Site icon IAS

דעה : הסכם החכירה בין לופטהנזה לאייר ברלין

נחתם מזכר הבנות להחכרת 40 מטוסים של אייר ברלין ליורוווינס ולאוסטריאן איירליינס, השייכות לקבוצת לופטהנזה. המטרה: לחזק את מעמדה של יורוווינגס באירופה ובתחום טיסות הלואו קוסט וטיסות הנופש, להרחיב את פעילותה של אוסטריאן איירליינס בתחום טיסות הנופש וגם להתגבר בעתיד על שביתות טייסים. אייר ברלין עושה זאת במסגרת תוכנית הארגון מחדש שלה, כדי להתגבר על הקשיים הגיאופוליטיים הפוגעים בפעילותה.

מצב כלכלי קשה

הרבה זמן ידוע כי אייר ברלין נמצאת במצב כלכלי קשה וסובלת ממשבר זהות. החברה לא החליטה אם היא רוצה להיות חברת תעופה זולה (Low Cost), או חברת תעופה מסורתית המספקת שירות מוצרים מלא. כך קרה שלמרות ההשקעה המשמעותית של איתיחאד (Etihad), הבעלים, המשיכה החברה לרדת בהכנסותיה, מה שהניעה אותה לחפש שינוי, בצורת ארגון מחדש של החברה.

תוכנית ארגון מחדש

עכשיו יש לאייר ברלין תוכנית ארגון מחדש, כשהצעד הבולט בה הוא החכרת 40 מטוסים, בחכירה רטובה, לקבוצת לופטהנזה. במבט ראשון זה נראה אולי קצת מוזר לראות חברת תעופה מחכירה מטוסים למתחרתה הגדולה ביותר.  אבל, כנראה ששתי החברות החליטו לשתף פעולה  במטרה להרחיק, ככל הניתן, את איזיג'ט וריינאייר מגרמניה.

נקודות בולטות בתוכנית הארגון מחדש של אייר ברלין:

תמוקד הפעילות מברלין ודיסלדורף לשווקים מניבים-גבוהים, עם צי ליבה של 75 מטוסים, וכעסק רזה, אך יעיל יותר.

עסקי התיירות יופרדו לתוך יחידה עסקית הפועלת באופן עצמאי, בהתאם להערכות האסטרטגית.

יוחכרו, בהחכרה רטובה, 40 מטוסים לקבוצת לופטהנזה. בכך יופחת עודף כושר הייצור, תווצר הגנת תעסוקתית לעובדים, אם כי יהיה צורך לפטר מאות עובדים, וימוזערו העלויות.

הסכם Win-Win

מעבר למטרה המשותפת של אייר ברלין וקבוצת לופטהנזה להרחיק את איזיג'ט וריינאייר מגרמניה, אפשר לומר, כי ההסכם ביניהן הוא Win-Win. קבוצת לופטהנזה מתכננת לחזק את מעמדה של יורוווינגס באירופה ובתחום טיסות הלואו קוסט וטיסות הנופש, להרחיב את פעילותה של אוסטריאן איירליינס בתחום טיסות הנופש וגם להתגבר בעתיד על שביתות טייסים. אייר ברלין לעומתה, עושה זאת במסגרת תוכנית הארגון מחדש של החברה, בעיקר כדי להתגבר על הקשיים הגיאופוליטיים הפוגעים בפעילותה.

ירידה בהכנסות אייר ברלין

קיצוצים בקיבולת ואירועים גיאופוליטיים עויינים בשוק האירופי התחרותי ברבעון השני 2016 , גרמו לירידה של 8.4% במכירות של אייר ברלין במחצית הראשונה של השנה ל-1.71 מיליארד יורו. סטפן פיכלר, מנכ"ל אייר ברלין ציין, כי " בעוד שמטרתה של אייר ברלין לשפר את מבנה העלויות שלה, התברר, כי הרבעון השני של השנה היה יותר מאתגר מהצפוי בתפוסה ובתשואה".

