Site icon IAS

איזי ג'ט צימצמה את ההפסד החציוני ל-68 מיליון פאונד

איזי ג'ט החלה להפעיל טיסות מנמל התעופה טגל ברלין. צילום. יחסי ציבור

איזי ג'ט. תגדיל את מספר הטיסות השבועיות ל-70. צילום יח"צ

בניכוי השקעותיה בנמל התעופה טגל בברלין, זינקה איזי ג'ט במחצית השנה שהסתיימה ב-31 במרץ השנה לרווח לפני מס של 8 מיליון פאונד, המהווים שיפור של 220 מיליון פאונד בהשוואה לשנה הקודמת, שבה נרשם בחציון הראשון הפסד של 212 מיליון פאונד. אבל, בגין כל פעילותה, כולל ההשקעה בטגל, הפסידה החברה לפני מס 68 מיליון פאונד, בהשוואה להפסד של 236 מיליון פאונד במחצית הראשונה של השנה שעברה. שזו ירידה של כ-71% בהפסד הכולל.

כשבאים לבחון את דוח תוצאות איזי ג'ט במחצית הראשונה של השנה שהסתיימה ב-31 במרץ 2018, צריך להתחיל דווקא מהציפיות של החברה לסיים את השנה העסקית עם רווח לפני מס של 530-580 מיליון פאונד. זאת היא התכוונה לעשות באמצעות עדכון האסטרטגיה העסקית שלה, השקעה בהגברת היצע החופשות שלה ("איזי ג'ט הולידייס"), מיקוד בנוסעים עסקיים, בנאמנות לקוחות ובמידע. רק כך אפשר לראות ולהבין, מבעד לנתונים המספריים של החציון, את הצלחת החברה ליישם את תוכניותיה.

האסטרטגיה הבסיסית

בסיס האסטרטגיה של איזי ג'ט הוא מדיניות קשוחה בנושא בקרת הוצאות וביסוס מעמדה דווקא בנמלי תעופה ראשיים, שזו חריגה מימי הבראשית של חברת הלואו קוסט, שתמיד חיפשה נמלי תעופה משניים, כדי לאפשר לה למכור כרטיסי טיסה מוזלים. מעבר לרעיון ששיטה זו מתבצעת כהכנה לברקזיט בתקיעת יתדות בתוך אירופה, התברר לאיזי ג'ט, שהתבססות נכונה בנמל תעופה ראשי יאפשר לה להגדיל את תדירויות טיסותיה ואת תפוסת מטוסיה, תוך ניצול הירידה בתפוסה אצל המתחרים. כאשר בכוונתה לנגוס ממתחרותיה TUI ותומס קוק.

דוגמה מצויינת לכך היא ברלין, שהיא כיום הבית החדש של איזי ג'ט. נמלי התעופה טגל ושונפלד בברלין, מהווים עתה "נמל בית" של החברה הבריטית, בסיס מרכזי המאפשר להפעיל 100 נתיבי טיסה אל הבירה הגרמנית וממנה. איזי ג'ט מילאה במהירות את החלל שהותירה קריסתה של אייר ברלין, ובהשקעה של 40 מיליון פאונד רכשה יותר מ-25 מטוסים מהמוביל שקרס ובהתאם – את הסלוטים שהתפנו בנמל טגל בברלין.

לפי לוח הזמנים של קיץ 2018, איזי ג'ט מציעה כעת יותר מ-100 נתיבים מנמלי טגל ושונפלד ליעדים פנימיים בגרמניה ויעדים אירופיים, כולל 28 נתיבים בלעדיים. בתוך הגדלת תדירויות הטיסה, יצרה החברה מברלין נתיבים בינלאומיים חדשים אל יעדי נופש ובהם אליקנטה (Alicante), ביאריץ (Biarritz), קורפו (Corfu), פארו (Faro) מנורקה (Menorca) ופולה (Pula). זה קיבל ביטוי בגידול ההכנסות בחציון, כאשר גם המעבר החלקי של הפסחא למחצית הראשונה של השנה, תרם את חלקו.

איזי ג'ט הגדילה את היצע החופשות שלה באמצעות "איזי ג'ט הולידייס",  צילום עירית רוזנבלום

ציפיה להגדלה משמעותית ברווח

בהסתמך על כל נתיבי החברה בבריטניה, באירופה, ובנתיבים הבינלאומיים הנוספים, כשהיא נהנית מביקושים חזקים בעקבות קריסתם של כמה יריבים קטנים יותר, כמו מונרך, מצפה איזי ג'ט בתום השנה להכנסות של 530-580 מיליון פאונד, שזו עלייה של 30% בהשוואה לאשתקד, ו-5% – 15% יותר מהתחזיות של האנליסטים. בהסתמך על המומנטום, אמר המנכ"ל החדש שלה, יוהאן לונדגרן, כי הוא ירחיב את עסקי החופשות ("איזי ג'ט הולידייס"), את תוכנית נאמנות הלקוחות ואת ההצעות לנוסעים העסקיים.

התחייבות זו לא נזרקה לחלל סתם. כאמור, שיפרה איזי ג'ט את מצבה בחציון הראשון של השנה ב- 220 מיליון פאונד בהשוואה לשנה הקודמת, שבה בחציון הראשון היה הפסד של 212 מיליון פאונד.

כשבוחנים את הגידול בחציון ב-3 מיליון נוסעים ל-36.8 מיליון, כולל 700 אלף נוסעים מהפעילות החדשה של איזי ג'ט בנמל התעופה טגל שבברלין, מבינים עד כמה נכונה הייתה ההחלטה הכלכלית להתבסס בברלין. רואים זאת בנתוני היצע התפוסה שגדלה ב-7.8% כשהחברה הגדילה את הרשת שלה ב-4.6% והוסיפה 1.2 מיליון מושבים בטגל. התוצאה היא שמקדם התפוסה (Load Factor) עלה ב-0.9% ל 91.1%.

גידול בהכנסה הכולל

נתונים אלה השפיעו על ההכנסה הכוללת של החברה שהגיעה בתום החציון ב-2.183 מיליארד פאונד, כשבהשוואה ל-1.827 מיליארד פאונד במחצית הראשונה של השנה הקודמת – גידול של 19.5%. יתרה מכך, בכלכלה תעופתית חשובה מאוד ההכנסה למושב, בכך בוחנת החברה אם מדד התפוסה (LF), שהוא היחס בין מספר מושב ק"מ זמין (ASK) לבין מספר הנוסעים בתשלום (RPK), הניב את ההכנסה הרצויה. לפי נתוני החציון, בניכוי הפעילות בטגל, ההכנסה למושב באיזי ג'ט גדלה ב-12% ל-54.64 פאונד וזה נתון טוב.

תוצאות אלה איפשרו לחברה צמצם את ההפסד הכולל של כל פעילותה למחצית הראשונה ל-68 מיליון פאונד (כולל ההשקעה בטגל), בהשוואה להפסד של 236 מיליון פאונד במחצית הראשונה של השנה שעברה. שזו ירידה של כ-71%.

תזרים מזומנים

נתוני רווח או הפסד חשובים, אך תזרים המזומנים של כל עסק חשובים יותר. המודל העסקי של איזי ג'ט והאסטרטגיה שלה נתמכים בתום החציון הראשון במאזן של מזומנים של 665 מיליון פאונד, שזה פי 1.883 בהשוואה לתזרים מזומנים של 353 מיליון פאונד בשנה שעברה.

Exit mobile version