Site icon IAS

אטלס גלובל: 4 כוכבים במכה ראשונה

חברת התעופה הטורקית אטלס גלובל זכתה ב-4 כוכבים מטעם חברת דירוג חברות התעופה הנחשב Skytrax, לאחר שהגישה בקשה להיבדק על ידו. לדברי נשיא אטלס גלובל (Atlasglobal) מורט ארסוי (Murat Ersoy), לא חברות רבות מצליחות כבר בבקשה הראשונה שלהן לעמוד בתנאים ולזכות בדירוג.

כדי לציין את ההישג, קיימו Skytrax – חברה עצמאית שבסיסה בבריטניה – ואטלס גלובל השבוע מסיבת עיתונאים בינלאומית באיסטנבול. באירוע אפשר היה לשבת באולם אחד עם עיתונאי תיירות מטורקיה, לבנון, איראן, קזחסטאן, זימבבואה, אוקראינה, רוסיה (במספרים גדולים) ואחרים, שכל אחד מהם התעניין, מטבע הדברים, בפעילות החברה במדינתו.

ארסוי (49) מאיסטנבול, הוא בוגר בית ספר גרמני באיסטנבול ולמד כלכלה בארה"ב. ב-1991 פתח  עם אחיו התאום סוכנות תיירות (טור אופרייטור) ותוך זמן קצר צמחו גם לניהול מלונות ולהשקעות בתיירות. כיום הוא אחד הטור אופרייטורים המובילים בטורקיה, בעל עשרות אלפי חדרי מלון, כולל בבודרום ובאנטליה, כמו גם שלושה מלונות הפאר Elexus Hotels & Resorts &Spa בערים אחרות בטורקיה.

את הכניסה לתחום התעופה ביצעה החברה בשנת 2004, כאשר רכשה מחצית מחברת התעופה אטלס ג'ט הגרמנית. ב-2006 רכשה את כל הבעלות עליה ושינתה את שמה לאטלס גלובל.

לחברה 2,000 עובדים, אקדמיה להכשרת כוח-אדם וחברת תחזוקת מטוסים. ארסוי פעיל בארגונים שונים ונחשב לאחת הדמויות המובילות בכלכלה הטורקית.

בדירוג זכתה אטלס גלובל הודות לקלות ההזמנה און ליין, תצורת המושבים ורוחבם במחלקת העסקים (לא נעשתה סתם התאמה ממחלקת תיירים), הארוחות על המטוס וטיב מוצרי המזון והשירות בכלל. בין שאר הקטגוריות שזכתה בהן החברה נמנות הקטגוריה "החברה שהכי אוהבת את הנוסעים שלה" ו"החברה הנאהבת ביותר על ידי נוסעיה". כיום יש 41 חברות בעולם שהן בדירוג של 4 כוכבים, מתוך 400 הנבדקות.

בטקס במלון Raffels החדיש והמפואר, קיבל ארסוי את התעודה ממנכ"ל סקייטראקס אדוארד פלייסטד (Edward Plaisted). העיתונאים הזרים והמקומיים זכו לטעום את תפריטי המטוסים, שהוגשו על ידי הדיילות החינניות והשפים והשפיות של החברה, ואכן היו טעימים וטריים.

ארסוי סיפר על הדרך שבה הם שומרים על רמת השירות, בין השאר על ידי בדיקה בלתי מתפשרת של 5 נוסעים בכל טיסה, הפקת לקחים מתמדת – וצ'יפור בבונוס של 80% מהשכר לכל הצוות, הקפדה על ארוחות ברמה גבוהה, נותני שירות על המטוס באנגלית, רוסית וטורקית ועוד.

לדבריו בתחילת הפעילות של החברה, 70% מהנוסעים היו מתיירות פנים וכיום המצב הפוך והוא עומד רק על 30%. החברה טסה ליותר מ-40 יעדים מאיסטנבול ולה קוד-שייר עם אייר פרנס/קלמ ואייר סרביה.

