Site icon IAS

קמניץ: בירת התרבות של אירופה לשנת 2025

קמניץ, גרמניה: בירת התרבות של אירופה לשנת 2025. צילום Depositphotos

תתחילו להתרגל לשם קמניץ (Chemnitz), שבגרמניה- מאז 1985 האיחוד האירופי העניק לעיר קמניץ  את התואר 'בירת התרבות של אירופה'. המוטו המשמש את העיר השלישית בגודלה בסקסוניה יחד עם 38 עיריות שותפות הוא הפיכת אוצרות חבויים לגלויים ('C the Unseen') וחשיפת הדברים הלא ידועים.

שטח השיפוט שלה הוא 220 קמ"ר ואוכלוסיית העיר מונה כ-245,000 תושבים. היא קרויה על שם נהר קמניץ הקטן העובר בשטחה. ממוקמת במזרח גרמניה ומרוחקת כשלוש שעות נסיעה ברכב מברלין או כשעתיים וחצי מפראג.

היסטוריה אדריכלית ותענוגות אמנותיים

קמניץ נכנסת כעת לאור הזרקורים כעיר המייצגת שילוב מרגש של יזמות ויצירתיות. ההיסטוריה הארכיטקטונית העשירה באה ליד ביטוי – מהקתדרלות של העידן התעשייתי ועד לרובעים המרהיבים בסגנון ארט נובו ורובע Wilhelminian ומהבאוהאוס ועד המודרניזם המזרחי. אתם יכולים לבחור מתוך חמישה מוזיאונים ידועים, כשמוזיאון האמנות (Kunstsammlungen Chemnitz) נמצא בכיכר התיאטרון (Theaterplatz),  אחת מהיפות בעיר. המוזיאון ממוקם בבניין מרשים מראשית המאה הקודמת והוא מכיל יצירות אמנות מהתקופה הרומנטית ומהזרם האקספרסיוניסטי. פארק העיר Stadtpark המרשים גדול מהסנטרל פארק בניו יורק. מוזיאונים נוספים בעיר: מוזיאון גוטנהאוזר (Gunzenhauser), מוזיאון התעשייה (Industriemuseum Chemnitz), המוזיאון לארכאולוגיה (Staatliches Museum für Archäologie Chemnitz) ווילה אשה (Villa Esche).

אחד הדברים הבולטים בעיר הוא פסל של ראש ענקי, ראשו של קרל מרקס. הסיבה, החלפת שמה של העיר לקרל-מרקס-שטאט (עירו של קרל מרקס) בזמן בו הייתה חלק ממזרח גרמניה.

קמניץ : הפסל של קרל מרקס. צילום Depositphotos

יצירתיות בגנים ובמוסכים

פרויקטים הדגל המרובים נוצרו בהשראת המאפיינים הייחודיים של העיר המונה 245,000 אנשים – הכינוי 'עיר היוצרים' בא לידי ביטוי בהפיכת מבני מפעלים למוזיאונים ושטחים פתוחים לגלריות. המנטליות המזרח-אירופית היא המוקד של כ-3,000 מוסכים, שהפכו לחללים אינטראקטיביים ולמוקדים של יצירתיות. במסגרת תכנית Living Neighbourhood נוטעים התושבים עד 4,000 עצי תפוח. השכונה כוללת גם את 38 העיירות והכפרים שמסביב, אליהם ניתן להגיע דרך שביל האמנות והפיסול הסגול.

עיקרי האירועים בבירת התרבות ובסביבתה

בין אם זה ערב מוזיאונים, ירידים מעשיים לצעירים ולמבוגרים, פסטיבלי יין, שווקי מבשלות, פסטיבלי ג'אז, אינדי וריקודים, אמנות רחוב, עצרות מכוניות וינטג' או טיול השלום האירופי: מעורבות באירועים המגוונים המתקיימים מסביב לקמניץ הוא חובה. בין אם אתם מעוניינים בתערוכת האמנות העכשווית הייחודית במרחב הציבורי PURPLE PATH ובין אם אתם רוצים להתחקות אחר ההיסטוריה הבולטת של התרבות התעשייתית של קמניץ: השתמשו בלוח האירועים של שותפינו וגלו אירועים מרגשים עבורכם. אירועים לפי טעמכם!

טיפים לטיולים

שביל האמנות והפיסול בנתיב הסגול מחבר את קמניץ עם 38 רשויות שותפות באזור. אתם יכולים בקלות להתנייד באזור באמצעות תחבורה ציבורית. ניקח אתכם מקמניץ לשישה מסלולים שנבחרו עם נקודות עיקריות מההיסטוריה התרבותית, התעשייתית והכרייה העשירה שלה. גלו את הפסלים הרבים של אמנים מסקסוניה ומכל העולם לאורך הדרך.

Exit mobile version