Site icon IAS

ארקיע תידרש לשלם לרש"ת כ-50 מיליון שקל

האחים נקש יזרימו כספים לחברת ארקיע. צילום ארקיע

בית המשפט העליון דן בשבוע שעבר בסוגית זכותה של רשות שדות התעופה (רש"ת) לגבות דמי שימוש ודמי שירותים על פי התעריפים הנהוגים אצלה בשדה דב.

התביעה המקורית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורש"ת הוגשה על סכום של 52 מיליון שקל, לתקופה שבין 2002 – 2008. בפסק הדין שניתן באוקטובר 2016 בבית המשפט המחוזי נקבע, כי ארקיע תידרש לשלם לרש"ת דמי שימוש החל משנת 2011 (אם כי לעמדת השופט בכר באותו דיון, שאלת התעריף נדרשה לבירור). בנוסף נפסק, כי ארקיע תשלם לרש"ת הפרשים בגין שנים קודמות, כך שסך התשלומים שהיא נדרשה לשלם לרש"ת – על פי תעריפיה המאושרים של רש"ת – הוא כ-35 מיליון שקל.

פסק הדין של העליון, קבע כי מועד תחילת תשלום דמי השימוש יחל בשנת 2010 (כלומר הוסיף שנה למועד המקורי). זאת לאחר שבית המשפט העליון קבע, כי "מסמך רונד", לפיו שילמה ארקיע דמי שימוש מופחתים מ-2002, יעמוד בתוקפו עד ליום 1.4.2010 ולא עד ליום 31.12.2011, כפי שקבע בית המשפט בערכאה קודמת ב-2016.

מעיקרי  פסק הדין של בית המשפט העליון עולה כי "מתקבל הערעור בסוגיית זכותה של רש"ת לגבות דמי שימוש ודמי שירותים על פי התעריפים הנוהגים אצלה בשדה דב. עם זאת, טענות ארקיע לקיזוזים, או להנחה מתעריפים אלה, שמורות לה במסגרת התביעה החדשה". לאור זאת, הערעור של רש"ת התקבל ולכן היא רשאית רשאית לגבות דמי שימוש ודמי שרותים על פי התעריפים המאושרים ברשות וסכום התביעה החדש שאותה תגיש רש"ת לארקיע יעמוד על כ-50 מיליון שקל.

עוד מתברר, כי רש"ת רשאית לגבות דמי שימוש בשדה דב, הגם שהוא שדה צבאי, וזאת מכח הצו למתן שרותים הקורא אליו את כללי רש"ת המאפשרים לרש"ת לחתום על הסכמי הרשאה עם נותני שרותים ולקבוע תנאים ותעריפים בהסכמים אלה.

שדה דב תביעה הוגשה לבית המשפט העליון על ידי רש"ת ורמ"י. צילום עירית רוזנבלום

פתח לתביעה נוספת

לאור פסיקת העליון, רש"ת ורמ"י, שהגישו בחודש דצמבר 2018 תביעה כספית נוספת כנגד ארקיע, החל משנת 2012 ועד סוף שנת 2018, יכולות עתה לתקן את כתב התביעה בהתאם ל"מסמך רונד", כאמור, כאשר אין חולק, בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון, כי נקודת המוצא הם תעריפי רש"ת.

השופטת דפנה ברק ארז הוסיפה להחלטת בית המשפט את הדברים הבאים: "לא אוכל לחתום על פסק הדין מבלי לחזור ולהביע צער על כך שהשימוש במקרקעי הציבור אינו זוכה במקרים רבים לכבוד ולזהירות שלהם הוא ראוי… בעיקרו של דבר, נפרסה בפנינו מסכת שבגדרה חברת ארקיע לא שילמה במשך שנים רבות את המגיע ממנה בגין שימוש בנכסי הציבור. חברו לכך גורמים רבים, ובהם משא ומתן מתמשך, וכן העובדה שמלכתחילה הורתם של חלק מן התנאים שלהם זכתה ארקיע מקורם בתקופה שקדמה להפרטתה. אכן צודק, כי יש מקום לחיובה של ארקיע בדמי שימוש לפי תעריפיה של רשות שדות התעופה גם ללא חתימה על הסכם הרשאה. אולם יש לזכור כי חתימה על הסכמים מסודרים לגבי זכויות במקרקעי ישראל אמורה להיות דרך המלך. יש לקוות כי הלקחים הראויים מן הדברים יופקו".

באשר למעמדה של ארקיע בשדה דב קבע בית המשפט העליון, כי הוא אינו טעון הכרעה גם על רקע פינויו הקרב של השדה וגם באשר הוא אינו מהווה הגנה לצורך חיובה בדמי שימוש ודמי שירותים על פי תעריפי רש"ת.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "אנו למדים מפסק הדין, כי בית המשפט דחה את טענות ארקיע וקבע, כי לרש"ת עומדת הזכות לגבות דמי שימוש בשדה דב על פי התעריפים הנהוגים אצלה, כמו בכל שדה אחר וזאת החל מאפריל 2010, גם בהיעדר חוזה הרשאה חתום. באשר לשאלת זכויותיה של ארקיע בשדה דב קבע בית המשפט, כי שאלה זו אינה רלוונטית לאור מועד הפינוי הצפוי ביולי 2019 וכי אין בה כדי למנוע דרישת תשלום מצד רש"ת".

מארקיע נמסר בתגובה, כי "ביהמ"ש העליון דחה את הערעור שהגישה המדינה על פסק הדין שדחה את תביעתן נגד ארקיע משנת 2008 לתשלום דמי שימוש ראויים בשדה דב על סך 52 מיליון שקל ולטענת התובעות עומדת נכון להיום על סך של יותר מ-100 מיליון שקל. תביעת המדינה ורש"ת התייחסה לתשלומי דמי שימוש לתקופה שבין 2002-2009, בעוד שבפסק הדין בערעור נקבע, כי ארקיע שילמה את מלוא התשלומים עד ליום 1.4.2010 והיא אינה צריכה להוסיף ולשלם מאומה בגין תקופה זו. בית המשפט הותיר על כנו את פסק הדין שקבע, כי ארקיע עומדת בתנאי ההסכם לתשלום דמי השימוש ודמי השירותים  בנכסים בהם היא עושה שימוש בשדה".

ארקיע היא חברת התעופה הפנים-ארצית הגדולה בישראל. החברה נמצאת בבעלות חברת ג'ורדש ישראל של האחים נקש (70% מהמניות) ועובדי החברה (30%).

Exit mobile version