Site icon IAS

אל על ובואינג חתמו על עסקת מטוסי 787 דרימליינר

דוד מימון מנכ"ל אל על וריי קונור, נשיא ומנכ"ל קבוצת התעופה האזרחית של בואינג חתמו הבוקר על העסקה הענקית לרכישת 9 מטוסי 787 דרימליינר החדשים של אל על, במסגרת תכנית ההצטיידות הגדולה בתולדותיה. טקס החתימה החגיגי התקיים בהאנגר אל על בנתב"ג במעמד שר התחבורה ישראל כץ, שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו (מטוסי בואינג) ושגריר בריטניה בישראל דיוויד קוורי (מנועי רולס רוייס).

מהות העסקה

במסגרת העסקה רוכשת אל על 9 מטוסי דרימליינר חדשים מדגמי בואינג 787-8 ו- 787-9, דרימליינר, כאשר 2 מטוסים מתוכם יימכרו לחברת החכרה וייחכרו מחדש. במקביל, תחכור אל על עוד 6 מטוסים מחברות החכרת מטוסים (ליסינג), כך שבסה"כ צפויה אל על להתחדש ב- 15 מטוסי דרימליינר חדשים. על פי דיווחי החברה שווי העסקה, לרכישת המטוסים, מנועים  ומלאי החלפים, מוערך בכ-1.25  מיליארד דולר. המטוסים החדשים יתקבלו בחברה החל מהרבעון השלישי של שנת 2017.

על פי תכנון זה, לפני יישום האופציה, בבעלות אל על יהיו 7 מטוסי 787-8 ו-787-9 ו-8 מטוסים יהיו בחכירה.

כמו כן, במסגרת ההסכם הוענקו לאל על אופציות לרכישה 13 מטוסים נוספים מדגמי 787, אשר יאפשרו להגדיל ולחדש את צי המטוסים רחבי הגוף, ולהרחיב את רשת הנתיבים של אל על.

מטוסים אלו יחליפו את מטוסי 747-400 ו-767 והם מיועדים לטוס ליעדים בטווח הבינוני והארוך. המטוסים הינם בעלי טכנולוגיה חדשנית ומהמתקדמים בעולם, מעניקים חווית טיסה, יתרונות תפעוליים רבים ונחשבים ליעילים וחסכוניים בצריכת דלק, בניצולת ובעלויות האחזקה.

כיצד החליטה אל על לצאת בתוכנית אסטרטגית ל-10 שנים ?

ההחלטה לצאת בתוכנית אסטרטגית ל-10 שנים, כולל רכישת מטוסים חדשים, החלה לקרום עור וגידים לפני כשנה וחצי. אז התברר להנהלת החברה ולדירקטוריון, כי בתוך עשור הגדילה אל על את הכנסותיה ב-717 מיליון דולר, מ-1.386 מיליארד דולר ב-2004 ל-2.103 מיליארד דולר ב-2013, גידול של 52%.

מתברר גם, כי בתחום ההכנסות מנוסעים הגידול היה מרשים יותר מ-1.048 מיליארד דולר ב-2004 ל-1.841 מיליארד דולר ב-2013, עלייה של 76%. לעומת זאת, בין השנים 2004 לבין 2013 ירדו הכנסות החברה ממטען מ-294 מיליון דולר ל-182 מיליון דולר.

גידול בתפוסה

עוד מתברר, כי בתוך עשור הצליחה אל על להגדיל את התפוסה במטוסים (Load Factor), בעקבות גידול במושב ק"מ זמין (ASK), מ-18,665 ב-2004 ל-21,828 ב-2013, ה גידול של 17% ובעקבות גידול בכמות נוסעים ק"מ מוטס (RPK) מ-14,347 ב-2004 ל-18,086 ב-2013, שזה גידול של 26%. היחס בין ASK לבין RPK נתן ב-2004 תפוסה של 76.9% וב-2013 נתן תפוסה של 82.9%, שזה גידול של 8%.

גידול פר נוסע

כתוצאה מכך גדלה ההכנסה פר נוסע מושב ק"מ ב-2004 ב-7.19 סנטים וב-2013 ב-09.8 סנטים. גידול של 36%. בעשור חל גם גידול בהוצאה למושב ק"מ (בניכוי הוצאות הביטחון) מ-3.34 סנטים ב-2004 ל-5.70 סנטים ב-2013. החישוב בסנטים בשני המדדים נעשה כאשר משקללים את כל הנתונים של טיסות לטווחים קצרים, בינוניים וארוכים.

עוד נתון מעניין גילה, כי המכירות באינטרנט גדלו באל על מ-25 מיליון דולר ב-2007 ל-220 מיליון דולר ב-2014.

על פי סקר שנעשה עבור אל על התברר, כי 60% מהקהל הישראלי מעדיפים אל על, 27% חסרי העדפה ו-13% מעדיפים חברה אחרת.

עשור בסימן הפסד

החברה גם לא התעלמה מנתוני רווח/הפסד שהיו בעשור שחלף (כולל 2014) שבו הרווחים של אל על היו: 218 מיליון דולר, והפסדים: 279 מיליון דולר, כך שאל על סיימה את העשור בהפסד של 61 מיליון דולר. אבל, נשארה איתנה בתזרים המזומנים שלה, מה שאיפשר את קבלת ההחלטות לרכישת מטוסי 737-900ER ומטוסי 787-8 ו-787-9 דרימליינר.

