Site icon IAS

תכנית הרכבל בירושלים הופקדה בוועדה לתשתיות לאומיות

הדמיה של פרוייקט הרכבל בירושלים, מתוך מצגת של משרד התיירות

התכנית להקמת הרכבל בירושלים אושרה היום להפקדה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות. לאחר אישור הוועדה, תעבור התכנית לשלב הערות והשגות הוועדות המחוזיות והציבור. בוועדה לתשתיות לאומיות חברים נציגי ממשלה, נציגי ציבור ונציגי רשויות מקומיות שדנים בנושא.

ממשרד התיירות נמסר כי הרכבל בירושלים נועד לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה, לאור הגידול המשמעותי בתנועת התיירות לישראל בשנתיים האחרונות, והוא יהווה חלק ממערך התחבורה הציבורית של העיר ירושלים. הרכבל ינגיש אתרים בעלי חשיבות לאומית, עולמית ותיירותית. נוסף על כך, הרכבל יחבר בין השכונות באגן הדרומי לעיר העתיקה.

אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1,400 מטרים, והוא יעבור בין תחנה A במתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך תחנה תפעולית B בגן מיחא, משם לתחנה C בהר ציון ומשם לתחנה D  במבנה קדם בסמוך לשער האשפות בחומות העיר העתיקה. מסלול הרכבל יעבור ברובו בשטח בבעלות ציבורית.

הדמיה של התחנה במתחם התחנה שבמושבה הגרמנית. הדמיה הרשות לפיתוח ירושלים

כמו כן, מצוין כי הרכבל יהיה בעל קיבולת של כ-3,000 נוסעים בשעת שיא לכיוון ומקושר למערך הסעת ההמונים המתוכנן בירושלים. טכנולוגיית הרכבל מאפשרת מתן פתרון תחבורתי באזור עם אילוצים טופוגרפיים צפופים, בעלי קיבולת מוגבלת של תשתית כבישים, בסמיכות לאתרים היסטוריים, ארכיאולוגיים ומבני דת. בבקשה לאישור התכנית נכתב עוד, כי אמצעי תחבורה במפלס עילי אינו צורך קרקע, בהשוואה לאמצעים אחרים, ואינו מצריך פריצה או הרחבת דרכים. כמו כן, מדובר ב"פרויקט ירוק" המאופיין בפגיעה סביבתית מינימאלית, טכנולוגיה שקטה, לא מזהמת וללא בעיית קרינה.

שר התיירות, יריב לוין, אמר היום: "עשינו היום צעד גדול נוסף בדרך לאישור פרויקט הרכבל בירושלים. אנו מובילים ומתקצבים את הפרויקט אשר עתיד לשנות את פניה של ירושלים, לאפשר גישה קלה ונוחה לתיירים ולמבקרים בכותל ולשמש אטרקציה תיירותית יוצאת דופן בחשיבותה״.

התוכנית הופקדה לאחר שהממשלה אישרה בחודש מאי את הצעת החוק של שר התיירות יריב לוין, להקצות סכום של כ-200 מיליון שקל ממשרד התיירות, להקמת רכבל תיירותי אל העיר העתיקה בירושלים. הפרויקט יבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים.

לפי משרד התיירות, פרויקט הרכבל מהווה אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה כבירת תיירות עולמית כדי להגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת למדינה ולחזק את כלכלתה. הרכבל יהווה גם אטרקציה תיירותית ייחודית שממנה ניתן יהיה לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים, כמו גם יחזק וייפתח את מוצר הלילה התיירותי של העיר. כמו כן, הרכבל יאפשר להתגבר על קשיי הנגישות של תיירים המבקשים להגיע לעיר העתיקה. רכבל מהסוג הזה פועל בהצלחה רבה בערים בעולם, ומהווה גורם משיכה משמעותי.

סרטון הדמיה לרכבל לעיר העתיקה של הרשות לפיתוח ירושלים

המתנגדים קוראים שלא לשנות את קו הרקיע, וצביונו של המרחב ההסטורי והקדוש

לפיה הסברי משרד התיירות, הרכבל יעניק פתרונות של תחבורה ואיכות הסביבה והוא ינגיש את העיר העתיקה לבעלי מוגבלויות. בימי חג לשלוש הדתות מבקרים בעיר העתיקה בין עשרות למאות אלפי אנשים. היום מנועה כניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה למי שאינו מתגורר בה ולכן הרכבל מוגדר כפרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים.

לא כולם תמימי דעים עם המיזם: “לעצור את הרכבל לעיר העתיקה, ירושלים אינה דיסנילנד” קראה מודעה שהתפרסמה ב-12 בחודש. שורה של חותמים קראו לממשלה לסגת מהמיזם, שלדעתם, ישנה לחלוטין את קו הרקיע של העיר. וכך נכתב במודעה: “בימים אלה מקדם במרץ משרד התיירות תכנית גרנדיוזית ומסוכנת – בניית רכבל לעיר העתיקה. התוכנית תשנה לחלוטין את קו הרקיע, את הנוף ואת צביונו של המרחב ההיסטורי והקדוש סביב העיר העתיקה. הרכבל יהיה נטע זר בעיר העתיקה ויפגע קשות בגיא בן הינום. הוא יכלול עמודים, כבלים, עשרות קרונות וארבע תחנות מאסיביות, שאחת מהן תמוקם במתחם קדם, בצמוד לחומות העיר העתיקה. תחנות נוספות יהיו באזור התחנה הראשונה, באבו תור ובהר ציון”.

עוד נכתב כי פרויקט חריג ושנוי במחלוקת זה לא הובא לדיון בוועדות התכנון והבניה, כיוון שהוא מקודם כפרויקט לאומי בוועדה לתשתיות לאומיות. לטענתם, כך נמנעת מהציבור ומהקהילה המקצועית האפשרות לערוך דיון פתוח בתכנית ואף להתנגד לה.

Exit mobile version