Site icon IAS

שחיקת הדולר גרמה הפסד של 400 מיליון שקל למלונאים

עקב הירידה בשער הדולר, הסתכם הפסד ההכנסות למלונאים בשנת 2017 בקרוב ל-400 מיליון שקל. ברמת השער של היום, שהוא 3.4 שקלים לדולר, הפגיעה השנתית לענף המלונאות אף תהיה אנושה יותר ותגיע לכ-600 מיליון שקל. כל ירידה של אגורה בשער הדולר, משמעותה הפסד הכנסות שנתי של כ-13 מיליון שקל לבתי המלונות.

כך נמסר היום בכנס חירום משותף של התאחדות התעשיינים והתאחדות המלונות בנושא משבר הדולר, זאת לאחר שהירידה החדה בשער הדולר בשנה החולפת לעומת השקל, פגעה קשות ביצוא הישראלי ובתעשיית המלונאות בישראל. מתחילת 2017, צנח שער הדולר ב- 9.4% לעומת השקל!

בכנס הוצגו נתונים קשים, המראים כי מתחילת השנה נרשמה ירידה ריאלית מצטברת של כ-6% ביצוא התעשייתי ופגיעה בהכנסות החברות המייצאות כתוצאה משינויים בשערי המטבע מתחילת 2017, בהיקף של  700 מיליון שקל. בענף המלונאות מדובר, כאמור, על הפסד של כ-400 מיליון שקל.

שחיקת הרווחיות מתיירים

עוד נמסר, כי בשנת 2017 היוו לינות התיירים והפדיון בדולרים מהתיירות הנכנסת כ-44% מסך הלינות / הפדיון. כתוצאה מירידה בשער הדולר, נשחקה הרווחיות בכ-5%. באזורים מוטי תיירות נכנסת, כמו למשל ת"א וירושלים, מהוות לינות התיירים כ-70% מסך הלינות / הפדיון כך שההפרשים קריטיים והשחיקה ברווחיות אף מגיעה לכ-7%-8%.

בעוד שכ-44% מפדיון ענף המלונאות הוא במט"ח, כל התשומות הן שקליות ונמצאות בעליה: שכר המינימום עלה ב-23% בשלוש השנים האחרונות ובנוסף, הסכם השכר שנחתם לאחרונה בענף המלונאות, נתן תוספות שכר של 7.25% לשנים 2017-2020. יש לציין כי הוצאות השכר במלונות מהוות כ-40% מהמחזור.

קיפאון בלינות ישראלים ובריחת משקיעים

השמים הפתוחים והתחזקות השקל לעומת הדולר גרמו לגידול של 29% ביציאה של תיירים ישראלים לחו"ל בשנתיים האחרונות כאשר בלינות התיירים בארץ ישנו קיפאון. זאת לצד בריחת כספי המשקיעים הישראלים לחו"ל. מספר חדרי המלון בבעלות/תפעול של ישראלים, עומד כיום על יותר מ-70 אלף חדרים בחו"ל, לעומת כ-54 אלף חדרי מלון בארץ.

סקר שביצע האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, שבחן את השפעת היחלשות הדולר לעומת השקל, מצא כי רוב החברות נפגעו באופן קשה מהתחזקות השקל והירידה ברווחיות. 53% מהחברות התעשייתיות דיווחו כי ב-2017 נפגע כושר התחרותיות שלהן עד כדי איבוד לקוחות, כ- 81% מהחברות דיווחו על פגיעה משמעותית ברווח הנקי, כ- 46% מהחברות דיווחו על ירידה כמותית במשלוחי היצוא עקב התחזקות השקל, כ- 26% מהחברות דיווחו על ירידה במכירות המקומיות וכ- 28% מהחברות דיווחו על צמצום במצבת העובדים.

עשרות תעשיינים ומלונאים

כנס החירום התקיים במעמד בכירי התעשיינים והמלונאים בישראל- נשיא התאחדות התעשיינים – שרגא ברוש, נשיא התאחדות המלונות – אמיר חייק, יו"ר אסם – דן פרופר, יו"ר לוריאל ישראל – גד פרופר, איש העסקים ודירקטור בחברת טבע – חיים הורביץ, מנכ"לית רשת מלונות פתאל – אביה מגן-מזרחי, מנכ"ל הילטון ישראל – רוני פורטיס, מנכ"ל רשת מלונות פרימה – אבי דור, מנכ"ל באטמ – צבי מרום, יו"ר מועצת המנהלים ביפר תקשורת – אלישע ינאי ועוד.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר: "התעשייה הישראלית בסכנה ממשית. לא ניתן להמשיך ולהיות תחרותיים בשערים הקיימים. על כן אנו קוראים לממשלה ולבנק ישראל לנקוט במדיניות אגרסיבית במטרה להחליש את השקל ולאפשר להמשיך ולייצא מישראל. האלטרנטיבה של העתקת פעילויות יצוא אל מעבר לים תמיד קיימת אבל היצואן הישראלי רוצה להמשיך לייצר, להעסיק עובדים ולסייע בצמיחת המשק הישראלי ולא של המשקים הזרים".

נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק הוסיף: "אנחנו מודעים לבעיה מזה כמה חודשים כיצואני שירותים וכענף כלכלי מוביל במשק. ככל ששער הדולר יישחק, התעשיות היצרניות, כמו המלונאים, ימשיכו להיפגע. ירידת שער הדולר גרמה לענף המלונות מכה קשה, מחצית מההכנסות של בתי המלון הן דולריות וכל ההוצאות שלנו שקליות כך שהמחזורים שלנו נפגעו ב-5% בממוצע, מדובר בהרבה מאוד כסף. כאשר שער הדולר יורד, החוסן שלנו ניזוק וכך גם כושר התחרות מול חו"ל. אין פתרונות קסם, אבל חשוב שבנק ישראל ומשרד האוצר יידרשו לכך".

חייק הוסיף כי "מדובר בתאונת דרכים בהילוך איטי" בעוד אביה מגן-מזרחי, מנכ"לית רשת מלנות פתאל ביקשה: "תנו לנו לנהל את העסקים שלנו ולא לעסוק בשערי חליפין". נאור חן, מנכ"ל מלון עונות בנתניה הדגיש כי לא ידע שעת מבחן כזו עשרות שנים. "לא ידענו להתעסק עם בעיות המטבע האלה ושנצטרך לחכות בצד למקבלי ההחלטות".

Exit mobile version