Site icon IAS

פרנקוניה – "ארץ היין והיופי" בצפון באווריה, גרמניה  

שוק חג המולד ברוטנבורג שבפרנקוניה בגרמניה. עונת תיירות מוארת. צילום יח"צ

את העיר הגרמנית נירנברג היכרתי בעיקר בגלל חוקי הגזע ו"משפטי נירנברג" שנערכו לפושעי המלחמה הנאצים לאחר מלחמת העולם השנייה. על העיר ביירוית שמעתי בשל פסטיבל האופרה הקייצי המפורסם והמלחין ריכרד ואגנר שפעל בה. אבל על פרנקוניה לא שמעתי, ומה בכלל הקשר שלה עם שתי הערים שהזכרתי?

פרנקוניה היא מחוז בדרום גרמניה, המשתרע בין פרנקפורט למינכן, עיר הבירה שלו היא נירנברג, וביירוית היא אחת הערים הידועות במחוז. אז תשאלו מה פתאום עלה שמה של פרנקוניה דווקא עתה? ובכן, כיון שחלק מהבחירה שלנו לנסוע ליעד כזה או אחר היא הנוחות ועלות ההגעה אליו, יש חדש – ממש לאחרונה החלו טיסות ישירות של חברת הלואו-קוסט ריינאייר מנתב"ג לנמל התעופה של נירנברג, וכך הדרך לביקור במחמדיו של מחוז פרנקוניה, נעשתה זולה ונגישה ביותר.

האורחים מגרמניה באירוע. שלישית מימין גולדי מולר, מנהלת לשכת התיירות הגרמנית בישראל. צילום שוש להב

על כל אלה שמענו סקירה נרחבת מבכירי התיירות מחבל פרנקוניה שהגיעו מגרמניה כדי לפגוש עיתונאים ותיירנים ישראלים, כדי להציג בפנינו את המקומות אותם הם מייצגים. המפגש, אותו ארגנה והנחתה גולדי מולר – מנהלת לשכת התיירות הגרמנית בישראל (אישה נמרצת ורבת פעלים), התקיים על ארוחת בוקר מושקעת, שבמהלכה התקיימה פרזנטציה מעניינת בה השתתפו: Jorg Hentschel – מהנהלת תיירות פרנקוניה; Sara Morsdorf  –  נציגת תיירות נירנברג; Frank Nicklas  – נציג תיירות ביירוית'; Ulla Schulz  – שייצגה את רשת מלונות Maritim וכן Silvia Arai Hoffmann  – מנהלת שיווק בכירה מטעם שדה התעופה אלברכט דירר, בנירנברג, בירת פרנקוניה.

מלונות מריטים ממוקמים במקומות אסטרטגיים. צילום יח"צ

שדה התעופה ובתי מלון:

שדה התעופה אלברכט דירר של נירנברג, בירת פרנקוניה, נקרא על-שמו של האמן הרב-תחומי שנולד חי ופעל בה, נחשב כגדול הציירים ואמני התחריט ברנסאנס הגרמני, ובשל רבגוניותו וחידושיו בתחומי האמנות והמחקר התאורטי כונה גם "ליאונרדו של הצפון". זהו נמל תעופה מודרני בו מתקיימות כ-4 מיליון טיסות בשנה ושממנו, עם המטרו, מגיעים למרכז העיר בתוך פחות מרבע שעה, בעלות של 3.5 יורו. ותשאלו היכן ללון? רשת בתי המלון MARITIM היא רשת משפחתית פרטית, אשר לה בתי מלון ברחבי גרמניה וגם מלונות מסביב לעולם, ותמצאו אותם גם במרכז נירנברג. הרשת מגדירה עצמה כשילוב של "פגישות ואירוח תחת קורת גג אחת", עם חדרי לינה, אולמות אירועים, מתקני בריאות ומסעדות משובחות, שהפכו את השם "מריטים" למושג של מצוינת האירוח הגרמנית.

