שביל ישראל לאופניים נבחר אתמול (ב') לפרוייקט הלאומי של הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הקרן צפויה להשקיע בפרויקט כ-45 מיליוני שקלים. "מדובר בפרויקט רחב היקף ורב אתגרים שידרוש תכנון מחושב ושיתוף פעולה הדוק בין כלל הגורמים המעורבים בו ברמה הלאומית", אמר עדיאל שמרון, מנהל רמ"י ויו"ר הקרן, "הוא יתמקד בערכי טבע, נוף וסביבה, אורח חיים בריא ויתרום לרווחת כלל הציבור והדורות הבאים".
במלאת 5 שנים להיווסדה, ולאור התקציב הגדול מהרגיל בשנה זו, החליטה הנהלת הקרן לבחון אפשרות לפעול למען פרויקט ברמה הלאומית. ביצוע שביל ישראל לאופניים כולל תיאום ותכנון בין משרדי ממשלה, רשויות סטוטוריות, גופים מוניציפליים וגורמים רבים נוספים. הקרן תוביל ותקדם את הפרויקט שיבוצע על ידי רמ"י.
ביצוע שביל האופניים צפוי לארוך כשלוש שנים ומדובר ב-600 ק"מ, אשר ישלימו את רצף שביל ישראל לאופניים. זאת, לאחר שבוצע כבר מקטע בין מצפה רמון לאילת ומקטע נוסף – בין ערד למצפה רמון – נמצא בשלבי תכנון מתקדמים.
הקרן לשמירה על שטחים פתוחים פועלת מכוח חוק לשמירה על השטחים הפתוחים במדינה. בקרן חברים רמ"י, משרד האוצר, מנהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבינוי והשיכון, רשות הטבע והגנים הלאומיים, השלטון המקומי ונציג הגופים הציבוריים, שעניינם בשמירת איכות הסביבה.
במסגרת פעילותה מקצה הקרן מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים. בין הפרויקטים של הקרן: גן לאומי אפולוניה, פארק הכרמל, נחל חוה (ליד מצפה רמון), גן לאומי קרני חיטין, בקעת דיר חנא ועוד.
הפרויקט נבחן על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי הנהלת הקרן בהחלטותיה הראשונות הכוללים, בין היתר, את תרומתו ונגישותו של הפרויקט לתועלת הציבור והקהילה, תרומת הפרויקט לשמירה, טיפוח ושיקום של שטחים פתוחים ונופי מורשת ותרבות – נגישות והנגשה לציבור, אזורי עדיפות לאומית, שיקום שטחים ומוקדים פגועים, ישימות הפרויקט בעלויות מקרקעין, סטטוטוריקה ותמיכת הרשויות המקומיות ושיתוף פעולה מערכתי.
בין הפרוייקטים שהתחרו על הבחירה כפרויקט לאומי היו שיקום אקולוגי של נחל ציפורי ונחל שורק, שיקום חלקו הצפוני של נהר הירדן ופארק מדברי לאומי בארץ המכתשים ודרכי הבשמים.
שביל ישראל לאופניים הוא שביל לאופני הרים שאורכו 1,200 ק"מ, שמתחיל באזור החרמון ומסתיים במפרץ אילת. מדובר בהזדמנות למאות אלפי רוכבי אופניים בישראל להכיר את נופי הארץ. השביל יהווה רצף אחד של שביל אופני הרים לאורך השטחים הפתוחים, תוך מעבר במגוון נופים, אזורים טבעיים ואתרי תיירות חשובים ויחשוף את הרוכבים למגוון התרבותי שבו הוא עובר. לשביל חשיבות סביבתית, העצמת איכות השטח הפתוח ושמירה עליו, וכן חשיבות חברתית, תיירותית ואורח חיים בריא.
המקטע בין מצפה רמון לאילת בוצע על ידי רשות שמורות הטבע והגנים (רט"ג) ומקטע נוסף בין ערד למצפה רמון נמצא בשלבי תכנון מתקדם וימומן על ידי משרד התיירות/חמ"ת.
מן הקרן נמסר עוד כי שביל ישראל לאופניים חרת על דגלו להיות שביל אופניים בר קיימא ולשם כך נעשתה עבודה מקיפה בנושא יחסי הגומלין בין הרכיבה לסביבה. הסדרת השביל מכוונת את הרוכבים לתוואי מוגדר אשר נקבע בשיתוף אקולוגים וגורמי מקצוע, ועובר בתאי שטח המתאימים לרכיבה ובכך מספק הגנה מרכיבות בסביבה שבה הוא עובר.
"תוואי השביל מורכב מנושאים שונים, שביחד בונים תמונה של נוף תרבות טבע ומורשת שיש למדינת ישראל להציע לרוכב. העיקרון סביב התוואי הוא שכל יום רכיבה מאופיין בנושא מרכזי – התילים הגעשיים בגולן, צליינות לאורך תוואי דרך הבשורה, חקלאות והתיישבות בעמקים, מרחב ביוספרי טבע בהרי מנשה, עתיקות קיסריה, מישור החוף וחוף הים, הנחלים במישור החוף תנינים, העליה לרגל לירושלים, התילים המקראיים בלכיש, יער יתיר, מצדה, ים המלח, ארץ המכתשים, דרכי הבשמים, חקלאות הערבה והרי אילת. כל אלו מתחברים לעשרות אתרים שבונים את דמותה של ארץ", קובעים ברמ"י.
הפרויקט אמור להביא, בין היתר, לחיזוק התיירות והכלכלה המקומית בפריפריה, קיבוץ ואיחוד השטחים הפתוחים במדינה לרצף אחד מצפון לדרום, ביסוס תיירות ברת-קיימא וחינוך לאהבת וידיעת הארץ.