Site icon IAS

אילו נמלי תעופה באירופה עברו את מספר הנוסעים טרום קורונה?

נמל תעופה: בדרך לחופשה משפחתית. צילום freepik

נתונים מעודדים מגיעים מדו"ח חדש שפורסם על ידי מועצת נמלי התעופה הבינלאומית (ACI) ממנו עולה כי 2.5 מיליארד נוסעים עברו בנמלי התעופה האירופיים בשנת 2024 – 7.4% יותר מאשר ב-2023 והתעבורה הכוללת בשנה שעברה הייתה 1.8% מעל הרמות שלפני מגפת הקורונה (2019).

עם זאת, 47% מנמלי התעופה באירופה עדיין מתחת לנפחים שלפני מגפת הקורונה. על פי ACI Europe, שינויים מבניים בשוק התעופה והגיאופוליטיקה הביאו לפערי ביצועים משמעותיים בשווקי נמלי תעופה לאומיים ופרטיים. זה משקף שינויים מבניים בשוק התעופה – כולל מעבר חלקי לרכבת – ניידות חוצת גבולות חזקה בשוק האיחוד האירופי, וביקוש הולך וגדל במהירות בשווקים מתעוררים מחוץ לאיחוד האירופי.

הצמיחה של נמלי התעופה באירופה בשנת 2024 נבעה בעיקר הודות לתנועת נוסעים בינלאומית (עלייה של 8.8% לעומת 2023), על פי הדו"ח ותנועת הנוסעים המקומית גדלה רק ב-2.5% לעומת 2023 ונותרה ב-6.3% מתחת לרמות שלפני המגפה.

"נמלי התעופה של אירופה קיבלו בברכה 200 מיליון נוסעים נוספים בשנה שעברה, כאשר רבים עברו את השיאים ההיסטוריים הקודמים שלהם", אמר אוליבייה ינקובק (Olivier Jankovec), מנכ"ל ACI אירופה. "זה הושג למרות מחירי הטיסה המנופחים בהרבה, לחצים מתמשכים באספקה, בעיקר צמיחה כלכלית פושרת ומתיחות גיאופוליטית. זה בבירור מעיד על האופן שבו צרכנים נותנים כעת עדיפות לחוויות ולנסיעות בפרט."

מי הם נמלי התעופה העמוסים ביותר באירופה?

נמלי התעופה האירופיים עם הביצועים הטובים ביותר בשנת 2024 היו: לונדון הית'רו, איסטנבול, פריז CDG, אמסטרדם ומדריד. לונדון הית'רו שמר על מעמדו כנמל התעופה העמוס ביותר באירופה בשנת 2024, וקיבל בברכה 83.9 מיליון נוסעים. זה ייצג עלייה של 5.9 אחוזים לעומת השנה הקודמת, מה שאיפשר לרכזת הבריטית לעבור את רמות הטרום-מגיפה שלו ב-3.7 אחוזים.

נמלי תעופה בשוק האיחוד האירופי – כולל בהונגריה, צ'כיה ואסטוניה – רשמו עלייה של 7.8 אחוזים בתנועת הנוסעים בשנת 2024 בהשוואה לשנה הקודמת, כשהם עולים על אלה בשאר רחבי אירופה. השפעת הגיאופוליטיקה הייתה חריפה יותר באותם אזורים, ופגעה בנמלי תעופה בישראל (33.3%-), רוסיה (13.5%-) ואוקראינה (ללא תנועה).

תנועת הנוסעים בשדות תעופה קטנים (פחות ממיליון נוסעים) בשנת 2024 גדלה בקצב האיטי ביותר ונשארה ב-34.5% מתחת לנפחים שלפני מגפת הקורונה. הסיבה, שינויים מבניים בשוק והתפתחויות רגולטוריות שמעכבות את התאוששותם.

" אנו צופים צמיחה של 4% בתנועת הנוסעים לשנת 2025 – אך נצטרך לשמור על תחזית זו בבדיקה, בהתחשב באי הוודאות הפוליטית והכלכלית הגלובלית המכריעה. האתגרים העיקריים לתנועת הנוסעים יהיו בעיות ניהול צי של חברות תעופה, מחסור בקיבולת ניהול תעבורה אווירית, מדיניות תעופה לא מומלצת וגיאופוליטיקה", סכמה ינקובק.

Exit mobile version