"שנת 2017 היתה השנה הטובה ביותר בפריז מבחינת לינות במלונות בעשור האחרון". כך אמרה בשבוע שעבר ואלרי פקרס, נשיאת מועצת אזור פריז איל דה פראנס בערב הפתיחה של יריד התיירות Rendez–vous en France שנערך השנה בבירה הצרפתית.
בנוסף, זכתה פריז לחזור לראש רשימת הערים התיירותיות המבוקשות ביותר בעולם (https://www.ias.co.il/node/7140).
רשות השיווק הצרפתית Atout France מארגת את היריד בשיתוף פעולה עם לשכת הכנסים והמבקרים של פריז, מועצת התיירות של אזור פריז-רבתי ואחרים, וכן עם אייר פראנס וחברת הרכבות הצרפתית SNCF. לדברי המנכ"ל, כריסטיאן מנטאיי (Christian Mantei), בסביבה התחרותית המתאפיינת בתחייתה של התיירות בצרפת, האירוע מהווה הזדמנות למציגים מכל רחבי צרפת לקדם את עצמם ולמכור את מוצריהם לרוכשים בינלאומיים.
Rendez-vous en France הוא אירוע שנתי המתקיים אחת לשלוש שנים בבירה הצרפתית ובין השנים – ביעדים שונים ברחבי צרפת. השנה שוב הגיע תורה של פריז ובין ה-27-28 במרץ השתתפו בו 750 מציגים צרפתיים, 947 משפיענים וסוכני נסיעות מהעולם ונרשמו 24,656 פגישות עסקים.
מטרתו של היריד הפעם היתה להוכיח שתיירים שיסתפקו בעיר הפנימית של פריז, יפסידו את האזורים שמעבר לכביש ההיקפי שלה, הפריפריק (Périphérique), המציעים מבחר גדול של אתרים בעלי עניין למבקרים.
ערב הפתיחה של היריד בפריז-רבתי התקיים בשוק הפשפשים הגדול באירופה Puces of Saint-Ouen. הוא ממוקם בצפון פריז, במרחק צעדים ספורים מבזיליקת הסאקר קר והמולן רוז'. בשוק זה, המורכב מארבעה שווקים, מבחר עצום של רהיטי וינטאג' לצד עבודות של אמנות מודרנית, שטיחים, תכשיטים עתיקים, ספרים ישנים, מזכרות מסוגים שונים ועוד. בשוק יש 2,000 דוכנים, 1,300 סוחרים, 20 מסעדות, 5 חניונים ו-38 שירותים והוא פעיל בימים שישי, שבת, ראשון ושני.
שוק הפשפשים בסנט אואן בפריז. צילום עירית רוזנבלום
הערב היה מרהיב: שחקנים מחופשים הסתובבו בין השווקים, כוסות יין הוגשו לאורך הצירים והשיא – שולחנות ארוכים נערכו על שטיחים אדומים שנפרשו לאורך הסמטאות, כשמאות האורחים ישובים מוקפים שכיות חמדה לארוחת ערב מהודרת.
על שווקים נוספים בפריז אפשר ללמוד באתר האינטרנט הישראלי "פרנקופילים אנונימיים", אתר מוביל בכל מה שקשור לצרפת ותרבותה, ומכיל מידע עשיר ומפורט שמקל על תכנון הטיול. (https://www.francophilesanonymes.com/).
בערב הפתיחה אמר נציג של ראשת העיריה אן הידלגו, ש"נולדה פריז חדשה: לא רק מגדל אייפל, שאנז אליזה, הסיין והאתרים האחרים. פריז יכולה לחדש לך בכל פעם. ממלון יוקרתי ועד לשוק הפשפשים, להתנסות באחת מהמסעדות עם 105 כוכבי מישלן, לבלות במוזיאון הבושם (פרפיום), אתרים שאולי לא מספיקים לראות בפעם הראשונה אלא בשנייה ובשלישית".
ואלרי פקרס סיפרה שכדי לתגבר את הידע של התושבים בשפות, ניתנת להם גישה חינמית לקורסי הדרכה בווידאו באינטרנט לשפות זרות, תחילה אנגלית וספרדית, "אבל אני רוצה אחר כך גם גרמנית, סינית, יפנית, ערבית ורוסית, שיהיו באתר האינטרנט הזה". עוד הועברו הדרכות ל-800 סטודנטים מתנדבים שסובבים ברחובות ועוזרים לתיירים למצוא את דרכם למטרו או לתחנות מידע. כמו כן פותחה אפליקציה של ניהול התור לנוטרה דאם, והקיץ ייחנך אתר אינטרנט חדש עם האוצרות הנוספים של פריז-רבתי. עוד סיפרה פקרס על "סיטי פס" שיקל על התיירים להגיע לכל מקום ולא שכחה להזכיר שב-2024 תארח פריז את המשחקים האולימפיים.
