Site icon IAS

אייר ברלין ובריתות התעופה

לאחרונה התבשרנו כי חברת התעופה אייר ברלין, השנייה בגודלה בגרמניה, נכנסה להליך פשיטת רגל לאחר שאיתיחאד איירווייס המחזיקה ב-29.2% ממניותיה סגרה את הברזים להזרמת כספים נוספים. כל זאת, לאחר שנים של ניסיונות כושלים מצד חברת התעופה מדובאי להחזיר את אייר ברלין למסלול הרווחים ללא הצלחה יתרה.

בשלב ראשון החליטה ממשלת גרמניה להעניק לחברת התעופה אייר ברלין הלוואת גישור בהיקף של 150 מיליון יורו במטרה למנוע כאוס בקרב נוסעי החברה המבלים את חופשת הקיץ ביעדים בינלאומיים, למצוא מענה הולם לכ-7000 עובדי החברה ולמצבה הכלכלי הכושל ע"י מכירתה לקונים פוטנציאליים, כאשר הבולטת מביניהם היא לופטהנזה.

רק בחודש דצמבר האחרון חכרה לופטהנזה 40 מטוסי אייר ברלין עבור חברות הבת בקבוצה, אירווינגס ואוסטריאן איירליינס, מה שהיה אמור להזרים חמצן לתוכנית הראורגניזציה של אייר ברלין, שלא צלחה גם הפעם.

כיצד קריסתה של אייר ברלין עלול או עשוי להשפיע על מערך הכוחות בין בריתות התעופה ,Oneworld שבה חברה אייר ברלין, Star Alliance בה חברות תעופה מקבוצת לופטהנזה, יונייטד ואחרות ו- Skyteam של קבוצת אייר פראנס – KLM, דלתא ואחרות.

לחברת התעופה אייר ברלין מעולם לא היה משקל רב כמתחרה בקווי התעופה הבינלאומיים לעומת חשיבותה הרבה ביבשת אירופה. אייר ברלין הייתה מאז ומעולם סוג של חברת לאו קוסט עבור ברית התעופה והנוסעים המגיעים בטיסות טראנסאטלנטיות לגרמניה ומשם בטיסות המשך ליעדיה הרבים ביבשת אירופה. דוגמא לכך היא  אמריקן איירליינס, שעלולה להיפגע מהמצב אם וכאשר תימכר אייר ברלין ללופטהנזה בהשוואה למתחרה האמריקנית, יונייטד איירליינס, החברה בברית התעופה סטאר אליאנס ושותפתה האסטרטגית של לופטהנזה שרק תרוויח מהמהלך.

נוסעי אייר ברלין היו בין המרוויחים העיקריים מהיותה חברה בברית התעופה Oneworld בה חברות אמריקן איירליינס, בריטיש איירווייס, קתאי פסיפיק, פינאייר, איבריה, ג'פן איירליינס, LATAM, מלאזיה איירליינס, קוואנטס, קטאר איירווייס, רויאל ג'ורדניאן, סרי לנקה איירליינס, ו- S7 .

אכן, רכישתה של אייר ברלין ע"י לופטהנזה תעניק לברית התעופה Star Alliance שליטה כמעט אבסולוטית באזור מרכז אירופה היכן שפועלות כבר כעת ביתר שאת חברות התעופה אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס, קרואטיה איירליינס, לופטהנזה, סוויס ולוט הפולנית.

ל- Skyteam , ברית התעופה השלישית והשנייה בגודלה במונחים של תנועה אווירית יהיה קשה להתחרות עם ברית התעופה  Star Alliance , כאשר לצידה עומדות רק חברות התעופה אייר פראנס – KLM , אליטליה ונתיבי אוויר צ'כיים.    

Exit mobile version