דו"ח רת"א לשנת 2017 מגלה כי תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג ב-2017 הסתכמה בכ-20.2 מיליון נוסעים, בהשוואה ל-17.3 מיליון נוסעים ב-2016 ו-15.6 מיליון נוסעים ב-2015. שיעור הגידול השנתי הממוצע של תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג במשך התקופה 2008 – 2017 ובמשך התקופה 1998 – 2017 היתה כ- 7% וכ- 5% בהתאמה.
הפרטים מתפרסמים בדוח אגף הכלכלה ויחסים בינלאומיים ברשות התעופה האזרחית (רת"א).
גידול בתנועה נכנסת ובתנועה היוצאת
עוד לפי רת"א, היקף תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ב- 2017 היה כפול מהיקף התנועה ב-2007. שיעור הגידול השנתי בתנועת הנוסעים ב-2017 הואץ לכ-16%, בהמשך לגידול בשיעור שנתי של כ- 11% וכ-10% בשנים 2016 ו- 2015 בהתאמה.
האצת שיעור הגידול ב-2017 נבעה ממגמת הגידול המרשים בכניסות התיירים דרך נתב"ג שהחלה בספטמבר2016 במקביל להמשך מגמת הגידול המואץ ביציאות התושבים בדרך האוויר. שיעור הגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג במשך המחצית הראשונה של שנת 2018 מצביעה על המשך מגמת הגידול המואץ.
שיעור הגידול שנרשם לתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג במשך שנת 2017 הוא שיעור הגידול הגבוה ביותר שנרשם לתנועה במשך 20 השנים שחלפו. שיעור הגידול השנתי הממוצע של תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג במשך התקופה 2008 – 2017 ובמשך התקופה 1998 – 2017 היו כ- 7% וכ- 5% בהתאמה.
קיבולת – חלק מהגידול בהיצע הטיסות הוא הרחבה בקיבולת של חלק מהתשתיות בנתב"ג. הרחבה זו כללה, בין היתר, את הרחבת שעות הפעילות של טרמינל 1 ואת שדרוג מערך המסלולים.
דלק סילוני (דס"ל) – מחיר הדס"ל במשך שנת 2017 היה גבוה ממחירו במשך שנת 2016 ו-2015, אך נמוך משמעותית ממחירו לפני שנת 2015.
הגורמים לגידול המואץ
שיעור הגידול השנתי במשך שנת 2017 נגזר מגידול בשיעור שנתי של כ-13% ביציאות הישראלים בדרך האוויר ומגידול בשיעור של כ-22% בכניסות תיירים בדרך האוויר. שנת 2017 היא השנה החמישית ברציפות שבה נרשם ליציאות הישראלים גידול בשיעור דו ספרתי, כשבין הגורמים העשויים להסביר את המשך הגידול המואץ במשך 2017:
- הגידול באוכלוסייה ובהכנסה הפנויה לנפש.
- הגידול בהיצע הטיסות , יחד עם הגידול ברמת התחרות בין חברות התעופה, הוביל לירידת מחירי הטיסות. מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה המיושמת על ידי רת"א איפשרה חלק משמעותי מהגידול בהיצע הטיסות, בהיצע הקווים וברמת התחרות בין חברות התעופה.
- הגידול ביציאות התושבים במשך השנים 2016 ו- 2015הושפע גם מהירידה החדה במחירי הדס"ל שהובילה לירידת מחירי הטיסות ומהתחזקות השקל לעומת היורו והדולר המוזילה את עלות הנסיעה לחו"ל.
במשך ארבעת החודשים האחרונים של שנת 2016 החלה מגמה של גידול מואץ בכניסות התיירים לישראל שנמשכה לאורך כל שנת 2017. בין הגורמים העשויים להסביר את מגמת הגידול המואץ בכניסות התיירים בין ספטמבר 2016 לדצמבר 2017:
- הרגיעה היחסית במצב הביטחוני במשך אותה תקופה.
- התחזקות בשער החליפין של היורו והדולר לעומת השקל במשך שנת 2017 .
- הגידול בהיצע הטיסות יחד עם הגידול ברמת התחרות בין חברות התעופה שהוביל לירידת מחירי הטיסות.
- הגידול בהיצע הקווים עם שרות של טיסות ישירות. יחד עם זאת מתברר, ששיעור הגידול בכניסות התיירים לישראל בדרך האוויר בין שנת 2013 לבין שנת 2017 היה נמוך משמעותית משיעור הגידול ביציאות התושבים ומשיעור הגידול הגלובלי בין אותן שנים.
יותר יוצאים מאשר נכנסים
היקף יציאות התושבים וכניסות התיירים בדרך האוויר בתקופה 1997- 2016 ,מראה כי במשך תקופה של כ-20 שנה, שיעור הגידול השנתי ביציאות התושבים היה בדרך כלל גבוה משמעותית משיעור הגידול בכניסות התיירים. אחוז התיירים הטס דרך נתב"ג היה באמצע שנות ה-90 כ-50% מסה"כ תנועת הנוסעים הבינלאומית בנמל, כאשר במשך שנת 2017 אחוז התיירים היה בסדר גודל של כ-30% ואחוז הישראלים הסתכם בכ-70%. כמו כן מתברר, כי היו גם שנים של ירידה בכניסות התיירים כמו בשנים 2001, 2002, 2006, 2014 ו-2015, שניתן לשייכם להשפעת אירועים ביטחוניים שהתרחשו בישראל באותן השנים. לעומת זאת את הירידה בכניסות התיירים ב-2009 ניתן לייחס להשפעת המשבר הכלכלי הגלובלי.
נוסעים בינ"ל בנמל התעופה עובדה
מספר הנוסעים בנמל התעופה עובדה במשך שנת 2017 הגיע לכאחוז אחד מסה"כ הנוסעים הבינ"ל לישראל וממנה בדרך האוויר. כ-2% מכניסות התיירים לנמל עובדה בדרך האוויר הגיעו לישראל בטיסות ישירות מיעדים באירופה, כאשר רובם המכריע נחת בנמל בינואר- אפריל ובאוקטובר-דצמבר.
תנועת הנוסעים הבינ"ל בעובדה ב-2017 הסתכמה בכ-210 אלף נוסעים, בהשוואה לכ-128 אלף נוסעים ב-2016 וכ-65 אלף נוסעים ב-2015. יישום תוכנית התמריצים של משרד התיירות המיועד לחברות תעופה המפעילות טיסות בנמל וביטול אגרות תעופתיות בנמל – עשויים להסביר את הגידול המואץ במספרי הנוסעים בעובדה במשך השנים 2016 – 2017.
יחד עם זאת מן הראוי לציין, כי מספר הנוסעים השנתי בנמל עובדה במשך חלק משנות התשעים היה גבוה יותר ממספר הנוסעים בנמל במשך שנת 2017 והגיע לסדר גודל של כ- 250 אלף נוסעים בשנה.