חברת אל על מדווחת היום (ד') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון לשנת 2024: אנו ממשיכים לחוות את השלכות המלחמה על התנהגות הנוסעים. ברבעון זה, בניגוד לעונת חורף רגילה שמתאפיינת בפעילות נמוכה בתנועת נוסעים, הביקושים לטיסות החברה היו גבוהים באופן מיוחד, ביחס להיצע המושבים שביכולת החברה לספק. זאת על רקע חוסר יציבות בלוח הטיסות בנתב"ג, שהושפע מביטולי החברות הזרות ברגע האחרון.
כתוצאה מכך, שיעור התפוסה בטיסות אל על (Load Factor) גדל לכ-93%, נתון יוצא דופן בהשוואה לכ-85% תפוסה בממוצע ברבעון המקביל בשנת 2023, וזאת לצד תגבור לוח הטיסות של החברה ככל הניתן, שמתבטא בעלייה בהיצע המושבים הזמינים (ASK). נדגיש כי מפרוץ המלחמה, החברה מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת.
למרות גידול בתפוסה ותוספת הטיסות, מחיר הכרטיס הממוצע לקילומטר (RRPK) נותר כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם (Q4 2023), שהתאפיין בביקושים גבוהים במיוחד והיצע מוגבל, דומה לרבעון היציאה מהקורונה (Q4 2022), שהתאפיין בביקושים גבוהים, היצע נמוך ורמות מחיר גבוהות ביחס לשגרה. ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שנחשב לרבעון חורף סטנדרטי, חלה עלייה של כ-19% בלבד.
ברבעון זה, אנו חווים את המשך הצמיחה בפעילות המטענים ביחס לשגרה, זאת בעקבות המשך הביקוש להטסת מטען בזמן המלחמה. החברה הגבירה את היקף פעילות המטען, בין אם בבטן מטוסי הנוסעים ובין אם במטוסי מטען ייעודיים, תוך המשך ההירתמות להטסת ציוד חיוני לישראל כסיוע לכוחות הביטחון וההצלה. כתוצאה מכך, הכנסות המטען ברבעון הנוכחי הסתכמו בכ-75.7 מיליון דולר והן מבטאות חלק נוסף בשיפור הרווח הנקי של החברה.
המציאות הביטחונית הנוכחית מחייבת את החברה לפעול גם בימים אלה בשגרת מלחמה, על כל ההשלכות הנובעות מכך, לרבות ביצוע התאמות מסחריות, מבצעיות ותפעוליות נדרשות. ההתאמות נעשות כל העת, וזאת על מנת להמשיך ולשמר את הגשר האווירי מישראל ואליה, בין היתר באמצעות התאמת מפת היעדים אליהם טסה החברה ותגבור לוח הטיסות מעבר ללו"ז המתוכנן, לצד הגדלת היצע המושבים. ההתאמות נעשות במטרה לאפשר פעילות עסקית, חיבור לקהילות הישראליות והיהודיות ועוד. אל על הציעה מדיניות ביטולים גמישה לרוכשי כרטיסי טיסה עד סוף חודש אפריל (כולל חג הפסח) ומתקפת את המדיניות כל העת בהתאם לצורך.
נכון למועד פרסום הדוח, המגמות השוררות בשוק, לרבות היעדר היציבות והמחסור בפעילות חברות התעופה הזרות, נמשכות גם ברבעון השני של שנת 2024, באופן שבו הביקושים הצפויים לטיסות החברה ממשיכים להיות גבוהים משמעותית מהקיבולת המוצעת על ידה. החברה עושה כל שביכולתה על מנת להגדיל את היצע הטיסות, ולאחרונה אף הודיעה על הסכם חדש לחכירה רטובה של שני מטוסים מדגם בואינג 737, וזאת בעיקר לצורך הגדלת הפעילות ביעדי סאן דור, יעדי נופש קרובים, המועדפים על הצרכן הישראלי בעת הזאת.
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "כ-8 חודשים לאחר פרוץ המלחמה, ענף התעופה הישראלי עדיין חווה חוסר יציבות, לאור התמשכות ביטולי הטיסות של החברות הזרות לארץ. מצב זה יוצר משבר אמיתי בקרב ציבור הצרכנים בישראל, שהזמינו טיסות מחברות אלה ובמקרים רבים נותרים ללא מענה ופונים לאל על ברגע האחרון.
אנו פועלים באינטנסיביות להגדלת היצע המושבים, תוך מיצוי מלא של יכולת ההפעלה של החברה, ומשתדלים לתת מענה הולם ככל הניתן ללחצים הגדולים ולעומסים החריגים על טיסותינו, כמו גם על מערך שירות הלקוחות של החברה, לצד יצירת פתרונות נקודתיים למקרים מיוחדים. במקביל, אנחנו ממשיכים בתוכנית ההצטיידות להגדלת צי המטוסים של החברה ולהצערתו, ובמהלך הרבעון אף חתמנו על הסכם לרכישת עד 9 מטוסי דרימליינר 787, מה שיאפשר לנו לתגבר את לוח הטיסות ולהגדיל את היצע המושבים באופן משמעותי.
