Site icon IAS

בדרך לשינוי משמעותי בתעופה: מהלך לאימוץ דלקי תעופה ירוקים

אימוץ דלקי תעופה ירוקים (SAF) בישראל. צילום freepik

משרד האנרגיה והתשתיות מודיע כי יוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקי תעופה ירוקים (SAF) בישראל. מדובר בצעד חסר תקדים, המעמיד את ישראל בחזית המאבק במשבר האקלים ומציב אותה בשורה אחת עם המדינות המובילות בתחום התעופה הירוקה והחדשנות הסביבתית.

המשרד מפרסם היום מסמך מדיניות ראשוני הסוקר את הנעשה בעולם בתחום ה-SAF ומציג את המשמעותיות, האתגרים וההזדמנויות באימוצו בישראל. המסמך מייצר מסגרת ומהווה בסיס לשיח והעמקה עם בעלי העניין ואנשי המקצוע והרגולטורים השונים, על מנת לייצר מתווה אופטימלי לשילוב SAF בישראל.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "כחלק מהיעדים האסטרטגיים שקבענו במשרד, עלינו לפעול באופן אקטיבי לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת. סקטור התעופה, בייחוד מאז רפורמת השמיים הפתוחים, הוא אחד מצרכני האנרגיה והדלקים הגדולים בשוק, ולכן הוא בעל משמעות יתרה בהפחתת הפליטות במשק. אנחנו פועלים להתחבר למגמות העולמיות בתחום ונוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקים ירוקים בישראל באופן מושכל ואחראי".

בשנים האחרונות ענף התעופה נדרש להתמודד עם סוגיית פליטות גזי החממה והצורך לצמצם שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. מכלל הטכנולוגיות האפשריות (חשמל, מימן, אמוניה ועוד), עולה כי רק דלקי ה-SAF (Sustainable Aviation Fuels) מהווים פתרון ישים בטווח הזמן הקרוב, וכבר בשנים הקרובות תיכנס לאירופה רגולציה מחייבת בנושא.

כדי לקדם את שילובו של ה-SAF בישראל, יקים המשרד ועדה בין-משרדית ויעמוד בראשה. הוועדה תדון במתווה אימוץ הרגולציה ותקבע מודל לחיוב חברות התעופה לשימוש בדלקי SAF בישראל בשנים הקרובות. במסגרת כך, תיבחן יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים האפשרות לאימוץ המודל האירופי, על מנת להבטיח אספקה יציבה של SAF במחירים תחרותיים כבר בשנים הקרובות.

דלקי ה-SAF הם דלקים המיוצרים ממקורות שונים כגון שמן טיגון משומש, פסולת עירונית, פסולת חקלאית, ואף מימן ופחמן שנתפס מהאטמוספרה. דלקים אלו מפחיתים את פליטות המטוסים בעד 80%, וכיום ניתן להחליף כמחצית מהדלק הסילוני בכל טיסה ב-SAF. מחירם של דלקים אלו כיום גבוה מדלק סילוני, וישנם מהלכים לפיתוח מנגנונים שונים לסבסוד ותמחור של ה-SAF בכדי להתניע את השוק ולאפשר שימוש סביר כלכלית.

משרד האנרגיה והתשתיות מחויב להוביל את המהלך החשוב הזה ולהפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום. אימוץ SAF בתהליך הדרגתי יאפשר לישראל לעמוד ביעדים הבינלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה, תוך קידום תעופה ירוקה ופתרונות אנרגיה מקיימים במחירים עולמיים.

Exit mobile version