הערב השני התקיים באולם מדהים בשם La Seine Musicale , מרכז מוסיקה הממוקם על אי על נהר הסיין בפרברים המערביים של פריז, מעבר לפריפריק גם הוא. המתקנים של המרכז כוללים אודיטוריום בצורת ביצה, אולם קונצרטים מודולרי שיכול להכיל עד 6,000 איש ומנסיון – יכול גם לספק רעש ומוסיקה בדציבלים גבוהים ביותר.
ערב באולם הסיין מוסיקאל בפריז. צילום עירית רוזנבלום
רוצים לקדם את "פריז האחרת"
ורוניק פוטלה, מנהלת התקשורת ויחסי הציבור בלשכת הכנסים ומבקרים של פריז, מסבירה שמטרתם היא לקדם את התיירות מעבר ל-20 הרבעים הידועים של העיר הפנימית אל האזורים שמכונים 92, 93 ו-94 ומקיפים את העיר. "אנחנו רוצים לקדם את 'פריז האחרת', מעבר לזו שידועה בשל המורשת והגסטרונומיה שלה", היא אומרת, "תייר שביקר בעיר כבר כמה פעמים, רוצה לראות משהו חדש ולכן אנחנו עובדים עם גופים נוספים, כדי לבזר את התיירות. זאת כדי לא להגיע למצב של עיר עם תיירות-יתר".
אין ספק שההתבטאות זו של ורוניק משעשעת, שכן בפריז 2.2 מיליון תושבים ו-30 מיליון תיירים. לשם השוואה, בישראל כולה יש קרוב ל-9 מיליון תושבים ורק 3.5 מיליון תיירים, מספר אליו הגענו רק בשנה שעברה.
אולם ורוניק טוענת שהתושבים לא סובלים מהתיירות ואינם מתלוננים כמו בברצלונה ובערים אחרות ו"עוד יש מקום" לתיירים נוספים.
ספל מעוטר בזהב במוזיאון הקרמיקה בפריז. צילום עירית רוזנבלום
הפרבר הנחשל שנהפך למרכז אמנות תוסס
אל הסוכנים צורפו 37 עיתונאים מהעולם, כולל מישראל. אחד מימי היריד הוקדש לסיורי עיתונאים, שחולקו לשלוש קבוצות. הקבוצה שלנו זכתה בביקור בבית מלאכה ומוזיאון הקרמיקה הלאומי ב- Sèvre שבין פריז לוורסאי, הנחשבים למפורסמים בצרפת ולטובים בעולם. המפעל הוקם עוד במאה ה-19 על ידי Alexandre Brongniard והמוזיאון שוכן במבנה שנבנה במיוחד ב-1876 על גדות נהר הסיין. הוא כולל יותר מ-50,000 יצירות קרמיקה, שמהן 10,000 נמצאות בתצוגה מתמדת. בביקור במקום אפשר לבקר בבית המלאכה ולצפות בשלבי הכנת כלים באותה טכנולוגיה ידנית כבעבר ועם דוגמאות קלאסיות, כולל כוסות וצלחות מעוטרות בזהב אמיתי.
ביקור נוסף נערך בגלריה באיזור שמתפתח עתה – העיר הקטנה Pantin, צפונית לפריפריק, שהיתה שנים פרבר מנומנם עם שיכונים מוזנחים ומפעלים נטושים, מקום ללא עתיד שהפריזאים הדירו ממנו את רגליהם. ראש העיר, ברטרנד קרן, חווה התגלות כשנפגש עם תדיאוס רופאק (Thaddaeus Ropac) טייקון אמנות יליד אוסטריה, שמנהל גלריה במארה, במרכז פריז וכן בלונדון ובזלצבורג. רופאק חיפש מקום לאכסן בו את יצירות האמנות המונומטליות של האמן Anselm Kief, החליט לבחור בפנטין – והשאר היסטוריה. הגלריה נפתחה ב-2012 במבנה משופץ של מפעל לעבודות ברזל מהמאה ה-19 ואחריו עברו לאזור מרכז המחול הצרפתי, נפתחו אולם קולנוע לסרטי אמנות, מסעדות ועוד, והפכו אותו ל"איני".
אלה רק דוגמאות למהלך שמטרתו להציע מבחר הצעות יצירתיות, תרבותיות והצעות לבילוי ב"פריז הגדולה", בערים הסמוכות, שהנגישות אליהן נוחה בתחבורה הציבורית, תוך קידום האטרקציות התיירותיות שבהן. זה נעשה גם באמצעות השקה של אתר של חברה שמציעה סיורים לפי נושאים וכוללים מבחר של סיורים רגליים, סדנאות, סיורי אוכל, קרוזים וכדומה וכך מבטיחה חוויות ואתרים בראייה מחודשת, מחוץ לדרכים המוכרות.
המידע באתר מופיע בצרפתית ובאנגלית וכתובתו:
www.exploreparis.com
הכותבת היתה אורחת חברת Atout France בישראל ו-Air France.