ת מאגרות וממסחר החליטה הממשלה שרש"ת תעביר לאוצר בשנת 2019 סכום של 1.2 מיליארד שקלים והחל משנת 2020 היא תעביר למדינה תמלוג בגובה של 50% מהרווח הנקי שלה, או סך "הכנסה מחייבת כהגדרתה בחוק הרשות, הנמוך ביניהם.

Exit mobile version