Site icon IAS

"קסם המדבר" – חוויית רמדאן ברהט

אלהאם אלכמלאת, מדריכת סיורים ברהט ופעילה בנושאי העצמה נשית, על רקע המסגד הגדול ברהט "אל פארוק". צילום שוש להב

במרחק כשעה וחצי ממרכז הארץ, נמצאת רהט, העיר הבדואית הראשונה והגדולה בישראל (ובעולם), והיא מזמינה לחוויה מיוחדת ברמדאן – הוא חודש הקדושה והטהרה המוסלמי – המתייחד בצום בשעות היום, ובערב בפעילות קולינרית וחברתית.

הרשות לפיתוח הנגב ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף עיריית רהט ומתנ"ס רהט, מזמינים את הציבור לסיורים חווייתיים מאורגנים לכל המשפחה, ביום חמישי 7.6 ושבת 9.6 – להיכרות מרתקת עם רהט, העיר הבדואית הדרומית,  בתקופה המיוחדת ביותר בשנה. הסיור מוצע במסגרת המותג "קסם המדבר – החוויה הבדואית בנגב" – המאפשרת חווית תיירות אותנטית והצצה אל התרבות המופלאה והעשירה של הקהילה הבדואית בנגב.

בחודש זה, הלילה הופך ליום והרחובות מתמלאים בריחות, היישובים הבדואים שוקקי חיים, צבעים, צלילים ותפילות עד השעות הקטנות של הלילה. העיר משלבת חקלאות ותעשייה, עירוניות וכפריות, קידמה וטכנולוגיה, עם מסורת ושבטיות.

בשוק של רהט מוצגות שמלות בדואיות עטורות רקמת יד של נשות האזור. צילום שוש להב

ברהט יארחו אתכם לסיור וארוחה שתאפשר הצצה אל התרבות הבדואית-מוסלמית, בערב המשלב בין החושים, המנהגים, המסורות, האנשים והטעמים של הרמדאן.

החוויה כוללת היכרות עם שווקים בדואיים ססגוניים, סיור מודרך באוטובוס ברחבי העיר עם מדריכים ומדריכות בדואיים, שיספרו על העיר המרתקת ויפלפלו בסיפורים פיקנטיים על העיר ועל המסורת הבדואית. במהלך הסיור יכירו המבקרים את תפילות החג, יבקרו במאפיות ובחנויות הממתקים והתבלינים הומות האדם בימי החג, יכירו את מטעמי החג האותנטיים ועבודות יד תוצרת נשים בדואיות ויפגשו את אנשי המקום.

המבקרים ייהנו מהכנסת אורחים כמיטב המסורת הבדואית, בארוחת "איפטר" (ארוחת שבירת הצום) ביתית אותנטית וגם ילמדו להכין את המאכל המסורתי "קטאייף". בסיום הארוחה ישתתפו המבקרים בהפנינג בעיר, הכולל הופעות רחוב, דוכני ממתקים והפתעות נוספות.

תיירות כמנוף פיתוח כלכלי וחברתי ברהט

התיירות הבדווית פתחה בשנים האחרונות צוהר לחוויה תיירותית, תרבותית, חקלאית וקולינרית, עבור הקהל הרחב. דרך חוויה זו ניתן באופן ישיר ואותנטי ללמוד ולהינות ממטעמי החברה הבדואית. ברהט בולטים יזמויות תיירותיות, כשמוביליהם, ובהם נשים רבות, אזרו אומץ והקימו מרכזי אירוח, אטרקציות ומיזמים תיירותיים, חברתיים וכלכליים. מחמוד אל אמור – מנכ"ל החברה הכלכלית ברהט, מספר על העיר המתפתחת, המתנ"ס הפעיל והתיאטרון המקומי, ומדגיש שפיתוח התיירות הוא מנוף כלכלי וחברתי עצום בחברה הבדואית בכלל, וברהט בפרט. התיירות פותחת הזדמנויות להעסקת נשים ולתרומתן לכלכלת הבית. ולדבריו: "הגעת מבקרים מרחבי הארץ לרהט, מביאה כבוד וגאווה לעיר".

