Site icon IAS

אל על: נחתם הסכם קיבוצי מיוחד עם נציגות העובדים וההסתדרות

אמש נחתם הסכם קיבוצי מיוחד עם נציגות העובדים וההסתדרות.  במסגרת ההסכם ניתנה תשומת לב מיוחדת לקבוצה רחבה של עובדים זמניים של אל על, שזכתה להכרה והוקרה בדמות שיפור בתנאי התעסוקה, יצירת אופק וביטחון תעסוקתי. ההסכם נתן מענה לשורה ארוכה של נושאים הקשורים לרווחתם של אנשי אל על והוא כולל את הדיילים, עובדי הקרקע והמנהליים. הבולט בהסכם החדש הוא השיפור בתנאי העובדים הזמניים בחברה.

תקווה לשקט תעשייתי

על ההסכם הקיבוצי החדש חתמו יהודית גרסרו סמנכ"לית משאבי אנוש ומינהל באל על, אבי אדרי מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות ועו"ד אבי אייזנר יו"ר נציגות העובדים. כולם הביעו תקווה כי ההסכם החדש יאפשר שקט תעשייתי באל על בזמן קליטת מטוסי בואינג 787 דרימליינר החדשים, ובשלב מאוחר יותר בעת קליטת ישראייר כחברת בת של סן דור.

השיפורים לעובדים הזמניים

ביוני 2015 נחתם הסכם קיבוצי קודם עם עובדי החברה. כבר אז היה זה הסכם רוחבי שגובש לאחר מו"מ ממושך שנמשך כשנתיים וחצי. אבל, הוא לא כלל הסכמות חדשות הנוגעות לתנאי ההעסקה של העובדים הזמניים,בעיקר אלא שהועסקו ללא מגבלת זמן, וליכולת שלהם לקבל קביעות ותנאים סוציאליים. מצב שהציב אותם באופן קבוע על רף הפיטורים, בכל פעם שהחברה נאלצה לבצע התייעלות תפעולית, אפילו שחלקם עבדו בחברה יותר מ-5 שנים של שנות הארעיות, כפי שנקבע בהסכם נפרד לגביהם ב-2001, שאפשר להעסיקם 5 שנים נוספות. תוקפו של ההסכם הנפרד לזמניים הסתיים ב-2012. ההנהלה הציעה ב-2016 הסדר שיאפשר להעסיקם בעוד 3 שנים בלבד. ההצעה הזאת נדחתה על ידי הנציגות על הסף.

בהסכם הקיבוצי הנוכחי ניתן לחלק מהם ביטחון ואופק תעסוקתי, שזה מצב הדומה לקביעות מבחינת המנגנון של ביטחון תעסוקתי, אבל לא קוראים לזה קביעות אלא עתודה לקביעות, עם תנאים של ביטחון תעסוקתי, שבו לא ניתן לפטרם ללא החלטת בורר, כולל תוספות שכר, ביטוח רפואי וכולל קרן השתלמות.

באל על קיימות מכסות של קביעות עובדים – 1,200 בקרקע, 400 באוויר. ההסכם החדש יצר מצב של תוספת כמה מאות עובדים מעל המכסות האלה, שבעצם הם קבועים אבל לא נכנסים למכסות האלה.

מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת הועסקו באל על עובדים זמניים ללא מגבלת זמן – ללא קביעות, ללא תנאים ובשכר מינימום. בהסכם הנוכחי העיוות תוקן באמצעות הכנסת כ-75 עובדים כאלה ל"מחסנית" נושמת בשיטת עובד יוצא – עובד נכנס. יוצא עובד קבוע לפנסיה, עובד מה"מחסנית" נכנס במקומו, ועובד זמני נכנס ל"מחסנית". כלומר, נוצרה קבוצה של עובדים זמניים שכל הזמן תכנס פנימה לקביעות. מעשית מדובר בשלוש "מחסניות" עם אותו מודל – לקרקע, לאוויר וגם למנהליים.

ביטוח סיעודי

בהסכם הקיבוצי החדש, שהיה רוחבי, הוגדלה השתתפות העצמית של החברה בפוליסת הביטוח. בעקבות כך החלק של השתתפות העובדים בפוליסה הוקטן. כמו כן הוסכם שההסכם הביטוחי יהיה ארוך טווח לכ-5 שנים.

"הסכם היסטורי"

אבי אדרי מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות: "מדובר בהסכם היסטורי שמביא עמו משב רוח חיובי, שיפור תנאים וביטחון תעסוקתי לקבוצה רחבה של עובדים מסורים ומחויבים. צעד חשוב בבניית יחסי עבודה טובים בחברת אל על".

יו"ר נציגות העובדים עו"ד אבי אייזנר: "אני שמח ונרגש מהמעמד. ההסכם מטיב עם עובדי אל על כולם ובמיוחד עם קבוצה רחבה של עובדים שביטחונם התעסוקתי שופר באופן ניכר. מאחל לנציגות העובדים וההנהלה להמשך שיתוף פעולה למען אנשי אל על ולמען הצלחתה של חברת אל על".

מנכ"ל אל על דוד מימון: "הנהלת החברה שמחה כי נחתם ההסכם בהמשך להסכמות שהושגו בחודש דצמבר האחרון. עובדי אל על הם המשאב העיקרי של החברה וההסכם יאפשר לכולנו לשלב כוחות בהצעדתה של החברה לקראת הליך ההתחדשות בחברה עם הגעת מטוסי הדרימליינר החדשים החל מהחודש הבא".

Exit mobile version