Site icon IAS

האם אילת תהיה למיאמי בזכות נמל התעופה רמון?

"מיאמי, שהינה עיר חוף ושמש דומה לאילת, נהנתה במשך שנים רבות מעליה בערך הנכסים בזכות נמל התעופה המתקדם שלה שהביא תיירים רבים לעיר ממדינות סמוכות ורחוקות. אין ספק כי פתיחת נמל התעופה רמון תביא לעליה במחירי הנדל"ן ואני צופה לעליית מחירים של עד 20% באילת בחמש שנים הקרובות", כך אומר ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית על ההשפעות שעשויות להיות לפתיחת נמל התעופה רמון על העיר אילת.

לדבריו,  העיר תהנה ממספר גדול מאד של נוסעים שינחתו ישירות מ-34 יעדים באירופה ויביאו כמות גדולה משמעותית יותר של תיירים לעיר, לרבות יהודים שמאוד אוהבים את אילת, בהיותה ״עיר השמש הנצחית״. זאת בזכות מחירי הטיסות שכבר הוזלו וטיסות הלואו-קוסט שיופעלו אל ומשדה תעופה זה, בעיקר מיעדים אירופיים.

הוא הוסיף כי שנים ארוכות התרכזה עיקר הבנייה למגורים בשכונת שחמון שנמצאת בפאתי העיר, בחלק הגבוה של ההרים ודרשה רכב/הסעה ציבורית על מנת להגיע לים, למרכז העיר, לאזור הבילויים ולמרכזי הקניות שממוקמים לאורך הטיילת.

נמל התעופה הבינלאומי במיאמי, פלורידה. שידרג את העיר. צילום Depositphotos

"קהל גדול של יהודים שאוהבים מאוד את אילת, את הים ואת מזג האוויר, יוכל להגיע בטיסה ישירה לעיר ללא צורך לעבור בנתב"ג וללון בבית מלון במרכז הארץ לפני מעבר לאילת, או לחילופין להזדקק לטיסה נוספת/רכב/תחבורה ציבורית. מדובר בעיקר בתיירות שמגיעה לארץ לימים אחדים, והביורוקרטיה הגדולה של ההגעה לעיר עד היום הייתה בעוכריה".

גם באילת סבורים כי הקמת שדה התעופה מייצרת עבור העיר והאזור הזדמנויות רבות לפיתוח אזורי ותשפיע דרמטית על העיר בהיבטים של כלכלה, תיירות ותעסוקה. טיסות בינלאומיות שיגיעו לרמון יהפכו אותו – ואת העיר אילת – לאבן שואבת לתיירים ולבעל חשיבות עליונה במפת התיירות האזורית והבינלאומית לישראל והמדינות הסמוכות באזור זה. בנוסף, השער החדש לעולם מהווה הזדמנות לפתח מוקדי תעסוקה חדשים שנשענים על הקשר הבינלאומי. כמו כן, סגירת שדה התעופה הקיים באילת תביא לשחרור שטח מרכזי בה, שבלם התפתחות עירונית והיווה חיץ בין אזורי העיר.

מלונות אילת. האם העתקת השדה תפגע בעסקיהם או תמנף אותם? צילום עירית רוזנבלום

אילת פותחת שער לעולם ובמקביל מקבלת הזדמנות לחבר את חלקיה

מיד עם מסירת שדה התעופה הקיים לידי עיריית אילת, בתום מספר חודשי הרצה של נמל התעופה החדש, תבוצע פריצת שני צירי רוחב לקישור תנועתי: האחד מרחוב חטיבת גולני הסמוך למשטרה והשני מרחוב הבורסקאי בצפון אזור התעשייה. בנוסף לקישור התנועתי, יחל פיתוח המתחם המרכזי במסגרת פיתוח הקבע, אשר יכלול כ-1,000 יחידות דיור וכ-830 יחידות מלונאיות. האזור הדרומי יאוכלס בשלב הראשון במוקדי תוכן אטרקטיביים זמניים במטרה לגשר על משך הזמן הנדרש לפיתוח מלא. אזור זה יכלול, בין היתר, מתחם הופעות, מתחם לינה אלטרנטיבי, הסבת מבנה הטרמינל לבית תרבות עירוני משולב במסחר, אטרקציות שונות ומגרשי חניה. "זהו רגע היסטורי ומרגש בחייה של העיר אילת, שפותחת שער לעולם ובמקביל מקבלת הזדמנות לחבר את חלקיה באמצעות פיתוח שטח השדה המתפנה" אמר מהנדס העיר אילת אינג' אסף אריכא.

ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר. צילום תומר פדר

שמול צופה שהעובדה שבמשך שנים רבות לא נבנה מלון חדש בעיר, תביא לכניסה של יזמי בתי מלון קיימים וחדשים שיאפשרו – מעבר לבית המלון – אפשרויות מכירה של יחידות מלונאיות לטובת יהודים ולטובת ישראלים המחפשים השקעות כמו ביוון וקפריסין עם אפשרות לבתי נופש, במרכז העיר סמוך לים.

לדעתו, לאחר שעד היום מרבית הבנייה בשכונת שחמון התרכזה בעיקר בבתים פרטיים, בעתיד הקרוב ייראו יותר ויותר פרויקטים של נדל"ן העוסקים בבנייה רוויה, בתי מלון, בתי נופש, משרדים, מסחר ותעסוקה באזור המבוקש של העיר.

שמול: "העובדה ששדה התעופה היה ממוקם במרכז העיר, הוריד את ערך הנדל"ן באזורים הסמוכים אליו בשל רעש המטוסים כמעט לאורך כל שעות היממה והשעות המאוחרות של הלילה והסכנה הגדולה של נחיתות סמוך למבני מגורים שנמצאים בסמוך לשדה התעופה. גם ישראלים רבים ייראו באילת כרגע אופציה להשקעה מועדפת לאור תנופת הבנייה הצפויה בה ופינוי שדה התעופה. נמל התעופה הבינלאומי יביא לעיר את התנופה שהגיעה לכל אזור בעולם, בו נבנה נמל תעופה מתקדם שלא מתבסס על נמל התעופה הראשי העמוס והמרוחק מהעיר".

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום יח"צ

"פרויקט היסטורי של פעם בדור"

ואילו ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר אתמול בטקס פתיחת נמל התעופה רמון כי "אין ספק שמדובר באירוע המשמעותי ביותר בחייה של העיר, שהצלחתו תביא לשיפור משמעותי באיכות החיים אם יתמלאו שני תנאים, האחד הנגשתו של שדה התעופה לעיר והמשך הפעילות של שדה דב שישמש כשדה תעופה מזין לשדה החדש". לדבריו, בניית נמל תעופה בינ"ל שיידע להנחית באילת כל מטוס מכל יעד בעולם, היא פעולה משמעותית ביותר ביישום חזון "השער הדרומי" אשר ישמש נקודת מעבר בין יבשת אירופה ליבשות אפריקה ואסיה – דרך אילת. "אני מאמין שכולנו עוד נזכה, איש איש בתפקידו, לראות את מימוש החזון מיושם הלכה למעשה וכוונתי היא לסלילת הרכבת מצומת דימונה בואכה אילת דרך שדה התעופה המדהים הזה. זוהי מחויבות בסיסית של ממשלת ישראל לתושבי אילת ולכלכלת ישראל. ובמקביל המשך סלילת ושדרוג ‪כביש הערבה עם כביש 6 דרום", אמר..

נמל התעופה רמון בתמנע, עם החניות. הדמיה אדריכלים משה צור, אמיר מן, אורנה צור ועמי שנער

לצד ההצהרות חגיגיות לא שכח יצחק הלוי את הצורך בהנגשת שדה התעופה לעיר אילת וממנה. "אל לנו להסתמך על הציר הנוכחי, הרווי והעמוס מכאן לעיר אילת. יש חובה לעשות כל מעשה חכם ויצירתי שיביא להנגשת העיר לשדה ואת השדה לעיר: רכבת/קרונית חשמלית מהירה, כפי שדיבר עליה בעבר שר התחבורה וכביש סטרילי לתחבורה מכאן עד לטרמינל שייבנה באילת, יסייעו רבות להנגשת השדה. השקעה נוספת של עוד כמה עשרות מיליוני שקלים בלבד תביא לפתרון המיוחל ותחזיר את ההשקעה בתוך זמן קצר יחסית. האתגר השני הוא החובה שלא לסגור את שדה דב שהוא 'התחנה המרכזית' שלנו וצינור החמצן של תושבי העיר לגוש דן. שדה דב ישמש כשדה מזין משמעותי ועיקרי לשדה אילת-רמון. אין ספק וברור לכל שסגירתו, חלילה, תצמצם דרמטית את מספר הטסים לאילת באופן שיפגע בתושבים,  בתייריה ובכלכלת אילת וישראל"

לסיום, אמר יצחק הלוי כי "ביחד עמכם, אני נושא תפילה שכל המטוסים ימריאו מכאן לשלום וינחתו בשלום ומייחל ליום בו נארח חברות תעופה מכל מדינות מזרח התיכון. אני בטוח כי עוד נראה את היום הזה. מעל לכל ספק, מדובר בפרויקט היסטורי של פעם בדור. נמל תעופה בינלאומי, בעל יכולת תשתיתית להנחית את כל סוגי המטוסים ולפיכך לחבר את העיר עם כל נקודה בעולם".

Exit mobile version