אלהאם אלכמלאת היא מדריכת סיורים ברהט, מנחת קבוצות ופעילה בתחומי ההעצמה הנשית. תענוג לטייל איתה – עם עברית עשירה וידע מפליג, היא מובילה אותנו דרך שכונות העיר הצומחת ומתפתחת ומרחיבה בהסברים, תוך התייחסות גם לנושאים בעייתיים כמו מעמד האישה, תעסוקת נשים וריבוי נשים בנישואי הגבר הבדואי. ג'מלאת אבו מוסא פתחה מרכז מבקרים ומכירת מוצרים טבעיים. במקום סדנא לרקיחת קרמים ומוצרי טיפוח טבעיים על בסיס צמחים ותבלינים. לג'מלאת סיפור אישי מרגש שהוביל אותה להפוך לאשת עסקים, ואצלה אכלנו את סעודת האיפטר החותמת את יום הצום, עם שולחן עשיר במנות וטעמים. בבית רחב הידיים שלה ניתן לארח קבוצה ללילה ובימים אלה מושלם צימר לזוג. בבית ג'ולייט – בית האמונה והתקווה, מצאנו מרכז מבקרים שבו מעבירה ג'ולייט סדנאות בישול לילדים ולגדולים, סיפורים מחייה כאישה בחברה הבדואית ואצלה חווינו סדנה לעשיית קטאייף, הקינוח המתוק. חוסנייה אבן ברי פתחה את 'הבית של חוסנייה', שבו מרכז מבקרים בסגנון בדואי עם עבודות יד אותנטיות. מחמוד אבו גאנם – אמן זכוכית, יוצר במו ידיו חרוזים מרהיבים ומשלב אותם בתכשיטים מקוריים. בביתו מוזמנים לצפות בעבודת האמן וכן לסדנאות יצירה וכמובן לרכוש את עבודות היד.

ג'מלאת אבו מוסא, אשת עסקים ומארחת קבוצות בביתה הגדול. צילום שוש להב

טעים ואוכלים ברהט

ג'מלאת אבו מוסא מארחת לארוחת האיפטר העשירה בסלטים ובבשרים, כמו מקלובה ומנסף, ומארחת קבוצות באופן שוטף. ג'ולייט בדר מציעה סדנאות אוכל לגדולים ולקטנים ובמיוחד להכנת קטאייף וחמוצים. סבריה וסלאח אבו געפר מציעים סדנאות להכנת מקלובה בדואית ומעמול מסורתי ממולא תמרים. אצל האלה אבו סיאם נלמד את מסתרי הכנת עלי הגפן הממולאים. חמוצים אם אלסוס, כפי שמשתמע, מתמחה בעשיית חמוצים אצלה בבית. דוניא אלקרנאוי מציעה אוכל בדואי אותנטי לצד הסברים על העיר. אצל חסניה בן ברי נמצא מוצרי נוי רקומים לצד אוכל בדואי. תמר והל מציעה ארוח בדואי עם מעמול, מברושה, חולבה ועוד. ולמי שרוצה לדעת מהו מה, שיתכבד ויגיע לרהט.

וכך למדנו בסדנת אוכל להכין קַטַאיֵיף: קַטַאיֵיף הוא כיסון מתוק מהמטבח הערבי, המוגש בתקופת הרמדאן, ומבוסס על בלילה ממנה יוצרים מעין הכלאה בין פנקייק ללחוח, שאותה מטגנים מצדה האחד בלבד. לאחר הטיגון, ממולא הצד שאינו מטוגן במלית של גבינת עיזים מתוקה או של אגוזי מלך קצוצים (אני, חובבת המתוקים, שמתי את השניים), מקופל במרכזו ומודבק בשפתיו, כך שמתקבל כיסון, המטוגן בשמן עמוק או נאפה. על הקטאייף המוכן מוזגים סירופ סוכר, מי ורדים או מי זהר. בתיאבון!

הסיורים ברהט ביום חמישי 7.6 ובשבת 9.6לפרטים נוספים והרשמה: www.ramadan-nights.co.il, או בעמוד הפייסבוק "קסם המדבר", וגם ב: bedo.tourism@gmail.com.

Exit mobile version