מנכ"ל סקייטראקס פלייסטד אמר כי אין כמעט חברות המציעות מחלקות עסקים במטוסים צרי-גוף כפי שמציעה אטלס גלובל. "4 כוכבים הוא דירוג חזק ויציב ומייצג צוות יעיל. רוב החברות הן ברמה של 3 כוכבים", ציין. הוא הוסיף שבניגוד לבתי המלון, המדורגים ברייטינג ממשלתי המשתנה ממדינה למדינה – כאן מדובר במכנה משותף אחד מאוד גבוה, הדורש מהחברות להתחרות בחברות התעופה בדרום אסיה הידועות ברמה הגבוהה שלהן.

"שילוב של משמעת גרמנית עם קבלת אורחים טורקית"

ארסוי פיזר אמרות כמו "אטלס גלובל היא שילוב של משמעת גרמנית עם קבלת אורחים טורקית", "אנחנו משקיעים בחינוך ובספורט וככה אתה נהפך לחברה לאומית" ו"אנחנו לא מתייחסים אל הנוסעים שלנו כאל אורחים, ואחר כך גובים מהם כסף על אוכל", אלא שבערבו של אותו היום אמר ש"לטיסות לטווח קצר נשתמש בעתיד הקרוב במטוסי אטלס-ג'ט (שמה של החברה לפני ששונה לאטלס גלובל, ע"ר) לטיסות 'באדג'ט'".

תוכנית ההתרחבות של אטלס גלובל כוללת 9 בסיסים חדשים ודרכם למדינות רבות במזרח אירופה וכן לאפריקה

לדברי ארסוי, העולם מתחלק כיום למזרח ולמערב – המזרח כולל את רוסיה, טורקיה, סין, עיראק והקורפורטים. המערב – את אירופה וארה"ב. "השוק האירופי לא יגדל, במזרח אירופה אוכלוסיה צעירה, רעבה, מוכנים להתחיל להשקיע, וההשקעות שלהם ייכנסו לכלכלה".

ארסוי סיפר לעיתונאים הרוסים הרבים כי יש צפי שבשנה הבאה רוסיה תסיר את דרישות הוויזה מאזרחי טורקיה והתנועה הדו-כיוונית תגדל. "בשנה שעברה טסנו מאנטליה ל-14 יעדים ברוסיה ובשנה הבאה נטוס ל-20 יעדים ונכפיל את הקיבולת מ-80 ל-160 טיסות בשבוע."

מי תהיה טורקיה החדשה ? 

בכיכרות נמכרים ערמונים ותירסים קלויים בעגלות מסוגננות ובבזארים המוכרים מנסים לפתות את המבקרים להיכנס אליהם בעזרת השאלות "ליידי, מאיפה את?". בלא מחשבה תחילה, העדפתי להסתיר את היותי ישראלית, במיוחד על רקע החדשות הבלתי-פוסקות ב-CNN על הכרזותיו של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

שנת הפיגועים וההפיכה בטורקיה, 2016, פגעה אנושות בתיירות לטורקיה ולמצרים. לדברי ארסוי, טור אופרייטורס ש"שמו את כל הפעילות בסל אחד של שתי המדינות, חוו ירידה בפעילות של 40% שפשוט נעלמה. חלק כמעט פשטו רגל וחלק פשטו רגל בפועל. למדנו לא להתרכז רק בשוק אחד אלא למצוא יעדים חדשים לשוק האירופי ולפזר את הסיכונים."

לדבריו, היעד המבטיח הבא הוא אלבניה: "התיירות יכולה לשמש בה חלופה לחקלאות, כוח האדם בה זול יותר, היא בתולית מבחינה תיירותית וחלופה טובה לטורקיה. כיום יש בה מעט מלונות והיא הכי טובה להשקעה."

ואשר לשאלה מה היה עושה לו היה יודע מה יקרה ב-2016, ענה בחיוך: "לא הייתי נכנס לתעופה".

