Site icon IAS

ההסתדרות לא אישרה הכרזת סכסוך עבודה בסקטור התחזוקה באל על

ההסתדרות לא אישרה הכרזת סכסוך עבודה בסקטור התחזוקה באל על כפי שהתבקשה, לאחר שבסוף השבוע המו"מ בין הנהלת אל על לבין סקטור התחזוקה, בהשתתפות יו"ר אגף עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, נקלה למבוי סתום.

סקטור התחזוקה באל על כולל את עובדי קו המטוסים (ליין) ובתי המלאכה ומונה כ-1,400 עובדים והם אחראים על תחזוקת צי המטוסים של החברה. זה לא אומר שבהמשך לא יוכרז סכסוך עבודה סקטוריאלי אם לא יסוכם המו"מ הסקטוריאלי עם התחזוקה, כפי שהיה לא מכבר עם סקטור הטייסים. אם כי נעשים עתה מאמצים לסיים את חילוקי הדעות.

הטענות המרכזיות של סקטור התחזוקה באל על הן: עומס עבודה שילך ויגבר עם הגעתם של מטוסי בואינג 787 דרימליינר החדשים, כאשר אין כל יחס פרופורציונאלי בין הגידול הצפוי במטוסים בהשוואה לגידול מועט בעובדי תחזוקה; עבודות תחזוקה והתקנת מערכות במטוסים של חברות אחרות על ידי עובדי החברה, ללא תגמול ראוי והעברת עבודות תחזוקה למיקור חוץ במקום לבצע אותם באמצעות עובדי החברה.

בעבר הרחוק – ריבוי ועדים, עיצומים ושביתות

בעבר הרחוק סבלה אל על מריבוי ועדים, שידם הייתה קרובה להוריד את השלטר ולצאת לעיצומים ושביתות. נכון, גם אז באישור ההסתדרות שלא הצליחה לרסנם. התוצאה שביתות רבות ששיבשו את הפעילות הסדירה של החברה. כדי למנוע זאת הוקמה בשנות ה-80 נציגות עובדים שכללה את כל הסקטורים בחברה – טייסים, תחזוקה, מנהליים, מהנדסים, מנהלים וכו'. כל מו"מ סקטוריאלי מתנהל מאז בהשתתפות נציגי הסקטור המסוים, נציגי נציגות העובדים הכללית ונציג מההסתדרות. במקביל הוקמה גם מועצת עובדים. ומאז כל סקטור שרוצה להכריז על סכסוך עבודה חייב להסביר למועצת העובדים ולנציגות את נימוקיו והמועצה והנציגות מקיימות הצבעה אם לאשר את הבקשה או לא. רק לאחר אישור המועצה והנציגות יכולה ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה. מצב שלא קיים עתה בסקטור התחזוקה.

סכסוך הטייסים

בסכסוך שהיה בשנה שעברה עם הטייסים והסתיים רק בתחילת השנה, נפרץ ההסדר הזה בשיטת אי התייצבות הטייסים לטיסות בגין "מחלה". רק בפברואר השנה, לאחר שנחתם הסכם קיבוצי חדש עם הטייסים, הם "הבריאו". בין ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים: הטייסים הוותיקים ימשיכו להיות מועסקים בתנאים של אנשי צוות אוויר והמדריכים יקבלו תגמול נוסף על כל הדרכה. סוכם על תנאי הפרישה המוקדמת לטייסים והובטח ביטחון תעסוקתי לטייסים הוותיקים לשנתיים הקרובות. תוקפו של ההסכם הינו לשבע שנים, ולאחר תקופה זו חידוש שנתי אוטומטי, אלא אם מי מהצדדים יבקש להפסיקו. בהסכם נקבע כי הצדדים ישמרו על שקט תעשייתי בנושאים המוסדרים בהסכם.

סכסוך גורר

כמי שמכיר היטב את אל על, סכסוך הטייסים היווה מתחילתו זרז להשגת הישגים גם בקרב שאר הסקטורים בחברה ובעיקר בסקטור התחזוקה. נכון, ביוני 2015 נחתם הסכם קיבוצי בין ההנהלה, ההסתדרות ונציגות העובדים, בהבטחה לשקט תעשייתי עד אוגוסט 2018, אם מתן אפשרות לכל סקטור בחברה לנהל מו"מ ענייני עם הנהלת החברה, שבסיסו התייעלות כאשר כל סקטור נותן משהו להתייעלות ומקבל משהו בתמורה. אבל למרות זאת פרץ סכסוך עם הטייסים, שגרם שיבושים רבים והגביר את קצב החכרת מטוסים זרים להפעלתם בחברה.

ביולי השנה נחתם הסכם קיבוצי חדש עליו חתמו יהודית גרסרו סמנכ"לית משאבי אנוש ומינהל באל על, אבי אדרי מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות ועו"ד אבי אייזנר יו"ר נציגות העובדים. כולם הביעו תקווה כי ההסכם החדש יאפשר שקט תעשייתי באל על בזמן קליטת מטוסי בואינג 787 דרימליינר החדשים, ובשלב מאוחר יותר בעת קליטת ישראייר כחברת בת של סן דור. נכון להיום נחתם הסכם סקטוריאלי רק עם סקטור העובדים המנהליים. עם שאר הסקטורים נמשכים המגעים ואילו עם סקטור התחזוקה הגיע המו"מ למבוי סתום.

מהנהלת אל על נמסר בתגובה: "ההסתדרות, ההנהלה ונציגות העובדים באל על חתמו ביוני 2015 על הסכם עבודה המבטיח שקט תעשייתי עד אוגוסט 2018 ואנו מצפים מכל הצדדים להמשיך וליישם את ההסכם. ההסכם קבע כי ניתן לקיים משא ומתן מגזרי שבסיסו התייעלות ואנו בעיצומם של דיונים ענייניים. אין כל בסיס ואין בכוונת ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה".

 

 

 

Exit mobile version