Site icon IAS

שכרון חושים בוורונה

העיר ורונה. השלמת עיסקה לרכישת מלון בעיר צפויה בחודש אוקטובר. צילום שוש להב

שכרון החושים בוורונה, נובע לא רק מהיין, אלא גם מהנופים הפתוחים של פרובינציית ורונה, הנטועים בעיקר בכרמי גפנים, מהווילות המהודרות המציעות אירוח מפנק, מהמסעדות המופלאות ומהאטרקציות המרתקות של עיר האוהבים ורונה. כשמזכירים את העיר ורונה, מיד חושבים על רומיאו ויוליה של שייקספיר, נכון? אז מתברר שיש בה הרבה הרבה יותר מזה.  

איטליה מחולקת למחוזות שאחד מהם הוא ונטו, הנמצא בצפון-מזרח המדינה, שוכן בין הרי האלפים לים האדריאטי, ובתוכו זורם נהר הפו והוא נושק גם לאגם גארדה. בירת המחוז היא העיר ונציה. המחוז נחלק לנפות (פרובינציות), שאחת מהן היא פרובינציית ורונה עם בירתה ורונה. אל חמודות הפרובינציה והעיר ורונה, התוודעתי לעומק בזכות סיור תיירנים ועיתונאים שיזמה לשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה השוכנת בת"א, ותודות לאירוח הנדיב של לשכת המסחר של ורונה.

פאולו ארנה, נשיא שדה התעופה של ורונה וחבר דירקטוריון לשכת המסחר של ורונה, מברך את המשלחת הישראלית. צילום שוש להב

קלליה די קונסיליו – מנכ"לית לשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה, סיפרה כי נדרשו להם "לא מעט זמן ועבודה, כדי לגרום לעמיתינו האיטלקים להבין את הפוטנציאל הטמון בשוק התיירות הישראלי. היינו צריכים לשנות המון דעות קדומות, אך בסופו של דבר הצלחנו להעביר להם כי התייר הישראלי הוא תייר איכותי וכי קידום אינטנסיבי בשוק הישראלי – עשוי להניב תוצאות חיוביות רבות לאיזורים שונים באיטליה". זויה לוין, אנליסטית סחר בינלאומי בלשכת המסחר והתעשיה ישראל-איטליה, ומי שארגנה את הסיור, הוסיפה כי יותר ויותר ישראלים מגלים עניין בוורונה ובקסמה, שעורר השראה כה רבה בוויליאם שייקספיר, וכן את התרבות, ההיסטוריה והקולינריה שהעיר מציעה. "רק קילומטרים ספורים מוורונה, באיזור ולפוליצ'לה, נמצאים היקבים הטובים באיטליה וסגנון האירוח הכפרי שהם מציעים מאוד מתאים למטיילים הישראלים, שיודעים להעריך יין איכותי ונופי טבע מדהימים, כאילו לקוחים מתוך גלויה".  ואילו פאולו ארנה, נשיא שדה התעופה של ורונה, איטליה, וחבר דירקטוריון לשכת המסחר של ורונה, שבירך את האורחים מישראל, ציין:" מחכים כאן בזרועות פתוחות לתייר הישראלי".

ואכן, בוורונה העיר והפרובינציה מציעות מכל טוב לתייר ולמבקר בהן.  

המרפסת המפורסמת של יוליה מ"רומיאו ויוליה" של שייקספיר. צילום שוש להב

ורונה – עיר של אצילים ואתר מורשת עולמית

העיר ורונה נוסדה לערך ב-550 לפנה"ס ובשנת 89 לפנה"ס הפכה לטריטוריה בשליטה רומית. שיא ימי תפארתה נרשם בין המאות ה- 13 וה- 14 כאשר נשלטה בידי משפחת האצולה סקאליג'ירי רבת העוצמה (שעל שמה נקרא בית האופרה המפורסם במילאנו – לה סקאלה). בשנת 1814 נכבשה ע"י אוסטריה ואוחדה עם איטליה רק ב-1866. אוכלוסייתה כיום מונה כ-265,000 תושבים והיא עיר תאומה לרעננה בישראל. בשנת 2000 צורפה ורונה לאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

