Site icon IAS

קבלו את רשימת עשר הערים הטובות ביותר לחיות בהן בעולם

ווינה המרשימה צילום Depositphotos

מדד החיים הגלובלי 2024 של האקונומיסט נקבע על ידי ממוצע ציונים מתוך 100 בחמש קטגוריות שונות: יציבות, תרבות וסביבה, חינוך, שירותי בריאות ותשתיות. על פני חמש הקטגוריות יש 30 נקודות של נתונים שעוזרים להעניק את הציון בכל קטגוריה. לדוגמא, תחת יציבות, נלקחים בחשבון איום הטרור, מקרים של תסיסה אזרחית ורמות פשיעה. בתחום הבריאות והחינוך, בודקים את האיכות והזמינות של השירותים. בנוסף, עבור תשתיות, תחבורה ציבורית, כבישים, דיור ושירותים מוערכים.

הציון הממוצע השנה עלה ל-76.1 מתוך 100, הודות לשיפורים שנרשמו בתחומים כמו חינוך ובריאות. עם זאת, יציבות הייתה הקטגוריה הבולטת שבה הציונים צנחו.

מערב אירופה נותר האזור הכי ראוי למגורים בעולם, כשהוא מגיע למקום הראשון בארבע קטגוריות מתוך חמש. ישנן 30 ערים במערב אירופה בדירוג השנה, שצברו ציון ממוצע כולל של 92 מתוך 100. עם זאת, הציון הכולל של האזור ירד משנה שעברה בגלל חוסר היציבות הגוברת במדינות כמו גרמניה ואירלנד.

השיפור הגדול ביותר בכל האזורים צוין במזרח אירופה, במקום הרביעי, בהתבסס על ציוני השכלה גבוהה ושירותי בריאות. כמה מהמובילות הגדולות בדירוג כללו את בודפשט, שקיבלה ציון של 92 ועלתה שבעה מקומות למקום ה-32. בלגרד ובוקרשט (שתיהן עם ציון של 74.5) עלו שישה וחמישה מקומות בהתאמה למקום ה-94 המשותף.

שמונה ערים במערב אירופה צללו במורד הדרוג. דבלין רשמה את הירידה החדה ביותר, כאשר ירדה שבעה מקומות למקום ה-39. הערים הגרמניות רשמו צניחה חדה, כאשר מינכן ירדה שישה מקומות למקום ה-27 בדרוג משותף עם המבורג, שירדה בחמישה מקומות. שטוטגרט, ברלין ודיסלדורף ירדו כולן, וכך גם בריסל וברצלונה.

הצניחה הגדולה ביותר נרשמה על ידי תל אביב שירדה 20 מקומות, ממקום 92 למקום 112, בגלל ציונים נמוכים יותר ביציבות כתוצאה מהשפעת המלחמה בעזה, כמו גם בקטגוריות התרבות והסביבה, והתשתיות.

חלק גדול מ-10 המובילות של השנה נותרו ללא שינוי במידה כזו או אחרת בהשוואה ל- 2023. שינוי אחד בולט הוא הדומיננטיות של ערי מערב אירופה שמדורגות בשלושת המקומות הראשונים וסה"כ ארבע ערים מתוך 10 המובילות.

הגן הבוטני המרהיב של וינה. צילום freepik

1. וינה, אוסטריה

בירת אוסטריה מדורגת ראשונה, זו השנה השלישית ברציפות. וינה קיבלה את הציון 100 בארבע מתוך חמש קטגוריות, אך כמו בשנה שעברה, העיר סומנה בקטגוריית התרבות והסביבה עם ציון של 93.5, בשל מחסור באירועי ספורט גדולים.

2.קופנהגן, דנמרק

קופנהגן שומרת על המקום השני, זו השנה השלישית ברציפות. דנמרק גם ממוקמת באופן עקבי במדד אושר אזרחיה אחרי פינלנד, אז מה יש לומר על החיים בעיר הבירה של מדינה שאזרחיה כל כך מרוצים מאורח החיים שלהם. קופנהגן שומרת על ציונים מושלמים ביציבות, חינוך ותשתיות.

3.ציריך, שוויץ

העיר הגדולה בשוויץ קפצה מהמקום השישי ב-2023 למקום השלישי ב-2024, עם ציונים מושלמים בתחום הבריאות והחינוך. ציריך מופיעה באופן עקבי במדדים של מקומות העבודה והמגורים הטובים ביותר, אך היא גם אחת הערים היקרות ביותר בעולם.

4.מלבורן, אוסטרליה

מלבורן בהשוואה לסידני השנה, ירדה רק מקום אחד בדרוג, אבל בכל זאת הושפעה מבעיות דומות לגבי עלויות דיור וזמינות. עם זאת, שירותי הבריאות והחינוך דורגו גבוה, עם ציון של 100 בהתאמה.

5.קלגרי, קנדה

קלגרי שיפרה את הדירוג שלה בשנת 2024, ועלתה שני מקומות והיא בן 10 המובילות בציון 100 ביציבות.

5.ז'נבה, שוויץ

ז'נבה עלתה מהמקום השביעי ב-2023 , יחד עם קלגרי למקום החמישי השנה. ז'נבה מדורגת מתחת לציריך בהיצע התרבותי שלה.

סידני: בניין האופרה. צילום freepik

7. סידני, אוסטרליה

סידני, יחד עם מלבורן, ירדו ב- 3 מקומות השנה בגלל מחסור בדיור זמין.

7. ונקובר, קנדה

בעוד טורונטו איבדה השנה את הדרוג של ה-10 המובילות, ונקובר הצליחה להיאחז בפסגה, למרות שירדה בשני מקומות. כמו במקומות אחרים בקנדה  ובאוסטרליה, דיור היה גורם משמעותי בירידה השנה.

9. אוסקה, יפן

אוסקה היא העיר היפנית והאסיאתית היחידה בדרוג 10 הראשונות. היא קיבלה את ציון התרבות והסביבה הנמוך ביותר מבין 10 המובילות עם 86.8, אך קיבלה ציון מושלם של 100 בקטגוריות היציבות, שירותי הבריאות והחינוך.

9. אוקלנד, ניו זילנד

אוקלנד זינקה 25 מקומות כדי להגיע ל-10 הראשונים. היא הצליחה לשמור על מיקומה ב-2024 עם ציונים גבוהים באופן עקבי בכל חמש הקטגוריות ו-100 מושלם בחינוך.

Exit mobile version