Site icon IAS

אל על עותרת לבג"ץ

חברת אל על הגישה הבוקר עתירה דחופה לבג"ץ, כנגד האישור לאייר אינדיה להפעיל טיסות לישראל במסלול המקוצר החסום בפני אל על. העתירה הוגשה כנגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, מנהל רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה ואייר אינדיה. בעתירה מבקשת אל על להוציא צו מניעה כנגד מדינת ישראל ולאסור על אייר אינדיה לטוס לישראל מעל שמי ערב הסעודית, כל עוד לא מותר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה של הממלכה הסעודית.

במסיבת עיתונאים דחופה הבוקר הסביר יו"ר אל על אלי דפס, כי ההחלטה לאשר לאייר אינדיה לטוס במסלול המקוצר מעל ערב הסעודית לישראל מהווה הפרת הבטחה שלטונית ויוצרת תחרות לא שוויונית הכופה על אל על להטיס את לקוחותיה במסלול ארוך. זו אפליה שאין תקדים לכך בשום מקום בעולם."

תקדים לחברות זרות נוספות

לדבריו המהלך פורץ הדרך של ערב הסעודית שהעניקה אישור לאייר אינדיה לטוס לישראל תוך חציית המרחב האווירי שלה, הוא פורץ דרך במערכת היחסים הבלתי רשמית שבין ישראל לבין ערב הסעודית. "ההיתר, שניתן על ידי ערב הסעודית לאייר אינדיה, עשוי לשמש תקדים להיתרים נוספים לחברות תעופה זרות אחרות לטוס בנתיבים מעל ערב הסעודית, אשר מקצרים באופן משמעותי מהמותר לחברות תעופה ישראליות".

הפרת עקרון שוויון ההזדמנויות

דפס הבהיר, כי בזמן ההחלטה להפריט את אל על, נקבע כי מדיניות התעופה האזרחית של ישראל חייבת להבטיח "שוויון הזדמנויות בין חברות התעופה הישראליות לבין חברות התעופה הזרות על בסיס תחרותי ולהבטיח עידוד תחרות בריאה והוגנת". הוא הדגיש, כי ההמחויבות להבטיח "שוויון הזדמנויות ותחרות הוגנת בין חברות תעופה ישראליות לבין חברות תעופה זרות נכללה גם בתשקיף אל על מיום 30 במאי, 2003, שעל פיו נמכרו מניות השליטה באל על למשקיעים פרטיים.

פניה לשרים ולבכירים

יו"ר אל על סיפר, כי החברה פנתה לכל הנוגעים בדבר בממשלה, לראש הממשלה, שר התחבורה, שר התיירות ולשרים ובכירים נוספים בדרישה, כי מדינת ישראל תפנה לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO)  ולממשלת ערב הסעודית ותדרוש, כי אל על תורשה אף היא לטוס מעל ערב הסעודית. ובמקביל טענה, כי כל עוד לא ניתן ההיתר לאל על לא ינתן גם לחברה אחרת מתחרה. הנתיב המקוצר מהווה יתרון תחרותי יוצא דופן במידה החורגת מעבר להסכמים הבילטרליים.

לאור זאת ביקשה אל על להוציא צו מניעה כנגד מדינת ישראל ולאסור על אייר אינדיה לטוס לישראל מעל שמי ערב הסעודית, כל עוד לא מותר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה של הממלכה.

דפס הדגיש, כי ההיתר שניתן לאייר אינדיה עלול להזיק לעסקים של אל על. "כל מה שאל על דורשת הוא לא לאסור על אייר אינדיה לחצות את סעודיה, אלא לאפשר גם לאל על לטוס מעל סעודיה".

רת"א לא התערבה

עוד ציין דפס, כי רשות התעופה האזרחית (רת"א) שלחה החודש מכתב לאל על שבו נאמר, כי הרשות יכולה למנוע טיסות בנתיב שלא מאפשר לחברות ישראליות לטוס בו. למרות זאת הדגיש דפס, כי רת"א לא התערבה במסלול המקוצר של טיסות אייר אינדיה מעל ערב הסעודית", וציין, כי בגלל היחסים הטובים בין ישראל והודו נוצר ריפיון וחולשה ברת"א והאישור ניתן.

מטוס אייר אינדיה נחת בישראל. צילום עוזי בכר

פיצויים

דפס מסר, כי הוצע לאל על פיצוי כספי שהחברה דחתה אותו, היות והיא רוצה להתחרות ולהתמודד ולא לבנות על פיצויים. יחד עם זאת הוא הסביר, כי אין כרגע אפשרות לאמוד את גובה הפיצויי, כי ברגע שחברות תעופה זרות יטוס גם הן מעל ערב הסעודית לישראל ההפרה הבוטה שקיימת היום מול טיסות אייר אינדיה תתעצם, בלי לתת לאל על אפשרות להתמודד בשוויון תעופתי.

"פניות למוסדות השלטון נענות בשלילה"

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין אמר כי הייתה צפייה באל על שהמדינה לא תפקיר את אל על וזאת משום שהיא מחזיקה במניית זהב בחברה ודורשת שהיא שתישאר בבעלות ישראלית, בדאגה ליותר מ-6,000 העובדים בה, שחלקם משרתים במילואים וחלקם נדרשים להקריב את חייהם למען המדינה.

למרות זאת מוכנה המדינה כן להפקיר את אל על והדגיש, כי "כל ניסיונות שלנו לדבר עם מוסדות השלטון נענות בשלילה. המעשה שנעשה כאן הוא חסר תקדים ברמה עולמית".

מטוס הדרימליינר של אל על מגיע לנתב\"ג (צילום: עוזי בכר)

מזכיר את ההתנגדות לשמים הפתוחים

בתשובה לשאלת IAS – האם העתירה הנוכחית של אל על לא זהה להתנגדותה של אל על בעבר להסכם השמים הפתוחים, שלאחר שהתקבל גרם לכניסת הלואו קוסט והגדיל את התחרותיות שגרמה להורדת מחירים הן עבור הישראלים היוצאים לחו"ל והן לתיירות הנכנסת. השיבה אל על כי הדבר לא דומה, כי הפעם נמנע מאל על לטוס בנתיב שהותר לטיסה לאייר אינדיה ולדבר כזה אין תקדים בתעופה הבינלאומית.

"הישג מדיני ראשון במעלה"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מתן אפשרות לטיסות מעל שמי סעודיה בדרך לישראל הוא הישג מדיני ראשון במעלה. יחד עם זאת משרד התחבורה תומך במתן אפשרות לתחרות הוגנת גם לחברת אל על, כפי שנעשה עד כה במסגרת מדיניות השמים הפתוחים. באחריות ממשלת ישראל לוודא שחברת אל על לא תפגע כתוצאה מצעד חשוב זה".

Exit mobile version