Site icon IAS

הגיע הזמן להוציא את הטיפול הביטחוני בחו"ל מאל על

האיום של אגף הביטחון באל על, כי צפויים קשיים באבטחה ביטחונית בחו"ל בעונת הקיץ הקרובה של חברות התעופה הישראליות( בגלל ויכוח עם משרד החוץ לגבי כוח אדם) הדליק אורות אדומים בחברות התעופה הישראליות. זאת  מהחשש כי תוכניות הקיץ שלהן ייפגעו.

איש מקרב מקבלי ההחלטות בגורמי הביטחון ובמשרדי התחבורה, החוץ והאוצר, לא קיבל עדיין החלטות שיפתרו את הבעייה שנוצרה. יתכן שהגיע הזמן לקבל החלטה מכרעת ולהוציא מידיה של אל על – שהיא חברה ציבורית בשליטה פרטית – את הבלעדיות בטיפול הביטחוני על חברות תעופה ישראליות אחרות המתחרות בה ולהעבירו לרשות התעופה האזרחית (רת"א), המתמחה מאוד בתחום זה, כולל טכנולוגיות מתקדמות.

קבלת החלטות לא רציונליות

בתעופה האזרחית בארץ ישנן כמה החלטות שגויות משמעותיות. אולי בגלל שמקבלי ההחלטות בתחום היו לא רציונליים, בעת שקיבלו את ההחלטות השגויות. ביניהן, ההחלטה ההיסטורית שאל על תהיה האחראית הבלעדית על האבטחה הביטחונית של חברות התעופה הישראליות, כשמקבליה "הרציונלים", לא הבינו, כי מסרו שליטה על חברות מסחריות מתחרות בידיה של חברה מסחרית אחת, שבינתיים הפכה לציבורית בשליטה פרטית.

הבנת הרשות להגבלים עסקיים

היטיב להסביר זאת ממלא מקום הממונה על הגבלים עסקיים, עו"ד אורי שוורץ, שלא אישר את מיזוג ישראייר ואל על, מאחר שהמיזוג עורר חשש גם לגבי הפעילות הבינלאומית, בפרט על רקע החשש לדחיקת מתחרים, הנובע מהתלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, וארקיע בפרט, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל, שכאמור ניתנים באופן בלעדי על ידי אל על. "המיזוג עם ישראייר היה מעצים חשש זה, בין היתר, נוכח הדמיון במאפייני הפעילות של ישראייר וארקיע, אשר עוסקות בעיקר במכירה ושיווק של חבילות נופש וכן בהפעלת טיסות שכר עבור סיטונאי תיירות. כתוצאה מהמיזוג, התועלת של אל על מדחיקה אפשרית של ארקיע באמצעות שירותי אבטחת התעופה – צפויה היתה לגדול ולהגביר את התמריץ של אל על לדחוק את ארקיע", הדגיש.

כלומר, החשש שאל על תשתמש בעובדה שהיא מהווה מונופול בבדיקות הביטחוניות לטיסות של החברות הישראליות, כולל ארקיע וישראייר, כדי לתת עדיפות באספקת מאבטחים לטיסות הממוזגות, כך שיתאפשר לה להפעיל מספר גדול יותר של טיסות – הייתה הטענה הבולטת ביותר של רשות ההגבלים העסקיים בהתנגדותה למיזוג. דגש על ניצול המונופול לטובת אל על ניתן ללמוד מפניה של ארקיע בחודש מאי 2017 לרשות ההגבלים העסקיים בטענה שאגף הביטחון, שמתופעל על ידי אל על, מעניק לאל על עדיפות בשיבוץ מאבטחים על הטיסות. לאור זאת תמוה – מדוע רשות ההגבלים לא מבטלת את הבלעדיות הביטחונית הנוכחית של אל על?

מכתב ראש אגף הביטחון באל על

בינואר השנה שלח מוטי אילני, ראש אגף ביטחון בחברת אל על, מכתב אזהרה לחברות התעופה הישראליות ולכל גורמי התעופה הבכירים בישראל, כי קיים חשש שעלול לגרום לביטול הטיסות ואפילו לתכנן את לוח הזמנים בקיץ של החברות הישראליות. הסיבה שהציג אילני במכתבו היא שקיים מחסור באנשי ביטחון בתחנות השונות בעולם. זאת, לטענתו, בגלל שמשרד החוץ הפסיק לטפל בכ-1,000 אנשי הביטחון העובדים בתחנות שונות בעולם.

אז החלו התלונות – איסתא וישראייר הודיעו כי לא יוכלו לקיים את הטיסות מיעדים שונים בחו"ל לחיפה כמו, למשל, מקפריסין, בגלל החשש שמה שצויין במכתבו של אילני ייושם. חשש גדול יותר  הוא החשש בפגיעה הצפויה בתוכניות הקיץ של ארקיע וישראייר.

אם נכונה ההדלפה שגם סאן דור, החברה-הבת של אל על אמורה להיפגע גם היא בגין התרעותיו של אילני, אז אפשר להבין מכך שאל על מתכוונת להראות שגם היא נפגעת, אם כי בחברה-הבת ולא בקווי התעופה הרבים שלה עצמה. הדלפה זו משמעותה תרגיל לחץ נוסף לקבל את מה שאל על רוצה, כלומר, להשאיר את התחום בידה. תחום שהוא גם כלכלי וגם יש בו כוח מונופולי.

הפתרון: הוצאת התחום מידיה של אל על

מניסיון העבר מתברר, כי ההחלטות הלא רציונליות התעופתיות התקבלו על רקע לחצים של גורמים אינטרסנטיים שהופנו לעבר מקבלי ההחלטות במגזר הממשלתי, תוך התעלמות בוטה מאזהרות שהשמיעה התקשורת. גם עתה קיימת סכנה שכזאת, שימצאו פתרון אקמולי לבעיית כוח האדם וישאירו את הטיפול בתחום בידי אל על וזו תהיה טעות נוספת. הוצאת הטיפול מידיה של אל על והעברתו לידי רשות שדות התעופה נראה כרגע כפתרון הטוב ביותר ויפה שעה אחת קודם.

תגובת אל על: "כפי שהודיע אגף הביטחון מבעוד מועד לכלל חברות התעופה הישראליות, כל עוד לא ייפתר אל מול משרדי הממשלה הרלוונטיים המחסור בכוח אדם הנובע מקצב הגידול המשמעותי בכמות הטיסות המופעלות על ידי החברות הישראליות נוכח הסכם השמים הפתוחים, אגף הביטחון לא יוכל לאשר את בקשות חברות התעופה הישראליות ללו"ז טיסות קיץ 2018. במסגרת כך לא אושרה ולא סורבה אף לו טיסה אחת מחו"ל לישראל לקיץ 2018, לא לחיפה ולא לכל שדה אחר. יודגש, כי ביטחון אל על אינו אחראי על פעילות הביטחון בשדות התעופה בישראל, אלא רק על ביטחון של חברות תעופה ישראליות בטיסות מחו"ל לישראל".

Exit mobile version