Site icon IAS

אפקט וירוס קורונה: 1.6 מיליון מושבי מטוסים בינלאומיים אבדו בשבוע

נמל התעופה באיסטנבול היום. טורקיש איירליינס, לופטהנזה וליאון אייר הפחיתו 8,000 מושבים בשבוע. צילום יצחק רוזנבלום

בשבוע האחרון נצפו רמות פעולה חסרות תקדים של ממשלות לבקרת התפשטות נגיף הקורונה, הגברת האבטחה, העלאת רמות הבדיקות הבריאותיות לנוסעים המגיעים וביטול טיסות רבות מחברות תעופה ברחבי העולם לסין וממנה. עד כמה זה גרוע? בחברת המידע התעופתי OAG מריצים את המספרים בשלושת השבועות האחרונים ואת השינויים של הטיסות המתוכננות, וזה כנראה השינוי הדרמטי ביותר בלוח הזמנים ממדינה אחת בפרק זמן כה קצר אי פעם!

מעל 25,000 טיסות בוטלו  

מספר הטיסות שבוטלו מסין, אליה ובתוכה, יעמוד על יותר מ-25,000 בהשוואה לשבועיים הקודמים, כפי שמראה התרשים למטה. הקיבולת הבינלאומית צנחה ב-586,00 טיסות, כאשר שלושים חברות תעופה מפסיקות לטוס לסין, כולל חברות תעופה כמו Lion Air לופטהנזה וטורקיש איירליינס, שכולן מפחיתות יותר מ-8,000 מושבים לעומת שבוע שעבר.

תרשים 1 – מושבים מתוזמנים לסין וממנה

היצע המושבים לסין, ממנה ובטיסות פנים בשלושת השבועות האחרונים. מקור OAG

הצבת הפחתת הקיבולת בהקשר בינלאומי, מציגה תמונה קשה: ההפסד של 4.4 מיליון מושבים שווה לכלל השוק ההודי (4.2 מיליון מושבים) לו היה עוצר את כל טיסותיו. כזה הוא היקף השינוי.

קיצוץ עמוק בקיבולת הפנימית בסין

נמל התעופה החדש של איסטנבול, היום. כמעט נטוש. צילום יצחק רוזנבלום

באופן טבעי, חלק מהסיקור העיתונאי העולמי התמקד בהשפעה על שירותי התעופה הבינלאומיים. עם זאת, אולי הסיפור האמיתי הוא סביב צמצום קיבולת של שירותים מקומיים בסין של 3.8 מיליון מושבים, כ-23 אלף פחות מושבים מקומיים מתוכננים מאשר בשבוע שעבר. מבחינת קנה המידה ראוי לציין כי השוק המקומי בסין גדול פי 43 מהשוק הבינלאומי הגדול ביותר.

באחוזים, סינגפור (-38%) ותאילנד (-34%) רשמו את ההפחתה הגדולה ביותר בקיבולת, כאשר יותר משליש מהקיבולת צנחה במהלך השבועיים האחרונים, כאשר תאילנד במונחים מוחלטים, איבדה מעל 100,000 מושבים בתוך שבוע.

הפחתה של למעלה מ-1.6 מיליון מושבים בינלאומיים מתחילה לתת את התחושה עד כמה מזיקה תהיה השפעתו של נגיף הקורונה לפחות בטווח הקצר לסחר הבינלאומי, מכיוון שבאמת כל דבר – החל מאירועי ספורט, כנסים וקבוצות טיולים – יבוטל בשבועות הקרובים.

באופן לא מפתיע, חברות התעופה הסיניות והמובילים האזוריים הם אלה שמושפעים במידה הרבה ביותר מהמצב, למרות שישנן כמה וריאציות מעניינות בין חברות התעופה. שש מחברות התעופה הגדולות שנפגעו מקום מושבן הוא בסין, כאשר סין המזרחית סובלת ביותר עם כ-82,000 מושבים פחות משתוכננו השבוע מאשר שבועיים קודם לכן. מעניין לציין כי סין הדרומית מדווחת רק על צמצום של כ-50% בקיבולת המתוכננת.

טיסת טורקיש איירליינס מאוכלסת בדלילות מנתבג לאיסטנבול, יעד טיסות המשך פופולרי למזרח הרחוק

בסך הכל, כ-24 חברות תעופה הפסיקו את כל השירותים המתוזמנים לסין. בסך הכל הציעו חברות התעופה כמעט 48,000 מושבים בשבוע; ביחד הן היוו כ-2% מכלל הקיבולת הבינלאומית, מה שמאוד מדגיש כיצד הסיקור התקשורתי הקדים במקרים מסויימים את הנעשה בשטח.

יותר קיבולת תיחתך? – הפחתת הקיבולת השבוע היא כנראה המשמעותית ביותר שנראתה אי פעם בשבוע בתגובה לכל אירוע מגפה; הסארס היה דרמטי – אך אזורי יותר ואילו אבולה הייתה במגוון שווקים קטנים יותר. הסבירות היא שנראה שינויים נוספים בשבוע הבא בתגובה לנגיף – אך גם לדרישה לטיסות אשר הושפעה באופן טבעי מהפגיעה הקשה באמון הצרכנים.

האנליסטים של OAG כותבים ש"נגיף אחד גרם למעשה למחיקת קיבולת השווה לכל השוק ההודי וזה דבר שאנחנו מקווים שלא נראה שוב זמן רב מאוד".

Exit mobile version