תוכנית אסטרטגית ל-10 שנים

על פי הנתונים והממדים שהסתכמו עד 2013, התקבלה באל על, לפני כשנה וחצי, ההחלטה לצאת בתוכנית אסטרטגית ל-10 שנים. היא עשתה זאת,  מול ההיצע של מושבים ק"מ של המתחרים, שגדל בעשור ב-140%, לעומת גידול של מושבים ק"מ באל על של 20% בלבד. התברר גם, כי התחרות הגוברת הייתה בעיקר מקרב טיסות הלואו קוסט, יותר מ-45% מהמתחרים. הגידול בתחרות גרם לכך כי מספר הקווים שבהם פעלו שני מובילים גדל מ-11 בשנת 2011 ל-14 בשנת 2013, עם סימני גידול מתמשכים.

פיתוח רשת הנתיבים

כתוצאה מכך הפך פיתוח רשת הנתיבים באל על למרכיב חשוב בחזון ובאסטרטגיה של החברה. כל זאת, על מנת לשמר את העובדה שאל על מפעילה את רשת הנתיבים הגדולה והמגוונת ביותר מישראל, ומתוך הבנה שרשת נתיבים עשירה תאפשר לאל על  להיות הבחירה הטבעית של הישראלים גם בעתיד. לכן בתחום זה הוחלט לעסוק ב-4 תחומים:

פיתוח רשת הנתיבים הקיימת לצד פתיחת שווקים חדשים
להבליט ש"המוביל הלאומי" הוא הבחירה הטבעית
ליצור מוצר תחרותי מול המקובל בתעופה ולקבל תמורה לכסף
לבלום את השחיקה בנתח השוק

על בסיס זה חנכה החברה את קו הטיסות לבוסטון, במטרה לחזק את פעילותה בצפון אמריקה, תוך יצירת מענה למגמות ולצרכים של המגזר העסקי והתיירותי ליעד הזה. המטוס שנבחר לבצע משימה זו היה בואינג 767.

אופטימיזציה של צי המטוסים

כדי ליצור מוצר תעופתי תחרותי הוחלט גם להגיע ל אופטימיזציה של צי מטוסי החברה ועל בסיס החלטה זו תוכננה מפת הצטיידות ארוכת הטווח של אל על. אם ב-2006 היו לאל על 10 ציי מטוסים, ב-2020 יהיו לה שלושה ציים וב-2024 יהיו לה שני ציים בלבד.

פרטי התוכנית

2015 –2017: קליטת מטוס 767-300 וקליטת שלושה מטוסי 737-900ER, מתוך 8 מטוסים מדגם זה שהוזמנו. קליטתם הסופית בחברה אמורה להסתיים ב-2017.

2017 – 2019: קליטת 8 מטוסי 787-9 שיחליפו את צי מטוסי 747-400. קליטת המטוסים האלה תאפשר לחברה לשפר את גמישות פעילותה ברשת הנתיבים ארוכי הטווח, תמקד את פעילות אנשי צוות האוויר ותציג ללקוחות מוצר חדש.

2019 – 2020: קליטת 7 מטוסי 787-8, שיחליפו את צי מטוסי 767-300. קליטת מטוסים אלה תגביר את גמישות הפעילות ברשת הנתיבים ארוכי הטווח ויושג אחידות במוצר התעופתי של החברה. עד 2024 יוצאו משימוש בחברה כל מטוסי 777-200 והחברה תפעל עם שני ציים בלבד – 737 ו-787.

מנכ"ל אל על, דוד מימון: "רכישת מטוסי הדרימליינר הם צעד אסטרטגי חשוב לאל על, במטרה לרכוש את הטוב ביותר. "אני גאה להשלים  היום את הסכם הרכישה במסגרת תכנית  ההצטיידות הגדולה ביותר בתולדות אל על. מטוסים אלו יחליפו את מטוסי ה- 747-400 ו- 767 והם מיועדים לטוס ליעדים בטווח הבינוני והארוך. המטוסים הינם בעלי טכנולוגיה חדשנית ומהמתקדמים בעולם, מעניקים חווית לקוח איכותית, בעלי יתרונות תפעוליים רבים ונחשבים ליעילים וחסכוניים בצריכת דלק, בניצולת ובעלויות האחזקה. אני משוכנע כי מהלך זה מהווה הזדמנות גדולה לעמוד ברף הגבוה המצופה מאיתנו להמשיך להעניק ללקוחותינו נוחות מירבית, חדשנות טכנולוגית, מטוסים מתקדמים ושירות איכותי ולהמשיך את תנופת ההתחדשות של אל על".

נשיא ומנכ"ל קבוצת התעופה האזרחית של בואינג, ריי קונור: "אנו גאים בבחירה של אל על במטוסי בואינג כחלק מההחלטה לחדש את צי המטוסים של החברה. אל על היא לקוח חשוב כבר 65 שנה של בואינג החוגגת השנה 100 שנה להיווסדה. המטוסים מדגם 787 מתאימים בצורה מושלמת לנתיבים ארוכי הטווח והבינוניים של אל על. הזמנת המטוסים תשפר את ביצועי החברה ואת נוחות וחווית הטיסה ואנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה שלנו עם אל על, שנמשך כבר חצי מאה".

 

 

Exit mobile version