Site icon IAS

בודפשט – נסיכת הדנובה

בודפשט, אחדים מכנים אותה "פריז של מזרח אירופה" או "הבירה האירופית היפה מכולן" לדעתי כל עיר והייחודיות שלה ואין שנייה לה.

בודפשט, היא פשוט עיר יפיפייה, זולה יחסית לתיירים ומקום שכייף לבלות בו שוב ושוב. התרשמותי שהכינוי "פריז של מזרח אירופה" נובע יותר מכמיהתם של תושבי בודפשט להידמות לערים אחרות כמו פריז, וינה או רומא.

מידע כללי

טיפים – נהוג להשאיר 15 אחוז לכל נותני השירותים. ברוב המקרים במסעדות, הטיפים כלולים כבר בחשבון המוגש ע"י המלצרים שדואגים אף ליידע את הלקוח. הלוואי במחוזותינו !

כסף – ניתן לשלם ביורו או במטבע המקומי פורינט HUF . ברוב המקרים המחיר נקוב כבר בשתי המטבעות. במקרים אחרים תצטרכו פשוט "לשבור קצת את הראש" עם חישובי המרת כספים.

ביום הכתבה, 1 יורו = 280 פורינט.  

לידיעתכם, את שער החליפין הנמוך ביותר קיבלנו בנמל התעופה. את שער החליפין הגבוה ביותר קיבלנו לאורך ה- Vaci Utca  בה נמצאים כמה חלפני כספים. מומלץ להשוואת ביניהם לפני המרת המטבע. גם בבתי המלון תקבלו שער נמוך, לא מומלץ.

מזג האוויר – ביום חם, כ-30 מעלות עם לחות נמוכה. בלילה כ-24 מעלות, נעים למדי. אפשר להסתובב בחולצה קצרה.

נמל התעופה

 נמל התעופה הבינלאומי של בודפשט הוא Liszt Ferenc International נמצא במרחק 24 קילומטר ממרכז העיר. חברת התעופה מאלב פועלת מטרמינל 2B ואילו חברות התעופה הזרות פועלות מטרמינל 2A.

ניתן להגיע למרכז העיר באמצעות מטרו , שאטלים או מוניות . נסיעה במונית למרכז העיר אורכת בממוצע כ-40 דקות. ביציאה מהטרמינל תמצאו דיילת של חברת המוניות FOTAXI 2222222 שתלווה אתכם לדלפק בו תציינו את שם בית המלון ותקבלו שובר בו נקוב המחיר ביורו ובפורינט. בקבלת השובר הדיילת תפנה אתכם ביעילות לאחת המוניות בו תציגו לנהג המונית את השובר.

המחיר למרכז העיר, גשר השלשלאות, הוא 21 יורו. במידה ותזמינו את אותה חברה חזרה לנמל התעופה תשלמו רק 16 יורו.

בחזרה לארץ בטרמינל 2B בקומה השנייה, ארוחת בוקר ב- Leroy Bistro: קפוצ'ינו, טוסט מוצרלה ומים מינרלים 8 יורו .

תחבורה

 לדעתי, אחד הדברים החשובים בהיבט זה  הוא מקומו של בית המלון שלכם. מלון במרכז העיר ואם אפשרי על גדות הדנובה יעניק לכם חוויה בלתי נשכחת ויחסוך זמן וכסף מיותר בנסיעה בתחבורה הציבורית. אנו ממליצים על מלון Sofitel Chain Bridge הממוקם סמוך לגשר השלשלאות.

מערכת התחבורה הציבורית בבודפשט מאוד יעילה: 3 קווי מטרו, חשמליות ,רכבת פרברים HEV, אוטובוסים ומעבורות נהר הדנובה בעונת הקיץ.

בנוסף, קיימים בעיר כמובן גם מוניות, אוטובוסי תיירים, שירות הסעה באופני תלת גלגל, כרכרות סוסים, אופניים דו גלגליים וסגווי.

3 קווי המטרו נפגשים בכיכר Deak. כרטיסים ניתן לרכוש בכל תחנות המטרו ובדוכני העיתונים.   