העיר היפה והתוססת הזו מציעה שפע אתרים ובילויים למטיילים ולתיירים. עתיקות רומיות וכיכרות ססגוניות, תרבות של אופרות ומוזיאונים, אוכל טוב ויין נפלא, קניות יוקרתיות, חיי לילה תוססים ושפה שירית. מאז סוף המאה ה-16, עת הונצחה במחזהו של וויליאם שייקספיר, זכתה ורונה לתהילת עולם ועד היום נוהרים אליה המוני תיירים כדי לראות את המרפסת המפורסמת (מהמאה ה-20, אך למי איכפת?) ולגעת בשד השמאלי בפסל של יוליה (המבטיח אהבת נצח).  

ממש בסמוך, נמצא מדרחוב Mazzini, שהוא אחד מרחובות הקניות האלגנטיים בוורונה. פיאצה ברה (Piazza Bra) היא אחת מהכיכרות הגדולות והמרשימות בעיר ולידה הארנה של ורונה (Arena di Verona). זהו אמפיתיאטרון רומי שנבנה בשנת 30 לספירה, השלישי בגודלו בעולם, ואם בעבר הוא אירח קרבות גלדיאטורים, כיום מתקיימים בו קונצרטים ואופרות בשל האקוסטיקה המצוינת שבו.  

הארנה של ורונה – האמפיתיאטרון הרומי שנבנה בשנת 30 לספירה. צילום שוש להב

פיאצה דל ארבה, היא כיכר הומה ועמוסה בדוכני הכל מכל. על הכיכר חולש מגדל למברטי, שמתנשא לגובה 83 מטר וממנו תצפית נוף נהדרת. פיאצה די סניורי שגובלת בו הינה כיכר מפוארת המעוטרת בפסלו של המשורר דנטה, שחי תקופה בורונה ואף הקדיש כמה מיצירותיו לשליטי העיר מכניסי האורחים, הסקאליג'ירי. המבצר של ורונה, קסטלווקיו, מהמאה ה-14, שוכן על גדות נהר אדיג'ה שבתוכו מוזיאון לאמנות וכלי נשק עתיקים, והנהר עצמו מהווה מקור משיכה תיירותי.

הדואומו של ורונה הוא קתדרלה מרשימה שבנייתה החלה במאה ה-12, חזיתה בנויה בעירוב סגנונות רומנסקי וגותי ובפנים ציור של טיציאן המעטר את מזבח הכנסייה. גשר פייטרה שחוצה את נהר האדיג'ה הוא הגשר הרומי היחידי שנותר בעיר, ומגדותיו תצפית יפה. מומלץ מאוד להגיע למרומי קסטל סן פייטרו – מבצר שהוקם בתקופת השלטון הוונציאני, שמרחבת התצפית שלו נשקף נוף מדהים של העיר כולה.

בית הכנסת בורונה קיים משנת 1600. היהודים הגיעו לעיר כבר במאה ה-9. בעת ההתישבות בגטו היהודי ב-1620, גרו בו כ-400 יהודים ועד מחצית המאה ה-19 כ-1000. ב-1797 הרס הצבא הצרפתי שנכנס לעיר את שערי הגטו ואיפשר ליהודים לגור בעיר כולה, תוך מתן שוויון זכויות מלא. בתום מלחמת העולם, הוקמה הקהילה מחדש ומספר חבריה היום פחות מ-100. בורונה בית כנסת מעוטר הנמצא בעיר העתיקה ואת הנר הראשון של חנוכה השנה, הדלקנו עם רב הקהילה, בחנוכיה שהוצבה בכיכר דל ארבה, ליד אשוח חג המולד המנצנץ. היה שם אור גדול של אחווה. 