אני קוראת לחברות הזרות להחזיר את טיסותיהן לישראל ואת היציבות לשוק התעופה האיזורי. אני מאמינה שיש להן מחויבות לציבור הישראלי ובהינתן התקופה הארוכה שהן נעדרות מישראל, נדרשת החלטה אמיצה ונכונה של הנהלות החברות לחזור לאלתר. אל על פועלת בקיבולת מקסימלית ובתפוסה מלאה בתקופה הנוכחית, ועושה כל שביכולתה כדי להמשיך ולשרת את הציבור, תוך תגבור לוח הטיסות ככל הניתן כדי לייצר וודאות ויציבות ללקוחותינו".
ינקלה שחר, סמנכ"ל כספים אל על: "התוצאות הכספיות ברבעון הראשון, מוסיפות לחזק את מבנה ההון של החברה ואת חוסנה הפיננסי. יחד עם גיוס ההון על סך של כ-140 מיליון דולר בתחילת אפריל באמצעות הנפקת מניות וכתבי אופציות, הונה של החברה בתום הרבעון השני לשנת 2024 צפוי להיות חיובי, לראשונה מאז דצמבר 2019. אלה הם פרמטרים קריטיים לטובת המשך התפתחות החברה ומימוש המטרות האסטרטגיות ארוכות הטווח שלנו, וביניהן תוכנית ההצטיידות שתסייע לחברה לתת מענה הולם למצב המאתגר בו מצויה ישראל, מתוך אחריות לשמירה על הגשר האווירי לעולם".
עיקרי התוצאות
הכנסות החברה ברבעון הראשון לשנת 2024 הסתכמו בכ-738 מיליון דולר, גידול של כ-48% בהשוואה להכנסות הרבעון המקביל אשתקד, שהסתכמו בכ-500 מיליון דולר, ועלייה של כ-9% בהשוואה לרבעון הרביעי לשנת 2024 בו פרצה המלחמה, בו הסתכמו ההכנסות בכ-678 מיליון דולר.
העלייה בהכנסות בין הרבעון הרביעי לשנת 2023 לרבעון הראשון לשנת 2024 נובעת בין היתר מגידול בשיעור התפוסה בטיסות, לצד גידול בהיצע המושבים, תוך הגברת פעילות המטענים.
ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון הראשון של 2024 הסתכם בכ-196 מיליון דולר (כ-26% מסך ההכנסות), וזאת בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של כ-60 מיליון דולר (כ-12% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד, וכ-161 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2023 (כ-24% מסך ההכנסות).
השיפור ב- EBITDAR ביחס לרבעון המקביל אשתקד נובע ממספר גורמים, בהם עלייה של כ-15% בהיצע המושבים בהתאם לתוכנית האסטרטגית ובניית כושר הייצור של החברה, וכן עלייה בשיעור התפוסה בטיסות. כמו כן, חל גידול משמעותי ביחס לרבעון המקביל אשתקד בהיקף המטען המוטס בבטן מטוסי נוסעים המאופיין בשיעורי רווחיות גבוהים, לצד עלייה בתשואה לנוסע לקילומטר על רקע רכישת המושבים 'השוליים' האחרונים בטיסות, אשר נמכרים לרוב במחירים גבוהים מהממוצע. כמו-כן, שיפור במדדי הביצוע התפעוליים תרם גם כן לשיפור ב- EBITDARשל החברה, שבא לידי ביטוי במינוף תפעולי, שהביא לכך שהגידול בהוצאות ההפעלה נמוך ביחס לעלייה בהכנסות החברה.
בהתאמה, הרווח התפעולי של אל על הסתכם ברבעון הראשון בכ-120 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לרווח תפעולי של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת רווח תפעולי של כ-84 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2023.
הוצאות המימון נטו ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו בכ-20.4 מיליון דולר, וזאת לעומת הוצאות מימון של כ-33.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, והוצאות מימון של כ-44.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2023. הירידה בהוצאות המימון מיוחסת לירידה בהוצאות הריבית בשל המשך הירידה ביתרת ההלוואות שניטלו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וכן בשל שינויים בהפרשי שער לאור היחלשות מטבע היין לעומת מטבע הדולר בגין ההלוואות הנקובות ביין יפני וכן מעלייה בהכנסות הריבית מפיקדונות.
הרווח הנקי ברבעון הראשון לשנת 2024 הסתכם בכ-80.5 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של כ-34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ורווח נקי של כ-39.7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023.
תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת ברבעון הראשון לשנת 2024 הסתכם בכ-376 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לתזרים של כ-69 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.