לא לשכוח להחתים את הכרטיס בכניסה וביציאה. קיימים פקחים רבים והקנס גבוה.

למוניות המורשות יש לוחיות צהובות. אל תתפתו לבחור "חאפרים" ביציאה מטרמינל נמל התעופה ואליה, ולא בעיר עצמה. השימוש במוניות במרכז העיר מיותרת לחלוטין ושמורה אולי לשעות הלילה בדרככם מבילוי או ממקום מרוחק.

אוטובוסים וחשמליות איטיות יותר מהמטרו אך מאפשרות ליהנות מיופייה של העיר.    

הגעה לעיירת האומנים Szentendre אפשרית במעבורת היוצאת ב-10:00 וחוזרת ב-17:00  מ-Vigado ter, זמן השייט שעה וארבעים דקות.  או ברכבת פרברים ישנה היוצאת מ- Batthyany ter בבודה ומאפשרת חזרה בכל שעה רצויה. זמן נסיעה 40 דקות. מחיר כרטיס 4.5 יורו הלוך ושוב. לא לשכוח להחתים את הכרטיס ברכבת במכונה ידנית. מומלץ להתקין לפני היציאה בולם זעזועים ומזגן אישי. אפשרות נוספת ע"י אוטובוס של חברת EUrama – היוצא בשעה 10:00 או  14:00. סיור של 4.5 שעות. המחיר 11,000 פורינט.

בתי מלון

בתי המלון בבודפשט הם בדרגות שונות ובהתאם מחירי החדרים השונים.בתקופה זו של אחרי חופשת הקיץ ולפני תקופת החגים המחירים אטרקטיביים במיוחד.

בחרנו במלון Sofitel Chain Bridge 5 כוכבים בלב ליבה של בודפשט ליד גשר השלשלאות במחיר של כ-500 ₪ לזוג ללילה כולל ארוחת בוקר נפלאה ונוף לדנובה. בחירה מצוינת.

כפי שציינתי, כל בית מלון הממוקם במרכז העיר ולגדות הדנובה הוא ארובה לחוויה בלתי נשכחת.

בתי מלון נוספים העונים על הקטגוריה: Intercontinental , Marriot , Four seasons בפשט.

Art'otel ,Victoria בבודה מול הפרלמנט. Hilton ממוקם ליד מצודת הדייגים בבודה עם נוף מהמם לדנובה ולפשט אך לא ממש על גדות הדנובה.  Gellert המפורסם גם הוא , ממוקם ליד גשר החירות אך בצד של בודה.

בתי המלון Meridien, Kempinski ו- Mercure City Centre  ממוקמים במרכז פשט אך לא על גדות הדנובה.

אטרקציות מסעדות וקניות לאורכן של נקודות ציון מומלצות

Roosevelt ter – כיכר בו ממוקם מלון Sofitel עם קזינו לאס וואגס ומסעדת פריז בודפשט. גשר השלשלאות המפורסם עם פסלי האריות המעטרים אותו שמחבר את פשט לבודה. חוויה מיוחדת ביום ובמיוחד כשהוא מואר בלילה. מלון Four seasons במבנה ארמון Gresham המדהים.

כולבו Coin כ-50 מטר מהכיכר. בהמשך, כיכר Vorosmarty בו בית הקפה היוקרתי והמפורסם ביותר בבודפשט,  .Gerbeaudבכיכר זו גם חנויות הבגדים : H&M ו- New Yorker.

מפה מתחיל המדרחוב המפורסם Vaci Utca  עד לשוק המקורה Vasarcsarnok .

לאורך המדרחוב בתי כולבו ידועים כמו C&A וחנויות מותגים. כמו כן, מסעדות כמו Fatal הידוע לישראלים. ארוחה הכוללת מרק גולש בשר עשיר עם גלושקה ( איטריות ) ומנה גדולה של שניצלים וצ'יפס מלווה בכוס בירה עולה 18 יורו (כולל שירות).

בעודנו הולכים במדרחוב כשמצד ימין נראה גשר Erzsebet ממוקמת מסעדת Matyas Pince

המציעה אוכל הונגרי משובח , מוזיקה צוענית ומלצרים יפהפיים בבגדי אוטנטים.

