Site icon IAS

אל על בדיווח לבורסה: חוקרים פשטו על משרדי החברה

אל על הפסידה למעלה מ-52 מיליון דולר בשנה החולפת . צילום יח"צ

חוקרים של הרשות לניירות ערך ביצעו היום (ד') חיפוש במשרדי אל על. החיפוש התבצע במסגרת חקירה של הרשות בנוגע לעבירות שימוש במידע פנים. במסגרת זו נחקרו נושאי משרה בחברה. בשלב זה לא ידוע האם בכוונת הרשות לפנות לבית המשפט בבקשה לעצור אותם, או שהם ישוחררו בתנאים מגבילים.

מידע הפנים – שייך על פי טיבו, לחברה. איש הפנים מחזיק במידע כנאמן החברה ולכן גם חל עליו איסור לנצל אותו לטובתו האישית. כוונת החוק היא למנוע קיומן של עסקאות בהן יש למקורבים – הנגישים למידע החשוב בחברה – יתרון על פני כלל ציבור המשקיעים, שאין ברשותם מידע זה.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על. צילום יונתן בלום

בעל המידע יכול לגלותו לציבור ואז זה ייהפך למידע פומבי. במידה ולא יגלה את המידע, עליו להמתין ולא לסחור במניה.

מידע פנים הוא כל התפתחות בחברה, שינוי במצבה או שינויים צפויים, או מידע אחר, אשר אינו ידוע לציבור ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר נייר ערך של החברה או במחיר נייר ערך אחר, שנייר ערך של חברה הוא נכס בסיס שלו.

האיסור על שימוש במידע פנים על ידי איש פנים הוא בעיקרו כדי למנוע ניצול יתרון בלתי הוגן במסחר בניירות ערך, הנובע מנגישות למידע אודות חברה, שאינו נחלתו של כלל ציבור המשקיעים. לא לחינם קבעו המחוקק ובתי המשפט, כי יתרון בלתי הוגן של מידע פנים פוגע בציפיותיו של ציבור המשקיעים לכללי משחק הוגנים בבורסה, ואף באמינותו של שוק ההון,  שיכול לגרום לבריחת משקיעים פוטנציאלים ממסחר בניירות ערך.

איש פנים שהמידע בידיו יכול להיות דירקטור, מנהל כללי, בעל מניות עיקרי בחברה, בכירים בחברה, או כל אדם אחר שמעמדו או תפקידו בחברה או קשריו, מאפשר לו להגיע למידע פנים, כולל בני משפחה של אלה שציינו.

פרסום ההודעה על החקירה של אל על הערב בבורסה, נעשה לאחר שמניית החברה עלתה היום ב-7.73% ל-117.1 אגורות למנייה, כאשר שווי החברה הבורסאי הוא 538.847 מיליון שקל. לצורך המחשה בלבד – מי שניצל מידע פנים לפני עליית מחיר המנייה, או שעשה מעשה כזה בעבר, ייחשב כמרוויח לא הוגן, היות ולציבור המשקיעים לא היה מידע שכזה.

בעוד שבוע אמורה אל על לפרסם  את את הדוחות הכספיים שלה ברבעון השלישי של השנה, שתוצאותיו לפני פרסומם נחשב מידע פנים, שאסור לנצלו למטרות פרטיות לפני הפרסום.

Exit mobile version