לדבריו "הביקוש שסבל מהתקפות טרור באירופה, במיוחד בטיסות ליעדי הנופש, השפיע בצורה מאוד שלילית על הביצועים הפיננסיים של אייר ברלין. חברת התעופה נפגעה קשה במיוחד מהמצב הפוליטי ביעדי חופשה מסורתיים של טורקיה, יוון וצפון אפריקה.

חכירת מטוסים

חברות תעופה חוכרות מטוסים בגלל שתי סיבות עיקריות: להפעיל מטוסים ללא הנטל הכספי הכרוך ברכישתן, וכדי להעלות את היצע הקיבולת של צי המטוסים הקיים. שתי סיבות אלה מתקיימות בקבוצת לופטהנזה. יורוווינגס, המפעילה היום צי של 90 מטוסים, תחכור על פי ההסכם החדש 35 מטוסים מאייר ברלין והמטוסים ימותגו תחת המותג יורוווינגס. חמישה מטוסים נוספים של אייר ברלין יוחכרו לאוסטריאן איירליינס.

חכירה רטובה

בהסכם המתגבש מדובר בחכירה רטובה, שהיא הסדר ליסינג לפיה חברת תעופה אחת (המחכירה) מספקת מטוס כולל צוות, תחזוקה וביטוח (ACMI – Aircraft, Crew, Maintenance and Insurence) לחברת תעופה אחרת (החוכרת), כשמספרי הטיסות הן של החברה החוכרת (יורוווינגס ואוסטריאן). חכירה רטובה מנוצלת בדרך כלל בעונות שיא התנועה, אך גם כשהחוכרות מתכננות לפעול בנתיבים חדשים, או להגביר את התדירויות בנתיבים הקיימים, כפי שמתוכננים ביורוווינס ובאוסטריאן.

ואכן, אייר  ברלין תחכיר 40 מטוסים לקבוצת לופטהנזה והיא תמשיך להיות אחראית להפעלתם, תספק טייסים ודיילים ותתחזק את המטוסים. בצי המוחכר יהיו 29 מטוסי איירבוס A320 ו-11 מטוסי A319, המתאימים לצי הקיים של יורוווינגס, המושתת כולו על מטוסי איירבוס. עם יישום החכרת המטוסים בקיץ 2017, ניתן לומר, כי מעשית תשתלט קבוצת לופטהנזה על 40 מטוסי אייר ברלין.

אייר ברלין אחרי החכרת המטוסים

לאחר החכרת המטוסים לקבוצת לופטהנזה תפעיל אייר ברלין 75 מטוסים תחת המותג שלה, שבהם יהיו:  17 מטוסי איירבס A330 40 מטוסי איירבס A320 ו-18 מטוסים טורבו פרופ Q400. כפועל יוצר מצימצום פעולתה העתידי מתכננים באייר ברלין לפטר כ-1,200 עובדים עד קיץ 2017.

עם תוכנית הארגון מחדש מקווה אייר ברלין לפעול בהתאם לאסטרטגיית הליבת החדשה של החברה, מברלין ודיסלדורף בנתיבים לשווקי תשואה גבוהים. בנוסף מקווה החברה להרחיב את טיסותיה לארה"ב, ולהתרכז בטיסות קצרות טווח ((short haul לאיטליה, סקנדינביה, ומזרח אירופה, לקבל נתח גבוה יותר של נסיעות עסקיות מקומיות.

במקביל תפעיל אייר ברלין את נתיבי הפנאי והנופש שלה תחת יחידה עסקית נפרדת, יתכן בתקווה למכור בעתיד את הפעילות הזאת ולהתמקד בהפעלת רשת של טיסות סדירות.

לאן חותרת קבוצת לופטהנזה?

ישנם גם כמה סימני שאלה לגבי האסטרטגיה של קבוצת לופטהנזה, העוברת גם היא משבר זהות. אפשר להבין מדוע היא נכנסת לפעילות מוגברת בקווי לואו קוסט חדשים, באמצעות חברת יורוווינגס, על מנת להרחיק מגרמניה את איזיג'ט וריינאייר. אבל לא ברור האם בצעד זה תוכל החברה לספוג הפסדים, או שהכנסותיה ישתפרו בגלל הפעילות המוגברת בקווים אלו.

 

Exit mobile version