השוק המקורה מציע במיוחד מזון הונגרי ומזכרות: נקניק הונגרי, פפריקה חריפה ומתוקה. בקומה השנייה קיימים גם דוכני בגדים ברמה נמוכה.

במקביל לכיכר Vorosmarty  נמצאת כיכר Vigado (סמוך למלון Marriot) משם יוצא שייט לילי של שעה בדנובה מלווה בהסבר בעברית ,וידאו וכוס שמפניה או שתייה קלה. המחיר 17.5 יורו לאדם.לא להחמיץ לראות את בודפשט מוארת ממבט הדנובה. פה ממוקמת גם מסעדת Spoon על ספינה עם נוף לדנובה ולבודה.  

 Szent Istvan ter – כיכר בה ממוקמת בזיליקת St. Stephen הגדולה והמרשימה בהתגלמותה . מומלץ לבקר בתוך הכנסייה ולעלות לתצפית על הנוף המרשים הנראה מלמעלה .

בכיכר: Devino – לצעירים אוהבי היין המסתפקים בכוס יין, מוזיקה ואווירת רחוב שמחה.

 – Gelarto Rosaגלידות טעימות, לא להחמיץ.

לא רחוק מהכיכר, ברחוב Oktober 6 מס' 8 מסעדת TG Italiano. מסעדה בבעלות איטלקית עם אוכל מצוין ונוף אנושי מעניין של העוברים ברחוב: אנטיפסטי, מנת פסטה גדולה, כוס בירה ומים מינרלים 23 יורו לאדם כולל שירות.

מסעדה נוספת מומלצת היא Caf? Kor – Sas utca 17 .

Andrassy Utca – שדרת השאנז אליזה של בודפשט המסתיימת גם היא בשער הניצחון בכיכר  Hosok ter המרשימה. חלקה הראשון עד כיכר Oktogon מאופיין בחנויות מותגים ,בתי קפה ובית האופרה בסגנון הנאו-רנסאנס. בכל האזור מסעדות איכותיות וברים.

בשדרה ממוקם House Museum of Terror – מציג את הזוועות שבוצעו בהונגריה תחת המשטר הנאצי והסובייטי. שם המוזיאון מעטר את גג הבניין שדרכו מבצבצים קרני השמש, שווה להתרשם.

בכיכר הגיבורים, אנדרטת המילניום בצורת חצי גורן ובה פסליהם של גיבורים לאומיים ומלאך גבריאל.

המוזיאון לאמנויות יפות Szepmuveszeti Muzeum נמצא בצד שמאל ובו אוסף גדול של יצירות. בצד השני גלריית Mucsarnok לאומנות עכשווית.

כיכר הגיבורים מהווה שער כניסה לפארק העירוני Varosliget ובו דגם טירה טרנסילבאנית Vajdahunyad Castle המארחת את מוזיאון החקלאות, מומלץ. לפני הטירה אגם האומנויות ובו דגם סירת  משוטים,בית ומכוניות משטרה , מעניין.

עוד במקום : מרחצאות המפורסמות ,Szechenyi Bath מוזיאון התחבורה,גן בוטני ואטרקציות לילדים : Amusement Park גן חיות , קרקס , מגרשי ספורט.

 צמוד לגן חיות מסעדת Gundel היוקרתית. לא להתקרב למסעדת Robinson – קיבלנו יחס מחפיר בכניסה ונאלצנו לעזוב. לעומת זאת בית קפה ותיק ונחמד,  Antique Caf?  ,נמצא ממול לכיכר הגיבורים ברחוב Dozsa Gyorgy Utca 96 . ישיבה בחצר ביום חם עם משקה צונן וקפה אספרסו נותן אנרגיה לעוד שעות של סיורים ברחבי בודפשט.

Dohany Utcai Zsinagoga – בית הכנסת המרשים השני בגודלו בעולם נמצא קרוב לתחנת המטרו Astoria ברח' Dohany utca 2-8. תיאודור הרצל חגג כאן את בר המצווה והתגורר בדירה הצמודה למבנה ששם הוקם המוזיאון היהודי.

