ההפסד הנקי של אל על ברבעון הראשון של השנה גדל בכ-28.5% ל-29.961 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של כ-21.404 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לדברי הנהלת החברה, הגידול בהפסד נובע בעיקר מגידול בעלויות השכר, שרובו נבע מעיתוי תשלום מענקים חד פעמיים בגין שנת 2016 , תיסוף השקל ומגידול בעלויות הדס"ל.
הכנסות והוצאות מהפעלה
הגידול בהפסד הנקי נבע למרות שההכנסות מההפעלה ברבעון הראשון של השנה עלו בכ-5.3% ל-417.691 מיליון דולר, בהשוואה ל-396.485 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. יחד עם זאת הוצאות ההפעלה ברבעון הראשון עלו בכ-3.9% ברבעון הראשון ל-376.808 מיליון דולר, בהשוואה ל-362.098 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016.
יש לציין, כי את הגידול בהפסד ברבעון ראשון אפשר לראות גם בהפסד לפני מס שהסתכם ב-38.769 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מס של 33.537 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שזה גידול של כ-13.49%.
גם הרווח לפני ריבית מסים פחת והפחתות (EBITDA) ירד והוא הסתכם בכ-10 מיליון דולר, לעומת כ-11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שזו ירידה של כ-9%.
תזרים מזומנים
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-76.943 מיליון דולר, שזה עלייה ב-5.333 מיליון דולר מהתזרים מפעילות שוטפת ברבעון המקביל ב-2016. אבל, הוצאות המזומנים שהיו לאל על ברבעון הראשון היו:
השקעה לפעילות 69.745 מיליון דולר, לעומת 56.847 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016, שזה גידול בהוצאה של 12.898 מיליון דולר.
הוצאת מזומנים לפעולות מימון בסכום של 13.465 מיליון דולר, לעומת 9.994 מיליון דולר באותה התקופה ב-2016, שזה גידול בהוצאה של 3.471 מיליון דולר.
השפעת השינויים בשערי החילופין על יתרת המזומנים המוחזקות במטבע חוץ גרעו מהחברה 1.632 מיליון דולר, לעומת גריעה של 525 אלף דולר ב-206, שזה פער של 2.977 מיליון דולר
לכן תזרים המזומנים בתום הרבעון הראשון של השנה היה 22.295 מיליון דולר, לעומת 25.272 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2016, שזו ירידה של 2.977 מיליון דולר.
יתרות מזומנים
יתרות המזומנים של החברה ליום 31.3.2017 הסתכמו בכ-228 מיליון דולר וזה יותר חשוב מתוצאות הרווח וההפסד של המאזן. לכן, יתרות המזומנים שבקופת החברה ותזרים המזומנים הגבוה שלה מפעילות שוטפת מהווים בסיס איתן להמשך קידום השקעותיה במסגרת התכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה.
פעילות החברה גדלה ברבעון הראשון וזה קיבל את ביטויו בדברים הבאים:
מספר קטעי הנוסע ברבעון ראשון עלה בכ-7.1% לעומת אשתקד.
היצע המושבים של החברה גדל ב-1.3%.
פעילות החברה במונחי מספר הנוסעים כפול קילומטר (RPK) גדלה בכ-5.1%. (הגידול המשמעותי בקטעי הנוסע שהטיסה החברה ובנוסע קילומטר מוטס (RPK) נובע בעיקר מעליה בשיעור התפוסה אשר גדל ב-3.7%)
שיעור התפוסה במטוסים עמד על כ- 83.7%, שזה גידול של 3.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד
נתח השוק של אל על בנתב"ג עמד על כ- 32.8%.
גידול של 7% במספר נוסעים שהטיסה החברה, כאשר תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בכ-17%.
השינויים בשערי החליפין
נכון ליום 31 במרץ 2017, חל תיסוף של כ-3.6% בשער החליפין של השקל לעומת הדולר בהשוואה ליום 31 במרץ 2016 ותיסוף של כ-5.5% ביחס ליום 31 בדצמבר 2016. נכון ליום 31 במרץ 2017 חל פיחות של כ-6.5% בשער החליפין של היורו לעומת הדולר בהשוואה ליום 31 במרץ 2016 ותיסוף של כ-1.6% ביחס ליום 31 בדצמבר 2016. יצוין, כי השער הממוצע שקל/דולר לרבעון הראשון לשנת 2017 הינו 3.73 לעומת 3.91 ברבעון הראשון לשנת 2016, שזה תיסוף של 4.55.