יין ישמח לבב – כרמי הענבים המאפיינים את פרובינציית ורונה. צילום שוש להב

הפרובינציה ורונה – לטייל, לאכול, לטעום יין

כאמור, העיר ורונה נמצאת במחוז ונטו, שהוא אחד מאזורי גידול היין העיקריים של איטליה, ובמחוז זה מיוצרים כמה מהיינות הטובים של איטליה: ואלפוליצ'לה, ריצ'וטי, אמארונה, בארדולינו, סואבה ויינות טובים נוספים. לחובבי היין מומלץ לטייל במסלול "דרך היין" של ורונה. אכן, שכרון חושים..  

לילה לפני שהגענו לאזור סואבה Soave הפתיע השלג הראשון, וכרמי הענבים הירוקים היו מכוסים במעטה לבן בוהק ויפה להפליא. סמוך לכאן, בעיירה בולקה נמצא מוזיאון המאובנים – Museodei Fossili Bolca המרתק עם מוצגים (בעיקר דגים למיניהם) שנשמרו מלפני מיליוני שנים. מוזיאון היין בעיירה בורדולינו F.lliZeni Winery Bardolino משנת 1870, מתייחד במוצגים המסורתיים להפקת יין וכן בזיהוי ריחות היינות השונים.

ואם באוכל עסקינן, בנוסף למסעדות המצויינות הפזורות על כל שעל, נחמד לצפות בשואו הבישול של עשיית פסטה (אותה גם אכלנו) ב-Trattoria Caprini di Torbe וכדאי גם לבקר ב-Isoladella Scala הנמצא באזור הגידול של האורז המשובח וכאן צפינו בעשייה של שמונה מנות (גם אותן אכלנו) העשויות מריזוטו. וכשלא אכלנו בשרים, ביקרנו ב-Natura Viva Park שהוא ספארי וגן חיות, שבהם הפלמינגו הוורודים והפנדות הירוקות, הקופים הסקרנים והברדלס החמקן, הקסימו אותנו. 

בורגטו, אחד הכפרים היפים באיטליה, משתקף בנהר מינצ'ו. צילום שוש להב

אחד הכפרים היפים בפרובינציה של ורונה ובאיטליה כולה, הוא בורגטו – Borghetto, שבתיו כאילו צומחים מתוך נהר מינצ'ו והוא אתר חובה לכל תייר. מוזיאון ניקוליס – Museo Nicolis השוכן בווילה פראנקה שליד שדה התעופה של ורונה, מדהים באוספים הייחודיים של כלי תחבורה למיניהם, מכונות כתיבה, מצלמות ושעונים עתיקים. הפרובינציה של ורונה שופעת וילות יפהפיות, במבנים מהמאות הקודמות, המשתרעות באחוזות פאר, עם חדרי מלון מפנקים, מסעדות ויקבים שבהם טעימות יין. בין היפות אציין את Villa Cordevigo winery עם הגן הקסום ומגדל הכנסיה העתיק וכן את Villa Giona winery Tenute Salvaterra, בלב אחוזה עם כרמים יפים ועצי אפרסמונים בשלים, ולא נוותר על ביקור ב-Villa della Torre שכמו לקוחה מסרט על תקופת רומי העתיקה.

וילה דלה טורה – אחוזת ארוח כמו לקוחה מסרט על רומי הקדומה. צילום שוש להב

כדאי לדעת:

ורונה הפרובינציה והעיר ראויות לביקור משלהן בן מספר ימים, גם בעונת החורף. קל להתנייד בעיר ברגל ולפרובינציה ברכב או בטיול מאורגן.

כרגע אין טיסות סדירות ישירות מישראל (דרך רומא עם אליטליה ואל-על וקונקשן לורונה). הבשורה: החל מהאביב תקיים חב' התעופה Neos טיסות סדירות ישירות לורונה פעמיים בשבוע.

ממליצה על מלון גיברטי Giberti – נעים לשהות וממוקם במרכז העיר, קרוב לאטרקציות העיקריות (www.hotelgibertti.il).

* הכותבת היתה אורחת לשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה ולשכת המסחר של ורונה.

שוש להב – עורכת ראשית של כתב-העת "עולם הצילום" ושל פורטל   GoodTimes  

Exit mobile version