פארק ראול וולנברג ,דיפלומט שבדי שהציל יהודים , נמצא מאחור, שהכניסה דרך רח' Wesselenyi

בגן נמצא פסל של עץ ערבה בוכייה שעומד מעל קבר אחים של יהודי בודפשט שנרצחו.

Nemzeti Muzeum , המוזיאון הלאומי, הגדול בהונגריה. ממוקם ליד תחנת המטרו Kalvin .

Iparmuveszeti Muzeum – מוזיאון לאומנויות שימושיות. מומלץ. ליד תחנת המטרו Ferenc Korut .

בית קפה מסעדה Auguszt Cukraszda – V. Kossuth Lajos 14-16 . משנת 1870.עוגות מצוינות.

 Clark Adam terמייד לאחר המעבר של גשר השלשלאות לכיוון בודה, מגיעים לכיכר Clark

בה נמצא מונומנט בצורת אפס המסמל את נקודת האפס של בודפשט והונגריה.

משם העלייה לגבעת המצודה מתבצעת ברגל , אוטובוס או רכבל( 840 פורינט לאדם ,צד אחד ).

כל הגבעה היא באורך כקילומטר וחצי עם אתרים מרתקים ומומלצים : ארמון המלך ,כנסיית מתיאש ,מצודת הדייגים ומוזיאונים. טיול ברחובות הקטנים מגלים רחובות בסגנון ימי הביניים.

צמוד למצודת הדייגים ממוקם מלון הילטון עם נוף מרהיב לפשט ולדנובה.

ארמון המלך – Kiralyi Palota נמצא מייד ביציאה מהרכבל בהגיעכם מכיכר Szent Gyorgy ter. בכיכר תמצאו את פסל הנץ מברונזה, Turul , ותיהנו מפנורמה נפלאה של הגשרים ופשט. באגף המרכזי של הארמון נמצאת הגלריה ההונגרית הלאומית ובאגף הדרומי הספרייה הלאומית.

משם הליכה ברחוב Janos Utca  תוביל אתכם ישירות לכנסיית מתיאש המקסימה , מצודת הדייגים ומלון הילטון הצמוד. ניתן לראות ולהתפעל מהנוף לכיוון פשט והפרלמנט גם ללא תשלום כניסה למצודה. מומלץ להיכנס לבתי הקפה הממוקמים במקום וליהנות מהנוף בלגימת קפה או כוס יין.

ממול הכנסייה ברחוב Szentharomsag utca נמצא בית הקפה האגדי הוותיק Ruszwurm Cukraszda . שוקולדים ,עוגות ומאפים מלוחים דמוי בורקסים קטנים (Pog?csa) מלווים בלימונדה קרה וקפה טוב יעשו לכם את היום.המחיר לאדם כ- 2000 פורינט ( 7 יורו).

בהמשך Becsi Kapu ter שער וינה המפורסם שהיה ננעל ביום שישי לכבודם של היהודים שהתגוררו במקום. ליד השער נמצא מוזיאון הצבא וכנסיית מריה מגדלנה.

 לא רחוק משם הקניונים החדשים Mammut1,2 : במרתף חנות אוכל טובה. נוף מרהיב מהקניון.

באזור המצודה מסעדות ובתי קפה נוספים השווים בדיקה : Litea,Retesvar Bakery,

Caf? Miro,Caf? Pierrot,Magyar

 Gellert Hegy    –  בצדה הדרומי של בודה. במעבר מפשט על גשר החירות. מרחצאות Rudas ,גבעת גלרט,Citadella  תצפית נפלאה על הגשרים. קניון Mom Park .

Parliament –  אחד האטרקציות היותר יפות של בודפשט. מומלץ לבקר בפנים ולצפות מבחוץ ביום ובמיוחד בלילה שהפרלמנט מואר בהדרו.

Ethnographic Museum – מדינות ותרבויות . מומלץ.

לא רחוק משם קניון Westend City Center . קרוב לתחנת הרכבת Nyugati . נחמד,שווה ביקור.