תנודות בשיעורי הריבית
ברבעון הראשון לשנת 2017 חלה עלייה מ-0.62% ל-1.07% בשיעור הממוצע של ריבית הליבור לשלושה חודשים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
מחירי דלק סילוני
ברבעון הראשון של השנה חלה עלייה של כ-35.1% במחירי הדלק הסילוני (דס"ל) ל-54.5 דולר לחבית, בהשוואה ל-35.2% לחבית ברבעון המקביל אשתקד. לכן הוצאות הדס"ל של החברה, לרבות השפעת הגידור, גדלו בכ- 2.7 מיליון דולר (כ-8%) בהשוואה להוצאות ברבעון המקביל אשתקד עלייה אשר קוזזה בחלקה ע"י השפעת עסקאות גידור הדס"ל והירידה בשעות הטיסה.
חשיפה לשינויים במחירי הדס"ל
שינויים במחירי הדס"ל, המהווה מרכיב מרכזי בהוצאות התפעול של החברה, משפיעים מהותית על רווחיות החברה. להערכת החברה, ברמת הפעילות הנוכחית, כל שינוי של 1 סנט אמריקאי במחירו של גלון דס"ל במשך שנה שלמה משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ-2 מיליון דולר. החברה נוקטת בצעדי הגנה להקטנת החשיפה,
חשיפה לשינויים בשערי הריבית
כ-1% מהלוואות החברה לזמן ארוך הן בריבית משתנה. לפיכך, עלייה בשיעור ריבית הליבור עלולה להשפיע על רווחיות החברה. ברמת ההלוואות הנוכחית, כל עלייה של 1% בריבית הליבור במשך שנה שלמה, תגדיל את הוצאות המימון של החברה בכ-11 מיליון דולר.
חשיפה מטבעית
עיקר הכנסותיה והוצאותיה של החברה הינן בדולר של ארה"ב, המהווה את מטבע הפעילות של החברה, למעט הוצאות שקליות, שעיקרן הוצאות השכר ותשלומים לספקים מקומיים בארץ. בהתאם לכך, שינוי בשער השקל ביחס לדולר משפיע על ההוצאות השקליות של החברה במונחי דולר. להערכת החברה, ברמת הפעילות הנוכחית, כל תיסוף של 1% בשער החליפין של השקל ביחס לדולר במשך שנה שלמה, יגדיל את ההוצאות השנתיות של החברה בכ-5.5 מיליון דולר. בנוסף, לחברה חשיפה מטבעית גם בגין היתרות המאזניות שלה, בשל עודף התחייבויות על נכסים שקליים. כך, ירידה של 10% בשער החליפין הייתה מביאה להוצאה בסך של כ-9.1 מיליון דולר, בשל שערוך היתרות בדוח על המצב הכספי כאמור. כמו כן קיימת לחברה חשיפה לא מהותית למטבע היורו ולמטבעות אחרים.
דוד מימון מנכ"ל אל על: "החברה הציגה ברבעון הראשון נתונים תפעוליים מרשימים, טובים מהרבעון המקביל אשתקד, ורשמה גידול בשיעור של כ-5.3% בהכנסות ברבעון וזאת על אף התחרות ההולכת וגוברת והעמקת פתיחת השמים בנתב"ג . מספר הנוסעים שהטיסה החברה עלה בכ-7%; היצע המושבים של החברה גדל ב-1.3%; פעילות החברה גדלה ב- 5%; שיעור התפוסה במטוסים גדל בכ-4% ל- 83.7% שהוא שיעור גבוה במיוחד ברבעון חלש עונתית".
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "ברבעון זה רשמה החברה גידול מרשים בהכנסות וברווח הגולמי, לצד ירידה ברווח התפעולי, הנובעת מגידול בעלויות השכר, כתוצאה מהתיסוף של השקל ביחס לדולר וכתוצאה מעיתוי תשלום מענקים בגין שנת 2016. כמו כן גדלו עלויות הדלק בשל עליה במחירו, וזאת על אף השפעה חיובית של עסקאות גידור. פעילותה של החברה, הניבה תזרים מזומנים חיובי בסך של כ-77 מיליון דולר והיא מסיימת את הרבעון עם יתרת מזומנים בסך של כ-228 מיליון דולר. במהלך רבעון זה החלה החברה לשלם מקדמות עבור מטוסי הדרימליינר כחלק מתוכנית ההצטיידות הגדולה שלה בהיקף של כ- 54 מיליון דולר, אשר חלקן מומנו בהלוואות מבנקים".