הנקודה היהודית באיזמיר

מזה עשור פועל פרויקט שיקום והקמת מוזיאון פתוח ברובע היהודי של איזמיר, פרי יוזמה משותפת של דניאל צימט ושל יהודית קרייתי, בעלת "קרן קרייתי" מתל-אביב, המשקיעה במקום משאבים רבים. מתקיים שיתוף פעולה בין הקרן למשרד התרבות והתיירות בטורקיה, במטרה להפוך את האזור המשוקם לאתר תיירות אטרקטיבי. פרויקט שיקום בתי הכנסת באיזמיר והקמת מוזיאון חי במקום הוצג החודש בכנס השנתי של ארגון המוזיאונים היהודיים באירופה  שנערך בטולדו ספרד, במסגרת שנת היודאיקה הספרדית.

היזמים מעוניינים בטיסות ישרות לאיזמיר. שאלנו את ארסוי על כך, ועוד שאלות:

מה הסיכוי שאטלס גלובל תיענה לאתגר?

ארסוי: "אם רוצים טיסה ישירה בין נתב"ג לאיזמיר, אנחנו צריכים 'בייס' בישראל. אנחנו טסים בלילה, אבל נתב"ג סגור בלילה. עכשיו, כשאנחנו מתחילים לטוס מדי יום מאיסטנבול, כל הטיסות הללו יתנו טיסות-המשך נוחות לאיזמיר. זו הדרך היחידה כרגע".

מה מחזור העסקים שלכם?

ארסוי: חצי מיליארד דולר בחברת התעופה ובחברה כולה – מיליארד דולר בשנה. אשר לרווחיות, כרגע אנחנו בשלב ההשקעות. אנחנו צופים שב-2020 נסיים את ההשקעות ואחרי שנתיים נתחיל להרוויח.

האם אתם מתכננים טיסות ארוכות-טווח (Long Haul) ?

ארסוי: כן, אנחנו חושבים על כך, אבל 70% מהטיסות הן טרנזיט ונצטרך למצוא דרך להעביר אותן דרך הרשת הגלובלית שלנו.

אחד המלונות הרווחיים ביותר שלכם, Elexus Hotels & Resorts &Spa נמצא בקפריסין הצפונית. איך אתם רואים את הבעיות בין קפריסין הטורקית לקפריסין היוונית?

יש לנו 2,000 חדרי מלון בקפריסין הצפונית. אנחנו מטיסים אליה דרך איסטנבול את הלקוחות שלנו מהעולם וזו אחת ההשקעות הטובות שלנו. לא צריך ויזה ולא מחתימים דרכון. זה כמו הונג קונג ומקאו – צפון קפריסין היא המקאו שלנו. היא מעין לאס וגאס קטנה. היא גם מחוץ למעגל הטרור ומקום בטוח. חוץ מזה, הסנקציות שהטילה קפריסין היוונית על הנוסעים הישראלים כשהיא מונעת מהם להגיע לחלק הצפוני, לא יימשכו הרבה זמן. לא כשעל הפרק צינור הגז מישראל לטורקיה ולאיטליה דרך קפריסין ומעורבות אמריקאית בגז. צפון קפריסין תהיה ה-Hub של הגז וההשקעות והחלק היווני יצטרך לקבל את תכתיבי ארה"ב.

וכשייפתר הסכסוך בקפריסין, תבקש טורקיה להתקבל לאיחוד האירופי?

ארסוי: אנחנו בחרנו ברוסיה.

אטלס גלובל בישראל

אטלס גלובל החלה לפעול בשוק הישראלי בסוף חודש אוקטובר 2017, החברה מפעילה טיסה יומית מתל אביב לאיסטנבול ומשם לכ- 55 יעדי המשך. החברה מיוצגת בישראל ע"י ממן אוויאיישן.

*הכותבת הייתה אורחת חברת Atlasglobal

 

Exit mobile version