Site icon IAS

ד"ר כתר: אנו צפויים לנסיגת התיירות לישראל לרמות של טרום 2016

מטוס ריינאייר.צילום Ryanair

ד"ר ערן כתר הופתע לקבל בשבוע שעבר מחברת התעופה ריינאייר הודעה כי לצערה, בעקבות ההשפעה של נגיף הקורונה על איטליה, היא נאלצה לבטל את הטיסה ששריין לעצמו מנתב"ג לסופיה שבבולגריה ב-31 במאי וכי הם מיידעים את הלקוחות על זכותם לקבל החזר מלא על הכרטיס או לשנות את המועד ללא תשלום על השינוי.

באתר האינטרנט שלה מציינת ריינאייר, כי טיסותיה מברלין שונפלד לתל אביב ולרמון, מברלין טגל לתל אביב, מנירנברג, ממינגן, קרלסרואה ובאדן באדן – כולן בגרמניה – לתל אביב וכן יעדים באיטליה, צרפת, יוון, בולגריה, רומניה, הונגריה ואחרים יפעלו עד היום, ה-15 במרץ ויופסקו עד ה-8 באפריל, בעקבות עוצר הטיסות שהטילה ישראל וחובת הבידוד על מי שנכנס בשעריה.

באתר האינטרנט שלה מציינת ריינאייר, כי טיסותיה מברלין שונפלד לתל אביב ולרמון, מברלין טגל לתל אביב, מנירנברג, ממינגן, קרלסרואה ובאדן באדן – כולן בגרמניה – לתל אביב וכן יעדים באיטליה, צרפת, יוון, בולגריה, רומניה, הונגריה ואחרים יפעלו עד היום, ה-15 במרץ ויופסקו עד ה-8 באפריל, בעקבות עוצר הטיסות שהטילה ישראל וחובת הבידוד על מי שנכנס בשעריה.

מנכ"ל ריינאייר, מייקל אולירי, בביקור בארץ,עם שר התיירות יריב לוין. צילום משרד התיירות

אלא שסקירה של כל אותם יעדים מגלה שאין בהם אף תאריך אחד אל/מ ישראל עד חודש יוני, שבו מתחדשות ההצעות לטיסות. בהודעה באתר האינטרנט מביע המנכ"ל המיתולוגי של ריינאייר, מייקל אולירי (Michael O’Leary), את צערו בשם החברה על אי הנוחות שמשבר Covid-19 עלול לגרום לנוסעים ולבני משפחותיהם. "הבטיחות והרווחה של האנשים והלקוחות שלנו היא העדיפות העיקרית שלנו, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם כל רשויות המדינה בכדי לעקוב אחר כל ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) וה- EASA – סוכנות הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי – "כדי למזער את הסיכון הבריאותי לאנשים ולקוחות שלנו", הוא כותב בין השאר, "כל הלקוחות שהיו אמורים לנסוע בטיסה שבוטלה קיבלו דוא"ל המודיע להם על זכויותיהם, וכיצד לקבל החזר כספי או מעבר בחינם. בשבועות הקרובים אנו צופים כי הממשלות עשויות לחולל שינויים נוספים בלוח הטיסות שלנו ולקוחות שיושפעו יקבלו הודעה בדוא"ל. אנו נמשיך לעמוד בכל הנחיות WHO ו-EASA ונעקוב אחר כל מגבלות הנסיעות שיוטלו".

ריינאייר. הטיסות מתחילות ביוני

כך שנראה כי באופן בלתי רשמי, ריינאייר לא מקיימת טיסות מ/אל ישראל עד חודש יוני, אלא אם יחול שינוי במצב. אולירי מנצל את הבימה וכותב שהחברה עושה כל שביכולתה בכדי למזער את הסיכון. "שידרגנו רבים מהנהלים שלנו מעבר לפרוטוקולים הנדרשים על ידי הרשויות: שיפרנו את הניקוי הלילי של כל פנים המטוסים המטופלים בחומר חיטוי בדרגת בית חולים; הצי שלנו מצויד במסננים ביעילות גבוהה המסירים חלקיקים באוויר עד לגודל של חיידקים מיקרוסקופיים ואשכול וירוסים (ביעילות טובה יותר מ- 99.99%). אנו מקווים כי מדיניות זו תחזק את ביטחונך כך שתוכל להזמין את הטיסות שלך עם Ryanair שכן משבר Covid-19 יעבור והחיים יחזרו לשגרה. במהלך 35 השנים האחרונות אנו מתמודדים עם מצבי משבר רבים ובכל הזדמנות, בזכות הלקוחות שלנו ואנשינו, Ryanair התחזקה. תודה על הסבלנות. אנו ערוכים היטב לעמוד בזמנים מאתגרים אלה ואנו עובדים קשה כדי להציב את הבטיחות של האנשים והלקוחות שלנו בחזית כל השירותים שלנו. איחולים לבביים, מייקל אולירי, מנכ"ל קבוצת רייאנאייר".

חשיבותן של חברות הלואו-קוסט

ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות, ומרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת

ד"ר כתר הוא יועץ וחוקר תיירות, ומרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת והוא מפרש ש"אחד מהקטרים החשובים ביותר של הצמיחה בתיירות היוצאת ובתיירות הנכנסת לישראל הוא ההיצע המוגבר של טיסות לואו-קוסט. בשנת 2019, היקף טיסות הלואו-קוסט מכלל הטיסות בנתב"ג עמד על כ-30%, עם חברות כגון וויזאייר, איזי ג'ט וריינאייר. בקיץ 2019, ריינאייר הפעילה כ-40 טיסות שבועיות לישראל, בפוטנציאל נשיאה של כ-7,500 תיירים מדי שבוע. לפי נתוני משרד התיירות לשנת 2018, כ-10% מכלל התיירים אשר הגיעו לישראל טסו עם חברת ריינאייר – כך שחברה זאת אחראית באופן ישיר להכנסות של למעלה מ-2 מיליארד ש"ח למשק הישראלי – מההיבט של תיירות נכנסת לבדה"

לדבריו, כבר כרגע תעשיית התיירות היוצאת והנכנסת בישראל נמצאת במשבר כלכלי עמוק. "חודשים אפריל ומאי (יחד עם חודש אוקטובר), מהווים את החודשים החשובים ביותר לתיירות הנכנסת לישראל, והיקף תנועת התיירים בחודשים אלה גבוה בכ-20% מהממוצע החודשי השנתי. בהנחה כי צעדי הסגר הנוכחיים יסתיימו לאחר הפסח – באמצע אפריל – החלטה זאת כופה סגר תיירותי חלקי שימשך 6 שבועות נוספים, ויחמירו עוד יותר את המצב הקשה של תעשיית התיירות. כמו כן, במידה וחברות תעופה נוספות ילכו בעקבות ריינאייר ויבטלו את הטיסות לישראל לתקופה זאת, אנו צפויים לראות את התיירות לישראל נסוגה חזרה לרמות של טרום 2016 (כ-2,8 מיליון תיירים ב-2015), ולחוות תהליך שיקום ארוך במיוחד, אשר ייתכן כי בעלי עסקים רבים בתיירות לא ישרדו אותו".

יצויין כי ריינאייר היא אחת החברות שמתוגמלות היטב על ידי משרד התיירות – גם מענק על טיסה מיעד חדש וגם 60 יורו לכל נוסע שהיא מביאה לישראל. ומה עכשיו? מסתבר שאת המענק מקבלות החברות רק בסוף השנה לאחר עמידה ביעדי הטיסות ואילו סבסוד הנוסעים הוא במתכונת "לא הטסת – לא קיבלת".

Exit mobile version