Site icon IAS

גם תומאס קוק ו-TUI: צרות תעופתיות ותיירותיות באירופה

מטוס של TUI, הזרוע התעופתית של קונצרן טואי, עומדת למכירה. צילום Depositphotos

ביום חמישי שחלף, כשברקע קריסתה של גרמניה איירליינס, מסרו שלוש חברות אירופיות על קשיים פיננסיים שבהם הן נתונות. הנהלת חברת הלואו-קוסט הבריטית Flybe, הזהירה את בעלי המניות שלה שאם הם לא יאשרו את מכירתה לקונסורציום בראשות וירג'ין אטלנטיק וסטוברט אייר (Stobart Air) – החברה תיסגר. באותו היום מסרו, בנפרד, שתי חברות תיירותיות גדולות ובולטות באירופה – תומאס קוק ו-TUI – על קשיים פיננסיים ועל האתגרים העתידיים שלהן ב-2019, המשך לקשיים ששחוו ב-2018.

מכירה או סגירה

הנהלת חברת Flybe הדגישה בהודעתה, כי אי אישור המכירה לקונסורציום יביא לסגירתה ופירוש הדבר שהמשקיעים לא יקבלו דבר עבור מניותיהם. מועצת המנהלים של החברה הסכימה על מכירתה בסכום של 2.2 מיליון ליש"ט, אך העיסקה זקוקה לאישור המשקיעים. זו אמורה להתקבל בישיבה שתתקיים ב-4 במרץ. הנהלת Flybe הודתה שההצעה של 1 פני למניה היתה "נמוכה ומאכזבת", אך שזו ההצעה היחידה המונחת על השולחן.

המאבקים הכלכליים של תומאס קוק ידועים, אבל עכשיו מתחילה גם חברת TUI להרגיש את כאב הקשיים הפיננסיים. לאור זאת היא מסרה כי הורידה ב-30% את תחזית הרווח שלה ל-2019.

מטוס אמבראר של חברת Flybe. להימכר או להיסגר. צילום Depositphotos

לשפר את תזרים המזומנים

תומס קוק מסרה שכדי לנסות ולשפר את תזרים המזומנים שלה, עליה לעדכן את רווחיה ברבעון הראשון  של 2019 ובמקביל לבצע סקירה אסטרטגית בחברת התעופה שלה. לדבריה, כל האפשרויות הן על השולחן, כולל מכירה, חלקית או אחרת. תומאס קוק מקווה שהמהלך יעניק לה יותר גמישות פיננסית, שתאפשר לה להשקיע יותר בעסקי המותג שלה. כדי לנסות ולהימנע מחזרה על הירידות הקשות שלה בשנה שעברה, חתכה תומאס קוק לקראת עונת הקיץ הקרובה את ההיצע התפעולי שלה בשווקים בטווחים הקצרים והבינוניים.

השפעת החום האירופי בקיץ 2018

מה שמעניין הוא ששתי החברות, הפועלות בתחומי הנופש השונים, מדגישות בלמים זהים. הן מאשימות את מזג האוויר החם באירופה בקיץ 2018, שהשפיע על פעילותן ליעדי נופש ספציפיים כמו האיים הקנריים, כמו גם את הבעיות בשוק הבריטי לקראת הברקזיט.

"כצפוי, אפקט גלי חום הממושך והמחירים הגבוהים באיים הקנריים השפיעו החורף על ביקושי לקוחות אזורי שמש", אמר מנכ"ל תומאס קוק פיטר פאנקהאוזר (Peter Fankhauser) . "ההזמנות בקיץ 2018 התחילו מאוד חזק בעוד ההזמנות לקיץ 2019 משקפות חוסר ודאות של צרכנים, במיוחד בבריטניה. ההחלטה שלנו היא לצמצם את הקיבולת שתפחית את הסיכון בעסקי הפעלת התיירות שלנו ותסייע לחברת התעופה שלנו לגבש את הצמיחה החזקה שהושגה בשנה שחלפה".

חברת TUI מסרה, כי החולשה של הפאונד "יקשה על שיפור השוליים בחגים שנמכרו ללקוחות בבריטניה. חולשה שהייתה נעוצה כבר ביום שלאחר משאל העם ב-2016, שבו הוחלט על הברקזיט". גם לדבריה, מזג האוויר החם בקיץ 2018 עדיין משפיע ופוגע במכירות החורף הנוכחי ובמכירות לקיץ 2019.

ארמון בקינגהם. הזמנות הבריטים לקיץ 2019 משקפות חוסר ודאות של צרכנים. צילום Depositphotos

קשה לשלוט על משתנה העלויות

לחברות תעופה קשה מאוד לשלוט על משתנה העלויות. כולן קונות את המטוסים שלהן מאותם הספקים – בעיקר איירבס, או בואינג. כולן זקוקות  לאותו דלק כדי לתדלק את המטוסים וכולן משלמות את אותן האגרות בנמלי התעופה הראשיים או המשניים, בטווחי הנחות מקובלים. לכן, המשתנה שבו הן כן יכולות לפעול כדי להתייעל – הוא עלות כוח האדם וגם זה קשה לביצוע.

חברות תעופה רבות לא רווחיות והן ממשיכות בעיסקיהן למרות שנים של הפסדים משמעותיים, כי בעלי העניין שונים לא יכולים להרשות לעצמם לתת להן לקרוס. סגירת חברות תעופה לא רווחיות -קטנות ובוודאי גדולות – קשורה בנזקים לנוסעים, באובדן של משרות רבות ובהפסדים גדולים לנושיה. שלא לדבר על אובדן הגאווה הלאומית אם חברת התעופה המדוברת היא הגדולה במדינה.

במצב זה הופכת ההחלטה לסגור את החברה לפוליטית בלתי מתפשרת והממשלות יספקו לחברה הכושלת חבל כלכלי כדי להישאר בעסקים, בתנאי שהן יתייעלו. כאשר זה לא נעשה – נפתחת הדלת לתהום והחברה קורסת.

הבלתי צפוי הוא הצפוי

המצב שבו הבלתי צפוי  צפוי יותר מהצפוי – משפיע מאוד על ענף התיירות והתעופה. הבלתי צפוי מושפע מאז הופעתו של הנשיא טראמפ, האיוולת הבריטית של הברקזיט, עליית הפוליטיקה הפופוליסטית באירופה, אתגרי החוב העולים וחרדת המשקיעים הגורמים לתנודות בשוק המניות. כל הסיבות הללו יגרמו לכך שהשנה הנוכחית תהיה מאופיינת על ידי הבלתי צפוי והן לא יאפשרו  תכנון נכון בתעשיית התיירות והתעופה ולא יעודדו את אמון הצרכנים בהן.

Exit mobile version