בתי קפה ומסעדות מסביבה : Nador,Caf? Picard,Caf? Biarritz,

 האי מרגיטבין פשט לבודה. הכניסה דרך גשר מרגיט או הגעה בשייט . מקום טוב לנוח בחיק הטבע.

Szentendre – עיירת אמנים תיירותית הנמצאת כ-20 ק"מ מבודפשט. הגעה : ראו תחבורה.רחובות צרים ובתים קטנים ציוריים.

חשוב ! ביציאה מתחנת הרכבת אין שלטים המציינים את כיוון ההליכה למרכז העיר. חצו את המעבר התת קרקעי והמשיכו ברחוב Kossuth Lajos utca לאחר כקילומטר מצד ימין תפגשו ראשית כל את בית הקפה המיוחד של מוזיאון המרציפן,מומלץ לטעום מהעוגות המדהימות. מעבר לסמטה הקטנה נמצא מוזיאון המרציפן : בקומה השנייה מוצגים דמיות כמו מייקל ג'קסון , הנסיכה דיאנה ,מיקי מאוס , דגם מדהים של הפרלמנט ועוד, כולם עשויים ממרציפן. בקומה הראשונה חנות ממכר לאוהבי מרציפן ושוקולדים.

באותו רחוב מצד ימין תפגשו קבוצת צעירים המכינים פוקצות במבחר טעמים הנאפות בתנור מקומי אוטנטי.מומלץ לטעום.

בהמשך בכיכר המרכזית ,Fo ter נמצאת כנסייה אורתודוקסית , Blagovestenska . לאורך כל הרחוב חנויות מזכרות , בגדים , חלפני כספים ומסעדות.

גם ברחוב המקביל, לאורך גדות הדנובה תמצאו חניות ומסעדות  באווירה פחות קסומה.

מומלץ לבקר גם בכנסיית Pozarevacka בכיכר Vuk Karadzics  וקתדרלת Belgrad  מקום מושבו של הבישוף הסרבי האורתודוקסי של הונגריה. הכניסה דרך Patriaka utca .

 מילון עזר קצר למסעדות

גבינת קוטג' הונגרית מוגשת בארוחות בוקר ומלווה מגוון רחב של מאכלים. לטעמי היא פחות טעימה מהישראלית.

מרקים

Goulash   .1 ( גולאש )  Pal?cguly?s – עם שעועית , Alf?ldi guly?s   – עם תפוח אדמה

2. מרק דגים – Toltott kaposzta    3. מרק עוף – ?jh?zy ty?kh?sleves         

4. מרק שעועית – J?kai bean soup

Mangalica – פלטת נקניק הונגרי.

פסטה

Galuska – איטריות קטנות. T?r?s csusza  עם קוטג'. k?poszt?s t?szta עם כרוב מטוגן

פסטה מתוקהt?r?gomb?c , szilv?sgomb?c, palacsinta= פינקייק.

בשר

שניצל : גרסאות שונות (הודו,חזיר,וינאי,עגל)

P?rk?ltsרגו מבשר חזיר,בקר או עוף עם בצל ופפריקה. Paprik?sכמו הקודם בוואריאצית בישול שונה.

ירקות

F?zel?ksמבושלים במים. T?kf?zel?k מח עם שמיר.

Finomf?zel?kמיקס של ירקות עם רוטב לבן.

דגים

שפמנון ,קרפיון ,טרוטה, whole dorado , Monk ו-Dover

עוגות

 Strudels (R?tes) שטרודל תפוחי עץ או של קוטג' , Piure gesteny  עוגת פירה ערמונים . Soml?i galuska   – עם שוקולד , ורום. פלצ'ינטה- חביתייה.

T?r?s t?ska   – עם קוטג'. Kak?s csiga   עם קקאו ושוקולד.

L?ngos  – בצק מטוגן.   Pog?csa- עוגיה מלוחה עם גבינה.  Dobos – שוקולד וקרמל.

Eszeteh?zy torta עוגה עם קרם אגוזים. Kr?mes   – עם וניל. Rig? Jancsi– עם שוקולד.

R?k?czi T?r?s   – עוגת קוטג'.

https://www.youtube.com/watch?v=qcIgP3m84OE

Exit mobile version