Site icon IAS

בטיחות הנוסעים והצוות לפני הכל – שער פלדה במטוסים

תא טייס של מטוס בואינג. צילום freepik

במשך שנים דובר על הרעיון שתא הטייס במטוסים מסחריים בארצות הברית יחסמו על ידי שער בטיחות בנוסף לדלת תא הטייס הקיימת. זה התחיל לתפוס תאוצה בשנת 2022, כאשר הרגולטורים התקדמו עם המלצה ליישם את השינוי הזה. פסק דין סופי ניתן בשנת 2023, וכעת זה הושלם, עם החתימה על הצעת חוק של רשות התעופה הפדרלית (FAA). החוק קיבל רוח גבית לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001.

האם מדובר במהלך שיהפוך את הטיסה לבטוחה יותר, או בזבוז כסף מיותר?

לטענת רשות התעופה הפדרלית (FAA) הכוונה להאט כל מתקפת טרור שתאפשר מספיק זמן כדי שניתן יהיה להפריד לחלוטין בין תא הטייס לתא הנוסעים. יצרני המטוסים יצטרכו להתקין את המחסום במטוסים חדשים החל מאמצע 2025 והעלות המוערכת למטוס תהיה 35,000 דולר. ב-FAA מציינים כי הדבר יעזור לדוגמא במקרה בו אחד הטייסים נאלץ לעזוב את תא הטייס (ללכת לשירותים או לצאת להפסקה). כעת הדיילת חוסמת את המעבר עם עגלה בשעה שדלת התא נשארת פתוחה.

השאלה המתבקשת היא כמה אנשים פרצו בהצלחה לתא הטייס בשנים האחרונות, מאז ה-11 בספטמבר? לא ידוע על מקרה כזה. לעומת זאת מטוסים התרסקו בעקבות מצב בו אחד הטייסים נשאר מחוץ לתא הטייס ונמנע ממנו לחזור חזרה:

*נובמבר 2013 – טיסה 470 של נתיבי אוויר מוזמביק התרסקה כשהקפטן נשאר לבד בתא הטייס בשעה שהקצין הראשון נשאר נעול מחוץ לתא.

* מרץ 2014 – טיסה 370 של מלזיה איירליינס נעלמה לאחר שהקברניט נשאר לבד בתא.

* מרץ 2015 – טיסה 9525 של ג'רמנווינגס התרסקה בזמן שהקצין הראשון היה בתא הטייס והקברניט ננעל מחוץ לתא הטייס.

* מרץ 2022 – טיסה 5735 של צ'יינה איסטרן התרסקה, וההנחה בארה"ב שזה היה מכוון בהתבסס על נתונים מהטיסה.

חלק מהמומחים בארה"ב טוענים שבריאות הנפש של הטייסים ואדם אחד שנשאר בתא הטייס מהווה סיכון גדול יותר ולכן חברות התעופה בארה"ב נדרשות להחזיק תמיד שני אנשים בתא הטייס, וזו הסיבה שדיילת תמיד צריכה להיכנס לתא הטייס כשאחד הטייסים יוצא.

Exit mobile version