Site icon IAS

אי.די.בי תיירות-ישראייר הפסידה בחציון 26 מיליון שקל

מטוס ישראייר מסוג איירבוס A320 נחת בנתב"ג . צילום יחצ

מטוס ישראייר. צילום יח"צ

במחצית הראשונה של השנה היה ההפסד של אי.די. בי תיירות- ישראייר 27 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 10 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2017. גם ברבעון השני של השנה הפסידה החברה 7 מיליון שקלים, בהשווה לרווח של 2 מיליון שקלים ברבעון השני של 2017.

 הכנסות

בחציון הראשון של השנה היו ההכנסות 538 מיליון שקל בהשוואה ל-520 מיליון שקל באותה התקופה ב-2017 שזו עלייה  של 3.5%. ברבעון השני של השנה היו הכנסות של 299 מיליון שקל, בהשוואה ל-310 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד, שזו יגם ירידה של 3.5%.

הגידול בהכנסות במחצית הראשונה של שנת 2018 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נובע בעיקר מגידול במכירות ישראייר ותיירות נכנסת. הקיטון בהכנסות ברבעון השני של שנת 2018 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נובע בעיקר מפעילות סקי דיל, בין היתר כתוצאה מעיתוי חג הפסח, שחל השנה בסוף חודש מרס 2018 לעומת אמצע חודש אפריל בשנת 2017

עלות ההכנסות

עלות ההכנסות בחציון הראשון של השנה היה 503 מיליון שקל, בהשוואה ל-463 מיליון שקל בחציון 2017, שזו עלייה של 8.8%. עלות ההכנסות ברבעון השני של השנה היה 284 מיליון שקל, בהשוואה ל-274 מיליון שקל ברבעון השני ב-2017, שזו עלייה של 4.8%.

הגידול בעלות במחצית הראשונה וברבעון השני של שנת 2018 בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד נבע בעיקר מהגידול בהכנסות כאמור לעיל. כן תרמו לגידול גם עלייה של 29% ו-37%, בהתאמה, במחירי הדלק הסילוני, עלייה במחירי שירותי קרקע ועלויות שכר עבודה (עדכון שכר מינימום והסכם טייסים חדש שנחתם בחודש מאי 2017 .(

רווח גולמי

הרווח הגולמי בחציון הראשון של השנה היה 35 מיליון שקל, בהשוואה ל-57 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017, שזו ירידה 39.1%. הרווח הגולמי ברבעון השני של השנה היה 15 מיליון שקל, בהשוואה ל-35 מיליון שקל ברבעון השני ב-2017, שזו ירידה של 65.5%.

כתוצאה מכך, שיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות היה 6.5% בחציון הראשון של השנה, בהשוואה ל-11.0% ברבעון השני של השנה, שזו ירידה של 41.2%. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השני של השנה היה 5.2% בהשוואה ל-11.7% ברבעון השני ב-2017, שזו ירידה של 65.5%.

השחיקה ברווח הגולמי נובעת בעיקר מהגידול בעלות ההכנסות כתוצאה מעליית מחירים ושכר עבודה כאמור לעיל, מהתגברות התחרות ומכניסה ליעדים חדשים.

הוצאות תפעוליות

ההוצאות התפעוליות בחציון הרשון של השנה היו 54 מיליון שקל, בהשוואה ל-52 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017, שזו עלייה של 3.3%. ההוצאות התפעוליות ברבעון השני של השנה היו 27 מיליון שקל, בהשוואה ל-28 מיליון שקל ברבעון השני ב-2017. שזו ירידה של 2.7%.

 רווח תפעולי

אחרי ניקוי הוצאות אחרות נטו במחצית הראשונה של שנה 2018, כולל הוצאות קליטה והכשרת טייסים וצוות אוויר למטוסים החדשים שנקלטו בישראייר ברבעון השני של שנת 2018, היה ההפסד התפעולי בחציון הראשון של שנה 24 מיליון שקל, בהשוואה  לרווח תפעולי בחציון הראשון של 2017 שהיה 5 מיליון שקלים. ברבעון השני של השנה נרשם הפסד תפעולי של 13 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 8 מיליון שקל ברבעון השני ב-2017.

הפסד תקופתי

 לאחר הפסד מירידת ערך, שבמחצית הראשונה של שנת 2018 ושנת 2017 היה בגין העיסקה למיזוגה של ישראייר עם סאן דור, אשר בוטלה, היה ההפסד בחציון הראשון של השנה 27 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 10 מיליון שקלים בחציון הראשון ב-2017 וברבעון השני של השנה היה ההפסד 7 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 2 מיליון שקל ברבעון השני של 2017.

אורי סירקיס מנכ"ל אי.די.בי תיירות-ישראייר: "במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הרעה משמעותית בהוצאותיה. ההרעה הזאת מסתכמת לסך של כ-6 מיליון דולר פער שלילי בין תוצאות המחצית הראשונה של 2018 לבין המחצית הראשונה של 2017.

\"כשני שלישים של הפער – המהווים הפסד של כ-4 מיליון דולר – הנן הוצאות של תוכנית ההתאמה של ישראייר שהוכרזה במרץ 2016. תוכנית זו נועדה להיערך ולהגדיל את כושר התחרות של החברה בשנות השיא של התחרות בעידן השמים הפתוחים 2018 ו-2019.

"במחצית הראשונה של 2018 הרחיבה החברה את יכולותיה התפעוליות באמצעות קליטת עובדים, טייסים ומטוסים וכן השקעות בפתיחת יעדים חדשים. תרומתם צריכה לבוא לידי ביטוי במחצית השניה של 2018. ואני מאמין שההשקעות הניכרות יבואו כבר לידי ביטוי ברבעון השלישי השנה".

Exit mobile version