מרימים כוס בירה בעיר במברג שבחבל פרנקוניה. צילום יח"צ

חבל פרנקוניה:

שמו של החבל נגזר משמו של שבט גרמני, הפרנקים, ששלט על פני שטחים נרחבים של גרמניה, ארצות השפלה וצרפת, החל מהמאה החמישית ועד למאה התשיעית. חבל פרנקוניה משתרע כיום בדרום גרמניה וכולל את החלקים הצפוניים של מדינת בוואריה, לצד תורינגיה ובאדן־וירטנברג שכנותיה. בתחומה של פרנקוניה מצויות ערים ידועות ובהן וירצבורג, רוטנבורג, נירנברג, ביירוית, קולמבך ובמברג, שבהן מצויים אתרי תיירות אטרקטיביים, אתרי מורשת עולמיים של יונסק"ו, שפע טירות לביקור ולאירוח, מבשלות בירה וויסקי, ותבשילי הנקניקיות הם פאר הקולינריה הפרנקונית. מרבית תושבי פרנקוניה אינם רואים עצמם כבווארים ויש להם דיאלקט גרמני משלהם. והקשר היהודי – שלוש ערי שו"ם (קהילה יהודית על גדות הריין), שפיירא, ורמיזא ומגנצא היו מצויות בפרנקוניה. הקהילה היהודית שנספתה ברובה במלחה"×¢ ה-2, התחדשה אחרי המלחמה בעיקר ביהודים מברית המועצות שהתפרקה.

העיר העתיקה של נירנברג. מושכת את עיקר התיירות בה. צילום עירית רוזנבלום

נירנברג:

נירנברג היא העיר השנייה בגודלה בבוואריה (אחרי מינכן) וגרים בה כחצי מיליון תושבים. העיר העתיקה מושכת את עיקר התיירות בה, שפע מוזיאונים ובהם המוזיאון לזיכרון מלחמת העולם השנייה. בשולי העיר ישנן חוות פרטיות, היא עטופה בטבע ירוק ובנופים מרהיבים, הרים מוריקים מכל עבר, יובלים שעוברים בין עצי ענק ומערות טבעיות. משפחות יבלו בגן החיות העירוני הגדול, פארק פליימוביל הנמצא במרחק של כרבע שעה נסיעה ממרכז העיר, הוא גם אטרקציה שווה לילדים. בעיירה הסמוכה לנירנברג יושבות שתיים מחברות ציוד הספורט הידועות בעולם, אדידס ופומה, וזו גם אטרקציה. את הדרך מנירנברג לביירוית כדאי לעשות דרך "פרנקוניה השוויצרית" שהיא דרך הטבע הקסום והמרהיב לצידי כביש 470 המקומי.

בית הכנסת בביירוית. קירבתו לבית האופרה שמרה עליו בתקופה הנאצית. צילום nNorbert Mguletz

ביירוית:

ביירוית מפורסמת בעיקר בזכות פסטיבל האופרה שנערך בה מדי שנה בקיץ. את בית האופרה הגדול במרכז העיר, שמושך אליו את חובבי הז'אנר, הקים המלחין ריכרד וגנר. בסמוך אל בית האופרה ממוקמת שדרת הנצחה לזכרם של המוזיקאים היהודים שגרו בביירוית ונספו בשואה, או נפטרו כניצולים. בעיר ביירוית יש מורשת יהודית שאפשר להכיר באמצעות סיורים מודרכים, בית הכנסת הוותיק ביותר בגרמניה שעדיין בשימוש (1760) צמוד לבית האופרה בתקופת השלטון הנאצי ושרד מחורבן השריפות הנאצי בזכות חשיבותו של בית האופרה. לחובבי האלכוהול, מבשלות הבירה והוויסקי והסיורים סביבם יספקו עניין. "ביירוית עבור נשים" הוא עוד קונספט תיירותי המציע פעילויות יופי, אופנה, אוכל וספורט לנשים.

כתבה קודמת: לשדרג את הפרעצל/ מסע קולינרי אל דרום גרמניה

Exit mobile version